Högskoleprovet

McB skrev:
Tycker det är ganska vettigt. Man ackumulerar ju en hel del erfarenhet i arbetslivet som verkligen kommer till gagn på högskolan. Ett bra sätt att premiera folk med arbetslivserfarenhet tycker jag.

Skojar du med oss? En hel del erfarenhet som kommer till gagn på högskolan var ett väldigt kategoriskt påstående. Möjligen kan man med en god portion tur fått erfarenheter som möjligen kan komma till användning på vissa utbildningar.

Äh, högskoleprovet är lätt - jag skrev 1,8 utan förberedelser. Med lite ansträngning kan man nära på spika provet...

Ta en virre och koppla av bara! :tummenupp

Sandstrom skrev:
Skojar du med oss? En hel del erfarenhet som kommer till gagn på högskolan var ett väldigt kategoriskt påstående. Möjligen kan man med en god portion tur fått erfarenheter som möjligen kan komma till användning på vissa utbildningar.
min erfarenhet som jag fått i arbetslivet är att om jag misslyckas så kommer jag vara dömd till ett liv i helvetet. Förutom motivationen så är jag säker på att man har många andra erfarenheter som hjälper en på högskolan.

honkiie skrev:
Edit: Om jag inte klarar det så kommer ni få betala bidrag för mig resten av livet :D

Seså, se till och fixa det där. :mattias . Vill inte vara med och försörja dig resten av livet!

Du behöver vara med och dra in pengar så att jag kan gå i pension innan jag fyller 77 år. :D

Håller på dig :tummenupp

Sandstrom skrev:

Låt mig gissa, du har jättemycket skolerfarenhet och nästan ingen arbeslivserfarenhet, och definitivt ingen relevant arbeslivserfarenhet? :)

Markus skrev:
Låt mig gissa, du har jättemycket skolerfarenhet och nästan ingen arbeslivserfarenhet, och definitivt ingen relevant arbeslivserfarenhet? :)

Givetvis låter jag dig gissa, inga problem :tummenupp.

Intressant att du nämner relevant arbetserfarenhet. Det är precis det jag menar (men låt mig gissa på att du helt missade det ;)). Som du kanske vet bedöms inte om arbetslivserfarenheten är relevant, utan det går bra att räkna med vad skit som helst.

Jag hade jobbat totalt ca två år på COOP:s lager när jag började på juristlinjen. Hade fått tillgodoräknat mig de åren om jag ville söka i den urvalsgruppen (högskoleprov + arbetslivserfarenhet). Kan såhär med facit i hand (tar examen om några veckor) konstatera att dyngjobbet på lagret inte gav mig någon fördel alls jämfört med de som inte hade jobbat.

Däremot kan relevant arbetslivserfarenhet vara bra. Har som så många andra extraknäckt/sommarjobbat en hel del som kriminalvårdare (plit-jävel) på häkte och fängelse och det har ju till viss del varit nyttigt när man läste straffrätt och socialrätt.

Min tur att gissa. Du har ingen erfarenhet av universitetsstuder, ingen relevant arbetslivserfarenhet för sådana studier men en massa annan arbetslivserfarenhet? :)

Sandstrom skrev:
Min tur att gissa. Du har ingen erfarenhet av universitetsstuder, ingen relevant arbetslivserfarenhet för sådana studier men en massa annan arbetslivserfarenhet? :)

Jag förstår inte riktigt hur du menar eftersom du:
A) Gissar att jag inte har någon erfarenhet av universitetsstudier
och
B) Gissar att jag inte har någon relevant arbetslivserfarenhet för de studier du gissar att jag inte studerat :3freak

Men du får ett halvt rätt ändå, eftersom jag har liten universitetserfarenhet, visserligen i allra högsta grad relevant för mitt yrke och jag har shit loads av arbetslivserfarenhet. :tummenupp

När jag pluggade i Uppsala så tyckte jag att de som varit ifrån plugget ett tag var mer motiverade och hade ett mer konkret mål med utbildningen. Därmed lade de också ner mer energi i sina studier och lyckades bra. - Beundransvärt. :tummenupp

Har de dessutom relevant arbetslivserfarenhet så tror jag att de bättre relaterar utbildningen till verkliga livet. Som kontrast har man de killar och tjejer som kommer direkt från gymnasiet, som läser in en massa "utantillkunskaper" och sedan spyr ut dessa vid examen.

honkiie skrev:
min erfarenhet som jag fått i arbetslivet är att om jag misslyckas så kommer jag vara dömd till ett liv i helvetet. Förutom motivationen så är jag säker på att man har många andra erfarenheter som hjälper en på högskolan.

Sök in i luleå nästan alla tar sig in här

Ett tips jag kan ge är att plugga massa skumma svenska ord. Var något år sedan jag gjorde provet senast men minns att flest poäng gick att få på
den svenska orddelen. Hade en bra bit över medel på matte -och engelskadelen, medel på svenska läs och hörförståelse fast fick ändå ett skit resultat eftersom poängen fanns att hämta i orddelen och där gick det inte lika bra för mig. :gnissla
Tror att det pratades för inte så länge sen om att man skulle ändra provet så att det blir mindre poäng på ordförsåelse just för att det inte är viktigaste delen men ändå den del som ger mest poäng.

Markus skrev:
Man får väl inte 0,5p extra på HSP, utan när man söker in till utbildning?
Det är väl inte såååå pundigt, lite märkligt på sin höjd. ;)

Nä man får 0.5p extra att söka in på och den intagnings poängen ligger 0.1 0.2 högre.

Tycker det är en bra regel. kanske främst ger det motiverade människor som mig som hoppat från skit jobb till skit jobb ett par år och inser att man inte klarar sig utan utbildning en chans att plugga vidare. får säkert slita hårdare än nån som precis kommit ur gymnasiet med topp betyg, men har garanterat mer motivation :tummenupp

Är anmäld nu. Ska göra det för andra gången. Fick 1.3 på första, tänkte få bättre den här gången.

honkiie skrev:
Vi får inte glömma bort hur mycket jag avskyr luleå då :fakta :pannkyss

Sånt har ju riktigt stor betydelse då man ska planera för sitt framtida karriärval och liv :dummer

Chii skrev:
Sånt har ju riktigt stor betydelse då man ska planera för sitt framtida karriärval och liv :dummer
Jag håller med!

Eller ja ja jag får väl söka i luleå också förståss but i dont like it! :gnissla

ah17 skrev:
Om man visat att man kan fungera i arbetslivet så är det värt en del....det är ju andra bullar där än i skolan.

True. Men som jag sa innan, min erfarenhet är att de sällan fullföljer utbildningen..

Halogen skrev:
True. Men som jag sa innan, min erfarenhet är att de sällan fullföljer utbildningen..

Har nog att göra med att många av dom som går tillbaka till skolan efter ett antal arbets år inte har studie vanan kvar och kanske ofta tror att det är mycke lättare än det är i verkligheten.

Halogen skrev:

Jo din erfarenhet är värdefull som en ren anekdot inte som generellt underlag för att dra slutsatser om 0,5p-regelns vara eller inte vara.

Det kan lika gärna vara så att 0,5:arna är mer motiverade och verkligen vet vad de vill till skillnad från fjuniga 19-åringar som sökt något bara för att bästisen gjort det. Min erfarenhet säger att avhoppen och kringhoppen bland dessa är mkt vanliga.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg