Högre oktan högre effekt?

Njae - många i tråden har rätt i sak, däremot gör helheten att det inte ger ett dugg:

1 - Svar ja, i teorin finns det någon procent att tjäna. För att nyttja detta krävs dock att det är förtändningen som begränsar effektuttaget vilket bl a styrs av förbränningsrummets design, kompressionsförhållande etc.

2 - Svar nej. Standard-ECU i motorcyklar är i sammanhanget rätt enkla konstruktioner och saknar bl a sensorer för att upptäcka spikningar, bredbandslambda och avgastemp etc för att korrigera bränsleblandning. Under last och med varm motor portionerar helt enkelt ECU ut en förutbestämd mängd soppa och skickar gnista vid en förutbestämd vinkel innan övre dödpunkt enbart beroende på varvtal och trottelposition.

3 - Svar nej. De flesta moderna hojar har så pass väl utvecklat förbränningsrum att optimal effekt fås vid en förtändning som ligger under den gräns som orsakar spikning, trots relativt högt kompressionsförhållande. Det innebär att Du, om än Du skaffar möjlighet att justera tändkurvan, inte vinner något på att välja ett högre oktantal.

Jag har provat bänka en tidigare ägd hoj både med 95 och 98 oktan utan att lyckas se någon skillnad på effektuttaget. Så sammanfattningsvis vinner Du inte något på att byta till V-power.

För överladdade bilar kan det se annorlunda ut beroende på trimningsgrad och hur avancerat dess styrsystem är. Men i praktiken har jag inte kunnat märka någon skillnad på de BSR-moddade fordon jag tidigare haft i min ägo, även där förefaller vald (=optimal?) tändkurva fungera väl och ligga under gränsen för spikning med vårt normala 95-oktaniga hopkok.

:tummenupp Kunde inte ha skrivit det bättre själv.

Sen tycker jag många här är onödigt negativa till etanol, den innehåller förvisso mindre energi men den brinner snabbare och kyler mer under kompressionstakten så om man bara bestyckar upp i motsvarande grad så kan effekten öka utan att man ens behöver öka kompressionen vilket man också har möjlighet att göra med det ökade oktantalet.

Racingfolket har redan på stenåldern hällt t-sprit i bensinen just för att de därmed kunna få mer effekt.

....klipp....
Sen tycker jag många här är onödigt negativa till etanol, den innehåller förvisso mindre energi men den brinner snabbare och kyler mer under kompressionstakten så om man bara bestyckar upp i motsvarande grad så kan effekten öka utan att man ens behöver öka kompressionen vilket man också har möjlighet att göra med det ökade oktantalet. Racingfolket har redan på stenåldern hällt t-sprit i bensinen just för att de därmed kunna få mer effekt.
Lite OT, kanske.
Funderade just på det. Vår Saab (en bil, alltså) ger 150 hk med bensin och 175 hk med E85. Det är kanske en mer avancerad insprutningsdator som gör den skillnaden, som känner av vilket bränsle som används och ställer om systemet till att ge mera pulver. För det kan väl inte vara enbart E85-soppan som gör hela skillnaden? Det behövs väl "lite mera hjälp på vägen" för att ta fram 25 nya hästar?

Last edited:
Saabs bonuseffekt är bara en morot för att man ska tanka E85. Det är alltså datorn som gör skillnaden och inte bränslet.

Sen exakt hur han avgör vad man kör på vet jag inte. Finns säkert någon här inne som vet.

Du kan få mer effekt med etanol men då gäller det i regel att man stoppar in mer av den varan. :-)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

...Det är kanske en mer avancerad insprutningsdator som gör den skillnaden, som känner av vilket bränsle som används och ställer om systemet till att ge mera pulver. För det kan väl inte vara enbart E85-soppan som gör hela skillnaden? Det behövs väl "lite mera hjälp på vägen" för att ta fram 25 nya hästar?
Korrekt - utan att vara SAAB-specifik kommer här en enklare artikel som redovisar hur en sådan detekterande ECU fungerar och enkelt förklarar fördelarna/nackdelarna med etanol utan att bryta ned fakta på molekylär nivå:

http://fsrmotorsports.com/tuning-by-fsr/34-tuning/126-e85-and-what-you-need-to-know-about-flex-fuel

Just denna ECU mäter andelen etanol vid insprutningsbryggan och justerar mapparna beroende på blandningen, andra ECU kan säkert använda andra typer av sensorer: "How is this done?* Easy, we install a flex fuel sender which detects the amount of ethanol in the fuel rail.* In real time, this flex fuel sender (which is an OEM parts) tells the ECU what the ethanol content is so it can make the above changes real time and without any tuners' help"

Naturligtvis är artikeln ett rent säljmaterial, men avsikten med länken är mer att illustrera tekniken :)

Last edited:
Det finns nog flera här som skulle bli glada av att få 3hk till på sin sporthoj. I alla fall om det är så enkelt att oljebolaget lät bli att förstöra bensinen med etanolinblandning.

Jo. Det är det säkert. Problemet är ju bara att kör du samma hoj några gånger efter varandra i samma bromsbänk så kommer du troligen att få värden som varierar upp eller ner med någon procent.
Dvs till och med en bromsbänk har svårt att tillförlitligt påvisa en skillnad i effekt i storleksordningen 1-2 procent.
Som förare har man ingen chans att upptäcka en sådan skillnad. Det krävs betydligt mer innan det faktiskt märks.
För att en ökning med drygt 1,5% skall bli 3 hk så krävs närmare 200 hk dvs vi pratar om dom värsta literklubborna och jag är starkt tveksam till att det finns speciellt många som faktiskt använder alla närmare 200 hk dom har i någon större utsträckning vid normal körning. Och jag vågar garantera att om man skulle göra ett blindtest med två hojar som skiljde sig åt så lite så skulle ingen kunna känna vilken som hade högre effekt. Det skulle bli ca 50% som gissar rätt baserat på inget annat än slumpen.

Jomen vänta nu. Charge är ju bränsleluftblandningen för varje insugstakt. Högre oktantal gör väl att bränslet självantänder senare, då borde man väl kunna trycka in lite mer bränsle och luft i samma volym eller?

Sen är frågan hur du kör hojen i verkligheten, inte om du kan mäta 1,5 hp i en bänk. Håller du alltid rullen hårt i botten vid vridmomentmax eller maxeffekt? OM svaret är nej så kan man tanka vad som helst på macken. Jag har kört min turbohoj på 95 massvis med gånger när inget annat finns tillgängligt och kört den som vanligt, den är så pass kompsänkt så att det inte spikar ändå med det laddtrycket jag kör, delvis också för att det är ordentligt safeat med bränsle. Man kan se på lambdan att den går lite lite magrare med sommarinblandningen av etanol men annars ingen skillnad eftersom energivärdet är nära detsamma.

Som AndersBrink redan skrivit så är det vid momentmax man kan justera tändningen så man ligger närmare knackgränsen men frågan är hur mycket man märker av det när man inte står och mäter i en bromsbänk.

Lite OT, kanske.
Funderade just på det. Vår Saab (en bil, alltså) ger 150 hk med bensin och 175 hk med E85. Det är kanske en mer avancerad insprutningsdator som gör den skillnaden, som känner av vilket bränsle som används och ställer om systemet till att ge mera pulver. För det kan väl inte vara enbart E85-soppan som gör hela skillnaden? Det behövs väl "lite mera hjälp på vägen" för att ta fram 25 nya hästar?

Skulle gissa att de motorstyrningen tillåter högre laddtryck med E85.

En modern knackreglerad bil-sugmotor har vanligen lite "för hög" kompression så dom ligger hela tiden och försöker flytta framtändningen så mycket det går utan att knacksensorn för för höga signaler.
Högre oktan i en sådan motor gör att tändningen kan tidigareläggas ytterligare med lite effektvinst. Och lambdasensorerna ser ju till att justera in bränslemängden rätt förutsatt att din motor är byggd för att klara både bensin och E85.
Men vinsten med högre oktan i en sugmotor är mer marginell och det krävs en bromsbänk för att se skillnaden.

Oljetrådar är popcorn.
Bensintrådar är som att överraskas av ett opoppat majskorn när man käkar popcorn.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!