Högljudda pipor räddar liv!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu ska vi väl inte blanda ihop designat ljud med artificiellt ljud?
Tänkte mest på VW:s Soundaktor och BMW:s Active SOund, men de finns ju andra liknande.
https://en.wikipedia.org/wiki/Soundaktor
https://www.autoevolution.com/news/...undaktor-is-and-how-to-disable-it-104944.html
https://www.mestmotor.se/automotors...0426/bmw-active-sound-design-hor-du-skillnad/

Sen finns det ju olika kit på eftermarknaden för den som vill köra omkring med V8 i sin Renault Twingo.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ska det lagstadgas så ska det vara Crazy Frog!

Nååååääääääää bidibimbimbim PRÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Däremot kommer zombies som bara tittar i telefonen i alla fall höra att bilen kommer, så autobromsen får jobba mindre.

Då kommer alltså den mänskliga evolutionen att fortsätta i riktning närsynthet, gamnacke och konstant inflammation i tumleden...?

Om jag nån gång skaffar elbil ska den ha högtalare med ljud som en bluddrande högtrimmad storkubiks V8, eller på fredag eftermiddag kanske som en sidventils V8, och på söndagarna som en encylindrig tändkulemotor. :banana

Jag befarar att detta blir nästa årtiondes "slip-on trådar" här på forumet...Hur får jag fränare ljud ur min bögiga elhoj...Var kan jag ladda ner en ljudfil som låter som en riktig motorcykel...Kan jag besikta med en icke EU-märkt ljudfil...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Då kommer alltså den mänskliga evolutionen att fortsätta i riktning närsynthet, gamnacke och konstant inflammation i tumleden...?



Jag befarar att detta blir nästa årtiondes "slip-on trådar" här på forumet...Hur får jag fränare ljud ur min bögiga elhoj...Var kan jag ladda ner en ljudfil som låter som en riktig motorcykel...Kan jag besikta med en icke EU-märkt ljudfil...

Även detta har lagstiftningen redan tänkt på. Inte fan skall du få uppgradera en riskokare med Ducatiljud :arsele

Det finns en paragraf om "sameness" för varje tillverkare, vilket innebär att en tillverkare inte får ha ett ljud på en viss modell som avviker markant från andra modeller.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Dags att spela in V&H-ljud* och synca med varvtal/vxl/hastighetskurvor för att spara till senare. :fakta:rock

* Lägg till valfritt system
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Då kommer alltså den mänskliga evolutionen att fortsätta i riktning närsynthet, gamnacke och konstant inflammation i tumleden...?



Jag befarar att detta blir nästa årtiondes "slip-on trådar" här på forumet...Hur får jag fränare ljud ur min bögiga elhoj...Var kan jag ladda ner en ljudfil som låter som en riktig motorcykel...Kan jag besikta med en icke EU-märkt ljudfil...

Lär ju bli rättighetsskit också! "Jag laddade ner Ducati Termi-ljudet till Diavel Futurelettrica Testawatta och flashade in det på min 125 watts kinascooter, och nu har jag fått brev från Piratbyrån om fultankning" (ett nygammalt modeord 2040). :D
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag hatar framtiden redan nu. Hur fan ska det då bli i framtiden? Lol
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top