Högskoleprovet

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Sista anmälningsdag imorgon. Vilka mer än jag ska göra det?

Har en jävla massa ångest iallafall, har inte hela matte b kursen så matten kommer barka och jag kommer bli så sjukt rastlös av att sitta timme efter timme utan musik. Hur gör man? Vad är era erfarenheter av högskoleprovet.

Vi får inte glömma att eftersom jag brydde mig sjukt lite mot slutet av gymnasiet så finns ingen risk att jag tar mig in på betyg utan det är bara högskoleprovet som gäller.

Edit: Om jag inte klarar det så kommer ni få betala bidrag för mig resten av livet :D

Last edited:
Prova sitta två dagar innan med dålig musik på hög volym,

då är du nog bara glad över att slippa det sen :)

Högskoleprovet är en hel dags tortyr. En otroligt plågsam tillställning som förstör hela helgen.

Men tack vare högskoleprovet lyckades jag komma in på chalmers eftersom mina gymnasiebetyg är ytterst mediokra.

Ska göra högskoleprovet! har lite tur med matten och svenskan efterssom jag pluggar in båda b kurserna nu inför basåret :tummenupp sen behöver jag inte så mycke poäng iår för att komma in har en chans igen nästa år inför civ.ing utbildningen.

Det gör nog inget att du inte har Matematik B.
Matten var löjligt lätt, typ endast huvudräkning om jag minns rätt.
Ladda ner ett gammalt prov att titta på, kan vara vettigt.
Ordförståelsen var ganska svår.
Hänvisar i övrigt till Sporthojs högskoleprovsexpert -> bonny.

Markus skrev:
Det gör nog inget att du inte har Matematik B.
Matten var löjligt lätt, typ endast huvudräkning om jag minns rätt.
Ladda ner ett gammalt prov att titta på, kan vara vettigt.
Ordförståelsen var ganska svår.
Hänvisar i övrigt till Sporthojs högskoleprovsexpert -> bonny.

Ja, jag vill minnas att mattedelen gick att lösa med sunt förnuft i de flesta fallen.. Typ "Annica och Pelle har sex äpplen, vilken skostorlek har Annicas mamma om Pelle äter upp två äpplen på 12:20-tåget från Borås?" där man kan tänka sig att svaret är "a) Ej tillräckligt med information givs för att svara på frågan". :mattias

Optimalt skrev:
Vart anmäler man sig för att skriva högskoleprovet och när skriver man det?
Kolla högskolan som du bor närmast och så kan du anmäla dig på internet, betala med kort eller internetbank och sen vettefan när det skrivs, nästa månad nån gång.

honkiie skrev:
Kolla högskolan som du bor närmast och så kan du anmäla dig på internet, betala med kort eller internetbank och sen vettefan när det skrivs, nästa månad nån gång.

April skriver man det i.

Ni kan vara lugna... har man högskoleambitioner lär man inte vara helt rudis. Mattedelen är egentligen en fråga om logik bara. Man behöver inte räkna ut något alls, utan ska bara bedöma om uppgiften går att lösa med den information som finns.

Ord-delen är nog den som är svårast som ung person. Jag gjorde provet i gymnasiet och ord-delen sänkte hela provet. Som tur var räckte ändå min poäng för att glida in på universitetet :banana.

honkiie skrev:
Sista anmälningsdag imorgon. Vilka mer än jag ska göra det?

Har en jävla massa ångest iallafall, har inte hela matte b kursen så matten kommer barka och jag kommer bli så sjukt rastlös av att sitta timme efter timme utan musik. Hur gör man? Vad är era erfarenheter av högskoleprovet.

Vi får inte glömma att eftersom jag brydde mig sjukt lite mot slutet av gymnasiet så finns ingen risk att jag tar mig in på betyg utan det är bara högskoleprovet som gäller.

Edit: Om jag inte klarar det så kommer ni få betala bidrag för mig resten av livet :D

Timmarna kommer gå så himla fort! När du väl sitter där så önskar du att du fick mer tid på dig.

Annars så är mattedelen bara logiskt tänkande.

Hoppas det går bra

sen om man har jobbat mer än 5 år så får man ju tillgodoräkna sig 0.5p :tummenupp

Halogen skrev:
Det måste iofs vara den mest pantade regeln ever...
Man får väl inte 0,5p extra på HSP, utan när man söker in till utbildning?
Det är väl inte såååå pundigt, lite märkligt på sin höjd. ;)

Lycka till alla. Förhoppningsvis behöver man inte göra högskoleprovet :)

Halogen skrev:
Det måste iofs vara den mest pantade regeln ever...

Tycker det är ganska vettigt. Man ackumulerar ju en hel del erfarenhet i arbetslivet som verkligen kommer till gagn på högskolan. Ett bra sätt att premiera folk med arbetslivserfarenhet tycker jag.

McB skrev:
Tycker det är ganska vettigt. Man ackumulerar ju en hel del erfarenhet i arbetslivet som verkligen kommer till gagn på högskolan. Ett bra sätt att premiera folk med arbetslivserfarenhet tycker jag.

Min erfarenhet är snarare att de som kommer in tack vare extrapoängen sällan håller måttet. Av de jag hade i min klass när jag började tror jag ingen fullföljde utbildningen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg