Högljudda pipor räddar liv!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Menar du dom här?

View attachment 449730

Har funnits här i Malmö ett tag nu, trodde att det var ett handikappfordon först, för att det ser ut som ett. Inget fel på fordon för rörelsehindrade, men varför vill man köra runt på ett utan att ha rörelsehinder?

Ja och varianter på dem. Med Batman kostym hade man kunnat tro att de skulle på maskerad. En fjantvariant av Batmans motorcykelfordon med groteska däck.

Sedan de där eldrivna skateboards som folk åker runt med. Vad är grejen med dem? Vill man inte göra tricks eller köra longboard nerför backar som kräver skills på riktigt? Nej, man står på en bräda som gör allt åt en. Det var coolt med flygande brädan i Tillbaka till framtiden filmerna, men det där ser ju bara korkat ut.

Fast vad gör man inte från industrins sida nu när man ska få folk att tycka att el är the shit. Egentligen mer miljövänligt att kicka sig fram på brädan eller trampa själv på cykelns pedaler. Hade hellre sponsrad gratis skateboards, kickbikes eller traditionella cyklar på skattesedeln än allt fjanteri man nu sysslar med.

Nästa skattesubvention är väl konvertering av klassiska bilar till eldrift på skattesedeln. För det är väl knappast lönt att konvertera övriga bilparken. Jag undrar hur mycket verklighetsförankring som MP:s språkrör har i sitt sista utspel om man tänker på hur man tänker lösa det praktiskt och finansiellt. Det är rätt mycket kapital som står på spel. Många krediter går till dagens bilpark och om man nu ska skriva av den snabbare så måste någon ta notan. Miljövänligt?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Snabb och tyst acceleration är nog ganska vanskligt på parkeringsplatser och lugna statsmiljöer.

Jag såg en Tesla igår på en parkeringsplats till ett köpcenter, han accelererade ganska snabbt mellan bilarna på en under semestertid fullbelagd parkering mitt framför ögonen på mig och helt tyst så ingen reagerar och klagar på ljudnivåer. Skulle någon med fossilbil kört likadant så skulle folk blivit skitsura.

Nu var det med en helt tyst bil och min 6-åring skulle mycket väl ha kunnat springa ut framför den bilen innan jag hunnit stoppa henne.

I just detta fallet gör ju föraren fel som inte håller en hastighet anpassad till en oförutsägbar omgivning. Samma olycka skulle lika väl kunna hända med fossildrivet fordon och har också hänt, vågar jag påstå.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag har suttit med i arbetet av detta lagkrav sedan dess begynnelse. Låt oss säga att "World blind federation" och "Federation of the blind" i USA har rätt mycket att göra med att det kom till. För oss som gillar lagkrav finns det rätt många anekdoter om deras agerande. Ett ständigt återkommande argument var "how many of us do you want to kill"? De lyckades och nu kommer alla bilar låta som rostiga bromsskivor i låg fart... I princip alla nya bilar som berörs har automatiska bromsfunktioner så hela lagkravet är irrelevant, men det får jag inte säga högt. Däremot kommer zombies som bara tittar i telefonen i alla fall höra att bilen kommer, så autobromsen får jobba mindre.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Önskar att kravet kommer att gälla cyklister oxå :Bugar

Man har ett "daipermoment" i princip varje gång man tar en promenad med hundarna, nån cyklist som smyger upp i arslet och plingar med klockan eller snuddar en när man plockar upp en hög.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har suttit med i arbetet av detta lagkrav sedan dess begynnelse. Låt oss säga att "World blind federation" och "Federation of the blind" i USA har rätt mycket att göra med att det kom till. För oss som gillar lagkrav finns det rätt många anekdoter om deras agerande. Ett ständigt återkommande argument var "how many of us do you want to kill"? De lyckades och nu kommer alla bilar låta som rostiga bromsskivor i låg fart... I princip alla nya bilar som berörs har automatiska bromsfunktioner så hela lagkravet är irrelevant, men det får jag inte säga högt. Däremot kommer zombies som bara tittar i telefonen i alla fall höra att bilen kommer, så autobromsen får jobba mindre.

Förutom att många telefonzombies också har ljudsnäckor i öronen för att lyssna på musik/video och ändå inte hör bilen även om den skrapar som ett helt skrotupplag.
Kommer ihåg när walkman blev poppis och folk ondgjorde sig över hur folk gick runt och inte uppmärksammade sin omgivning. :hihi Det har inte blivit bättre.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om jag nån gång skaffar elbil ska den ha högtalare med ljud som en bluddrande högtrimmad storkubiks V8, eller på fredag eftermiddag kanske som en sidventils V8, och på söndagarna som en encylindrig tändkulemotor. :banana
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Förutom att många telefonzombies också har ljudsnäckor i öronen för att lyssna på musik/video och ändå inte hör bilen även om den skrapar som ett helt skrotupplag.
Kommer ihåg när walkman blev poppis och folk ondgjorde sig över hur folk gick runt och inte uppmärksammade sin omgivning. :hihi Det har inte blivit bättre.



Fast Walkman-generationen (50- och 60-talisterna?) visar väl också att det finns liiite hopp för mänskligheten: De växte upp och kan numer ibland ses sitta på en sten och njuta av den lilla gnutta tystnad, som eventuellt kan finnas.

Äh, jag är kluven - ser klara trafikproblem med tysta fordon men klarar mig utan sången från en Harry Davidson, alla dagar i veckan...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"All new types of four-wheel electric vehicle must be fitted with the device, which sounds like a traditional engine."
Det där kan ju bli skitroligt ju...
Finns ju redan bilar som simulerar andra motorljud som matchar gaspedalen.
Tänker att ha högtalare på alla elbilar som simulerar någon av de nedanstående:

Traditionella motorer....
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om jag nån gång skaffar elbil ska den ha högtalare med ljud som en bluddrande högtrimmad storkubiks V8, eller på fredag eftermiddag kanske som en sidventils V8, och på söndagarna som en encylindrig tändkulemotor. :banana

Samt en rökgenerator och fejkade feta japsutblås. :banana
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ju mera jag tänker på det, desto roligare blir det ju att det är lag på att den skall låta som en traditionell motor.

Alltså tänker Stholms rusningtrafik och en Prius som har en, elektriskt, rökmaskin och detta ljud:


Jag skulle iofs kunna tänka mig detta ljud på en Tesla:
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Fejkat motorljud alltså. Tack men nej tack. Ändamålet må vara gott men jag behåller gärna mina kulor ett tag till. Även om jag bevisligen lever i en värld fylld av rökförbud och halloumikriser. :banana
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tjing tvåtaks-saab eller CBX1000 till min KIA. :banana
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Du vet att flertal bilar redan gör det....
Golf R, BMW M4/M3, Ford Mustang, Ford F-150, Lexus div modeller, osv.

Jodå, fast exakt vilka modeller har jag ingen större koll på. Är inte särskilt intresserad av moderna bilar (vad sjutton är en M4?), men lite nyfiken blev jag ändå på varför en BMW M3 eller en ponnybil skulle behöva artificiella hjälpmedel för att lyckas på ljudfronten? :hej
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du vet att flertal bilar redan gör det....
Golf R, BMW M4/M3, Ford Mustang, Ford F-150, Lexus div modeller, osv.

Nu ska vi väl inte blanda ihop designat ljud med artificiellt ljud?

Designat ljud har varenda fordon idag, och då pratar vi inte bara om motorljud utan hela vägen från dörrstängningar till knapptryckningar.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tyvärr är lagtexten inte så frispråkig utan talar m mätbara ljudnivåer indelade i frekvensband. Forskningen visar tyvärr att ”rostig bromsskiva” är mätbart lättare att identifiera än varmkörning av en Honda RS 250.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lixom det är väl klart som fanken att ljudet skall standardiseras för el-bilar enligt EU-normer. Förslagsvis ljud från en gammal Saab tvi-taktare - omkopplingsbart till Vincent V-twin (då det var någon som var allergisk mot HD-ljud).

 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top