Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det gjorde dom väl men ersatte med kommunister iställetMan får åka till nåt fritt land som Polen. Tyskland är ju helt uteslutet med. Dom dårarna kräver ju körkort för att fiska så det kan man stryka från vettig-listan direkt. Trodde dom gjorde sig av med fascisterna för 80 år sedan?
Man får åka till nåt fritt land som Polen. Tyskland är ju helt uteslutet med. Dom dårarna kräver ju körkort för att fiska så det kan man stryka från vettig-listan direkt. Trodde dom gjorde sig av med fascisterna för 80 år sedan?
Håller med dig om Tyskland. Är där själv och kör ungefär 2 gånger om året. När det är 100 som normal hastighet på små vägar räcker för att få ett bra flyt (men på vissa ställen ligger byar tätt där det är 50).85 miljoner invånare och typ en sjö; då blir det så…Minns en resa genom Tyskland i slutet av 1970-talet. En ytte-pytte sjö (vi skulle nog säga damm) proppfull med vindsurfare och massor stod i kö och väntade på sin tur.
Annars är Tyskland ett vettigt land; bara det att de tar trafiksäkerhet och regler på allvar. Inga vajerräcken och onödiga fartbegränsningar (typ 100 på landsbygden) men har du ett olagligt avgassystem eller kassa däck får du vända vid gränsen och nåde dig om du käftar med die Poliziei om du gjort fel.
Fair enough tycker iaf jag.
Med vänlig hälsning,
Norge är dyrt, Finland är hårt men rättvist.Någon som vet om det är fler länder som har liknande regler?
Tänkte att det är bra att veta inför semestern.
Norge är ju hysteriska med minsta fortkörning och har klubbat igenom turistskatt på vissa saker.
Finland har dagsböter på typ alla trafikförseelser
Har du originalsystem så behöver du inte fundera. Vad jag har förstått så räcker det inte med låg volym i Tyskland, ljuddämparen måste också vara godkänd för just den hojen (helfordonsgodkännande).Hmm.
Hastigheten styr jag med höger hand så det är inget problem men hur högt är högt? Regbeviset säger 90 dB vilket är en utopi. Däremot behöver jag inte dåna som en störtbombare även om det är kul.
Så. Rent praktiskt, hur tyst behöver man vara för att inte attrahera konstabulär bötesiver?
Jag kör mest b-king.Har du originalsystem så behöver du inte fundera. Vad jag har förstått så räcker det inte med låg volym i Tyskland, ljuddämparen måste också vara godkänd för just den hojen (helfordonsgodkännande).
Och just det gäller väl allt från ljuddämpare till tändstift och blinkers?Har du originalsystem så behöver du inte fundera. Vad jag har förstått så räcker det inte med låg volym i Tyskland, ljuddämparen måste också vara godkänd för just den hojen (helfordonsgodkännande).
det hjälper inte att du kör sakta så det inte låter så mycket.Jag kör mest b-king.
View attachment 516206
Originalsystem är inte riktigt min grej. Men visst kan jag köpa ett godkänt eftermarknadssystem om jag måste, det är inte det som jag försöker fråga.
De tittar ju bara om de stoppat mig. Om jag inte kör för fort eller bryter andra trafikregler, hur tyst ska det vara för att inte leda till stopp för ljudet?
Nu är det ju då så att det finns tyska TV-program som följer poliser och fokuserar på kontroller av mc. Finns på youtube. De bryr sig alldeles definitivt om hur mycket det låter, de har till och med med sig en egen varvräknare för att vara säkra på att mäta ljudet vid rätt varv.det hjälper inte att du kör sakta så det inte låter så mycket.
dom har razzia o stopper alla o kollar om avgas är org
om det inte är pay. dom skiter i hur mycket det låter
detta gäller i danmark o tyskland andra länder vet jag inget om
i tyskland kollar dom oxå allt annat som är utbytt typ speglar, fotpinnar osv. har du inte tuv papper på delarna. pay the man.
Är det inte i princip tvärtom, att det är EU som ligger bakom?Det är ju Precis sånt här som EU borde sätta stopp för!
Njet - just tyskarna har länge (åtminstone från 1980) varit hårda med att tillbehör o liknande skall vara ABE/TÜV-godkända och för många delar gäller att det skrivs in i reg.dokumentationen av TÜV.Är det inte i princip tvärtom, att det är EU som ligger bakom?
Sverige är nog för motorskadat för att vi ska börja bli så anala med motorfordon. Skadat på ett bra sätt. Dessutom skulle ju halva fordonsparken bli underkänd direkt isåfall.Nu är det ju då så att det finns tyska TV-program som följer poliser och fokuserar på kontroller av mc. Finns på youtube. De bryr sig alldeles definitivt om hur mycket det låter, de har till och med med sig en egen varvräknare för att vara säkra på att mäta ljudet vid rätt varv.
Men inte ens deras kontrollplatser stannar alla, och att som turist ens se en kontroll är nog rätt osannolikt.
Så, hur mycket behöver det låta för att attrahera konstaplar rent generellt? Som de vid gränsen eller vanliga trafikpoliser? Jag har själv mest kört gammelhoj söderut, det är inte samma sak.
(Man kan utgå från att just jag har ABE på allt som inte är rent kosmetiskt på helfirdonsgodkända mc, jag räknar kallt med att det a) är bättre att köpa delar med sådan för egen säkerhet samt b) att det bara är en tidsfråga innan svenska myndigheter börjar faktiskt följa EU-reglerna)
Det är korrekt att de drar åt fel håll, därav "borde".Är det inte i princip tvärtom, att det är EU som ligger bakom?
Edit, det är en fråga. Inget påstående
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |
![]() |
Vinnarhoj från Custom Bike Show