Högre oktan högre effekt?

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Tjena! Har en CBR600RR som är bänkad och mappad på 95 oktanig bensin. Kommer det trots det bli märkbar effektökning om jag väljer att köra på tex V-power bensinen?
På bana kan tilläggas.

nej du kommer inte märka någon effektökning då du inte får någon effektökning.

oktantal har ingenting med energi att göra.

däremot i en trimmad motor med högre kompression än org. t.ex planad topp eller turbo konverterat. märker man en skillnad, då högoktanigt bränsle är mindre "spik-kännsligt" ( spikningar = effektförlust och slitage) dvs en sådan motor går sämre på lågoktanigt.

hoppas det var någorlunda förståbart.

ps. fast då snackar vi 104+ eller ren Etanol ds.

"...bänkad och mappad på 95 oktanig bensin..."

Va' e' de' för fel på folk? :dummer

Om det går att sjustera tändningen också så kan man helt klart få några kusar extra med högre oktan.

Om det går att sjustera tändningen också så kan man helt klart få några kusar extra med högre oktan.

Den hästkraftsökningen sker vid varvtalet för maximalt vridmoment, inte vid varvtalet för maximal effekt - om det nu inte är en superduper specialtrimmad motor där maxvrid och maxeffekt sker vid samma varvtal.

På en CBR600R är maxvridet vid 11k och maxeffekt vid 14k.

Både Busan Och Blackbirden rullar på 98 oktanig bensin istället för 95 och när jag senast trimmade Volvo snurran med en 2.5T motor hos BSR så sa man att den blev klart effektivare med 98 istället för 95.Och jag har ju svårt att se varför de skulle ljuga om detta.

Turbomotorer kan laddas med mer övertryck om man har högre oktan, särskilt om motorn har knacksensor där förtändningen och laddtrycket söker att ligga precis på gränsen att knackningar/spikningar uppstår.
Därmed har man potential att ta ut mer effekt med högre oktantal.
Sugmotorer kan ha aggressivare förtändning med högre oktan, se ovan angående knacksensor osv.
Även där finns potential att ta ut mer effekt.
En motor utan knacksensorer som är optimerad för 95 oktan blir inte starkare med 98 då förtändning är optimerad för just 95 oktan och därmed inte nyttjar potentialen i 98 oktans spikningstålighet.

på en turbo så är det ju självklart att 98 funkar bättre iom att det går att öka laddtrycket.
men frågan var på hans inte komphöjda maskin ,om han skulle få mer effekt med 98, svar nej .han får mindre med 98 iom att förbränningshastigheten är lägre på 98 än 95 oktan . så kör på 95 om det inte spikar
så får du mest effekt

Både Busan Och Blackbirden rullar på 98 oktanig bensin istället för 95 och när jag senast trimmade Volvo snurran med en 2.5T motor hos BSR så sa man att den blev klart effektivare med 98 istället för 95.Och jag har ju svårt att se varför de skulle ljuga om detta.

Pucktrea men det KAN ju ha med det lilla T:et att göra.

Går det att få tag på bensin utan etanolinblandning? Det borde ge mer effekt eftersom energiinnehållet i etanol är lägre än bensin.

motorn justerad efter 98 så får du mer effekt annars inte.
Du kan ha vassare tändning med högre oktan utan att det spikar, -effektivare förbränning och mer effekt :tummenupp

Går det att få tag på bensin utan etanolinblandning? Det borde ge mer effekt eftersom energiinnehållet i etanol är lägre än bensin.

Jo. Teoretiskt sett har du rätt.
Dok är det inget som du kommer att märka ens med en bromsbänk.

Vanlig handelsbensin innehåller 5% etanol.
Etanolen har ett energiinnehåll på i storleksordningen 70% av etanolen.

Det innebär att 5% av innehållet i bränslet bara är 70% så energitätt som resten av bränslet.
Eller omvänt. Dom sista 5% bränsle förlorar 30% av energiinnehållet jämfört med resten.

Förlusten blir då 0,05*0,3=0,015. Dvs du förlorar 1,5% energi på att bensinen innehåller 5% etanol.
Vill man utgå ifrån andra siffror så hittade jag på Svenska petroleum och biodrivmedelsinstitutet siffror på energiinnehållet i olika bränslen. Enligt dom så innehåller ren bensin 9,1 kWh/lit och handelsbensinen 8,94.
Det ger vid en snabb uträkning en förlust i energiinnehåll på drygt 1,7%.

Oavsett så är det en skillnad på mindre än 2%. För att du skall märka det så brukar man säga att det krävs 10%.
På en hoj med 100 kusar så innebär det att det skulle bli en skillnad på 1,7hk. Troligen för lite för att du med säkerhet ska kunna säga att det är så ens med bromsbänk. Resultaten från en bromsbänk kan ju variera lite.
Men det bygger också på att du skulle få ut alla 1,7% som effektökning och det är jag tveksam till.

Dvs. Du kan absolut gå till macken och handla Aspen miljöbränsle men du kommer garanterat inte att märka någon skillnad trots att du köpt mycket dyrare soppa.

Jo. Teoretiskt sett har du rätt.
Dok är det inget som du kommer att märka ens med en bromsbänk.

Vanlig handelsbensin innehåller 5% etanol.
Etanolen har ett energiinnehåll på i storleksordningen 70% av etanolen.

Det innebär att 5% av innehållet i bränslet bara är 70% så energitätt som resten av bränslet.
Eller omvänt. Dom sista 5% bränsle förlorar 30% av energiinnehållet jämfört med resten.

Förlusten blir då 0,05*0,3=0,015. Dvs du förlorar 1,5% energi på att bensinen innehåller 5% etanol.
Vill man utgå ifrån andra siffror så hittade jag på Svenska petroleum och biodrivmedelsinstitutet siffror på energiinnehållet i olika bränslen. Enligt dom så innehåller ren bensin 9,1 kWh/lit och handelsbensinen 8,94.
Det ger vid en snabb uträkning en förlust i energiinnehåll på drygt 1,7%.

Oavsett så är det en skillnad på mindre än 2%. För att du skall märka det så brukar man säga att det krävs 10%.
På en hoj med 100 kusar så innebär det att det skulle bli en skillnad på 1,7hk. Troligen för lite för att du med säkerhet ska kunna säga att det är så ens med bromsbänk. Resultaten från en bromsbänk kan ju variera lite.
Men det bygger också på att du skulle få ut alla 1,7% som effektökning och det är jag tveksam till.

Dvs. Du kan absolut gå till macken och handla Aspen miljöbränsle men du kommer garanterat inte att märka någon skillnad trots att du köpt mycket dyrare soppa.

Det finns nog flera här som skulle bli glada av att få 3hk till på sin sporthoj. I alla fall om det är så enkelt att oljebolaget lät bli att förstöra bensinen med etanolinblandning.

Njae - många i tråden har rätt i sak, däremot gör helheten att det inte ger ett dugg:

1 - Svar ja, i teorin finns det någon procent att tjäna. För att nyttja detta krävs dock att det är förtändningen som begränsar effektuttaget vilket bl a styrs av förbränningsrummets design, kompressionsförhållande etc.

2 - Svar nej. Standard-ECU i motorcyklar är i sammanhanget rätt enkla konstruktioner och saknar bl a sensorer för att upptäcka spikningar, bredbandslambda och avgastemp etc för att korrigera bränsleblandning. Under last och med varm motor portionerar helt enkelt ECU ut en förutbestämd mängd soppa och skickar gnista vid en förutbestämd vinkel innan övre dödpunkt enbart beroende på varvtal och trottelposition.

3 - Svar nej. De flesta moderna hojar har så pass väl utvecklat förbränningsrum att optimal effekt fås vid en förtändning som ligger under den gräns som orsakar spikning, trots relativt högt kompressionsförhållande. Det innebär att Du, om än Du skaffar möjlighet att justera tändkurvan, inte vinner något på att välja ett högre oktantal.

Jag har provat bänka en tidigare ägd hoj både med 95 och 98 oktan utan att lyckas se någon skillnad på effektuttaget. Så sammanfattningsvis vinner Du inte något på att byta till V-power.

För överladdade bilar kan det se annorlunda ut beroende på trimningsgrad och hur avancerat dess styrsystem är. Men i praktiken har jag inte kunnat märka någon skillnad på de BSR-moddade fordon jag tidigare haft i min ägo, även där förefaller vald (=optimal?) tändkurva fungera väl och ligga under gränsen för spikning med vårt normala 95-oktaniga hopkok.

Last edited:

Energi innehållet i sig gör inget för effekten, däremot går förbrukningen upp med lägre energi innehåll. Ta Nitro som exempel, har mycket lägre energi innehåll än bensin men ger betydligt högre effekt, beroende på att man kör med så stor mängd bränsle. Det är energi innehållet i förhållande till mängd bränsle som är avgörande.

Det finns nog flera här som skulle bli glada av att få 3hk till på sin sporthoj. I alla fall om det är så enkelt att oljebolaget lät bli att förstöra bensinen med etanolinblandning.

Smörj kedjan så har du 10 bakhjulshästar till!

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!