Högskoleprovet

Jag tänkte göra provet, mest för skojs skull, kan va kul att se hur mkt man kommer ihåg...matten kommer garanterat gå åt skogen, är äckligt dålig på allt som har med siffror att göra... :gnissla

Kerplunk skrev:
Jag tänkte göra provet, mest för skojs skull, kan va kul att se hur mkt man kommer ihåg...matten kommer garanterat gå åt skogen, är äckligt dålig på allt som har med siffror att göra... :gnissla

En liten fråga. Kostar det något att göra Högskoleprovet?

Sandstrom skrev:
Skojar du med oss? En hel del erfarenhet som kommer till gagn på högskolan var ett väldigt kategoriskt påstående. Möjligen kan man med en god portion tur fått erfarenheter som möjligen kan komma till användning på vissa utbildningar.

Nej, jag skojar verkligen inte. Jag tycker ärligt talat synd om alla högskolestuderande som har noll arbetslivserfarenhet. Visst, de kanske klarar sin utbildning lika bra som vem som helst, men de är knappast förberedda på verkligheten. Dessutom, vem tror du arbetsgivaren föredrar; killen som gick direkt från gymnasiet till högskolan och har levt hela sitt liv i en skyddad verkstad, eller killen som först jobbade i ett par år och har erfarenhet av verkligheten?

Givetvis är det viktigt att den erfarenhet man har är relevant för utbildningen. Precis som du själv säger så har man säkert ingen större nytta av lagerarbete på juristlinjen, men det är också två ytterligheter. För min egen del börjar jag läsa mjukvaruutveckling på IT-universitetet till hösten, och vet att de erfarenheter jag har skaffat mig inom just det området kommer vara till otroligt stor nytta i mina studier.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg