Högkompskolv i XT600

Matte_M

Gillar inte kyla
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
DRZ400SM & Typhoon 172
Någon som har provat att stoppa i en högkompskolv i sin XT600E? Skall ge ca 9hk extra på bakhjulet har jag läst. Det låter ju ganska bra med tanke på att kolven kostar ca 2000:- inkl. packningar.

jag hade en i min TT600(samma motor som din), det ger ingen effekt av den storleksordningen, det är nån som skojar med dig.
Hojen blir upplevs starkare på lägre varv, man kan tom tappa en del topp.
Man kanske kan gissa på nån hästkraft mer här o var eller nåt liknade, karraktären förändras iaf.

För at få ut 9hk krävs seriös trimning som portning, annan förgasare/avgassystem, vassare kam och mer kubik.

men TT'n har väl högre komp redan som orginal väl? så det kanske gör större skillnad på en XT? (knappast några 9 hästar dock, skulle vara om orginalet är utslitet då..)

nu har jag inte min bok närvarande, annars hade jag kunnat kolla hur det ligger till..

jag tror kombinationen supertrapp, moddad luftburk, öppnare filter och ombestyckning kanske kan ge 9 Hk ihop med högkompskolv.

Last edited:
Jo, det kanske du har rätt i, men jag har ändå svårt att tro att det ger 9 bakhjulshästar, för tat få det extra vidhåller jag att det ska till seriös trimmning av grejorna, det är jäkligt mycket på en sån här hoj.
Kolla gärna upp det ändå om du kan.

nä jag tänkte mer på skillnaden på veven.
att det skulle bli en klart kännbar skillnad är jag övertygad om. sen kostar ju en trimkam facila 1400:- (plus frakt) :)

tyvärr ligger mekboken sju mil härifrån.. :)

Billigare höja kompen genom att ta ner toppen el cyl lite lagom. Fast då får man ingen ny kolv förstås....Men som alla andra lugna 600 stånkor så är kammen slö på xt. Tror inte på nåra 9 hk enbart m komphöjning, men den blir absolut bättre av det.
/u

Har också funderat lite på allt detta. Skall köpa mig en hoj som har lite bruksvärde och inte kostar skjortan. Har kollat på bla XT:n och både priset och förs är ok, men den är ju så jäkla slö :zpy
Vad finns det för trim till dessa hojar och vad skulle det kosta att få den lite piggare :confused:

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back