Högkompkolv i stånka utan att byta kam?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hej bullen.

Jag har väl egentligen inte någon koll på detta med att trimma utan det man snappat upp förbifarten. Tänkte ni nu kan få utbilda mig.

Jag har äntligen hittat högkompskolv till 500:an. Nu undrar jag så klart vad som är riskerna med att höja kompet? Kommer självklart mappa om hojen (insprut) men vet inte om man kommer åt tändningen. Men det borde man väl.

Jag hörde att man bör byta kam för att få ner effekten på låga varv för att spara lager och stake. Vilket låter rimligt. Annars är jag lite osäkert på hur kammen påverkar cylidertrycket? Frågan är om man kan göra samma sak (spara lager och stake) genom något annat sätt?

Annars någon kanske vet någon som slipar om en kam till KTM?

Tack på förhand!

(jo jag vet att den redan har för mycket effekt i skogen, men jag har gett upp skogskörning med denna hoj, den ska bara gå grus, motard och is)

PÅ med högsta möjliga komp-f inga problem. Det ger bara bättre bottendrag och man varvar bara mindre,,,växlar tidigare. Varvtal är det som knäcker stånkor.

PÅ med högsta möjliga komp-f inga problem. Det ger bara bättre bottendrag och man varvar bara mindre,,,växlar tidigare. Varvtal är det som knäcker stånkor.

Så ingen fara för lager och stake alltså? Kommer självklart mappa och vissa problem kommer man kanske runt i bänken?

Tack för svar!

Skall du trimma din 500 EXC?

I så fall rekommenderar jag inte i första hand högkompkolv till den motorn. Vad vill du uppnå och vad får det kosta?:banana

Hur stabila är dom där motorerna egentligen? Känns som en högkompskolv får dom att explodera ännu snabbare, plus klarar staken det?

Hållbarhetsmässigt är mer komp inget problem. Men högkompkolv är bortkastade pengar om det inte är en väl avvägd del i ett trimkoncept. Den motorn behöver möjligen mer komp om man stoppar i en yberelak kam och inte vill tappa för mycket botten. Annars mpr den bra av mycket annat trim innan mer komp

Skall du trimma din 500 EXC?
I så fall rekommenderar jag inte i första hand högkompkolv till den motorn. Vad vill du uppnå och vad får det kosta?:banana

Jo, det är 500:an.
Nä jag tänkte inte heller på kolv i första hand. Men jag kan omöjligen hitta kam. Hittar inte heller någon (inte letat så mycket) efter någon som kan slipa men då måste jag ju veta hur jag vill ha det. Men så hittade jag kolv och tänkte att mer effekt är kul hur som helst, jag bör kanske ändå byta kolv innan is säsongen (60h nu).
Om jag kunde nöja mig med kolv eller kam och mappning (har FMF helsystem) kunde jag kanske komma undan ganska billigt. Vet inte om det är en massa andra saker jag måste byta. Gör detta även för att få motivation att plocka isär.
Kolven jag hittade är Vertec 12,8:1 istället för 11,8:1. Inget helt sjukt högkompat. Du lär ju dock veta vem som slipar om en kam. Hitta en lätt 11,8:1 kolv, byta kam och sen varva mer kanske är en annan väg att gå. Tycker hojen känns sjukt trött fast 990:in knappast är ett effektmoster.
Några bigbore kit verkar inte hittat ut än, och det är jag ändå inte så sugen på. Byter olja larvigt ofta ändå och skruvar gärna så högre trimmningsgrad bekymrar mig inte.

Hur stabila är dom där motorerna egentligen? Känns som en högkompskolv får dom att explodera ännu snabbare, plus klarar staken det?

Motorn verkar skottsäker. Inte hört något om haverier. Går ju en sån här motor med turbo i norr och den verkar gått ganska många timmar med kolven kvar i cylindern.

Hållbarhetsmässigt är mer komp inget problem. Men högkompkolv är bortkastade pengar om det inte är en väl avvägd del i ett trimkoncept. Den motorn behöver möjligen mer komp om man stoppar i en yberelak kam och inte vill tappa för mycket botten. Annars mpr den bra av mycket annat trim innan mer komp

Om jag ändå ska byta kolv är det väl inte så farligt mycket dyrare. Skriv gärna en lista över i vilken ordning jag ska ta det. Dig litar jag mer eller mindre blitt på.

60h kolvbyte? Kör du motionsenduro och grusväg kan du köra 200h på din kolv utan problem.

60h kolvbyte? Kör du motionsenduro och grusväg kan du köra 200h på din kolv utan problem.

Nä, skog har jag gett upp. Den går på fullvarv mest hela tiden. Is och motard... Står 50-105 i boken. Hade jag inte stressat den hade jag kört 150h.

Men som sagt, hellre vass kam.

Nu har jag fått tag på webcam i usa som kan tänka sig slipa om kammen för 200$. Men han pratar något om cores. Vad menar han med det? Att dom inte har värden eller material för slipning? Det verkar göra en del kammar, så kan jag lita på deras bedömning om hur den ska slipas om? Ska jag säkra mot framtida högkompskolv?

Agap har ju kamaxlar till 690 och borde väl kunna hyvla till en kam till EXC också kan man tycka.Har du kollat där?
www.agap.se

Hur är det generellt med att dunka i en högkompskolv i stånka?

Bara kompkolv - förstärkt låg och mellan och minskad varvvillighet

Sen i kombination med annan kamprofil så ökar man hela registret(varvilligheten) men till soppaförbrukningens nackdel?

Nu har jag fått tag på webcam i usa som kan tänka sig slipa om kammen för 200$. Men han pratar något om cores. Vad menar han med det? Att dom inte har värden eller material för slipning? Det verkar göra en del kammar, så kan jag lita på deras bedömning om hur den ska slipas om? Ska jag säkra mot framtida högkompskolv?

Webcams är duktiga men jag är ändå tveksam till att skicka dit min kam utan att de har gjort någon förut. Visst kan man med simuleringar komma långt i kamdesign men utan bänkkörning är det omöjligt att veta vad som fungerar. Lite väl dyrt att vara testpilot...

Webcams är duktiga men jag är ändå tveksam till att skicka dit min kam utan att de har gjort någon förut. Visst kan man med simuleringar komma långt i kamdesign men utan bänkkörning är det omöjligt att veta vad som fungerar. Lite väl dyrt att vara testpilot...

Vad föreslår du då? Ge upp eller?

Kammen som sitter i din moppe satt ursprungligen i Husaberg 570 09-11. Till Husabergen finns där performancekammar både från Tornado (120€ för omslipning) och från http://thumperracing.net/ (de är för övrigt gurus på bigbore/stroker till KTM/Husaberg, maila och fråga så ordnar de med mer cc även om det inte finns kit på deras webshop)

Nu har jag aldrig skruvat med den nya KTM motorn men en snabb glutt i reservdelslistorna så verkar cylindern vara samma som 530 dvs det går att montera en Husa 570 cylinder dvs +5mm borr. Husacylindern går dessutom att borra till 104mm om man vill det.

Tusen tack! Nu har jag något mer att leta efter. Jag har kollat kammen men trodde den kom från KTM 530 och den hittar jag inget till heller. Husa trodde jag bara var 501 -13. Du var smartare. Detta med cylinder vete fan om jag törs ge mig på, men det borde öppna för färdig bigbore kit i framtiden. Tråkigt att alla tar sån tid på sig.

Tack igen.

Kammen som sitter i din moppe satt ursprungligen i Husaberg 570 09-11. Till Husabergen finns där performancekammar både från Tornado (120€ för omslipning) och från http://thumperracing.net/ (de är för övrigt gurus på bigbore/stroker till KTM/Husaberg, maila och fråga så ordnar de med mer cc även om det inte finns kit på deras webshop)

Nu har jag aldrig skruvat med den nya KTM motorn men en snabb glutt i reservdelslistorna så verkar cylindern vara samma som 530 dvs det går att montera en Husa 570 cylinder dvs +5mm borr. Husacylindern går dessutom att borra till 104mm om man vill det.

Förra motorgenerationen dvs KTM 450/530 och Husa570 har 3 olika kammar:
78036010333-450 Husa/KTM
78636010033-530 KTM
81736010033-570 Husaberg

Elakast är 570 kammen som en del 530 åkare monterade ffa för motardåka. Dessutom såldes där ett 570SXS kit som i princip bestod av Husa kam och cylinder samt en kolv+stake som passade till KTM veven. Till 2012 när 500 lanserades så monterade man 570 kammen i från början.

Miljonfrågan är om du behöver elakare kam i din motor med befintlig cc. Iof kan du gott slipa om den då det är en framtidssäker uppdatering inför den dagen du vill ha 570cc.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!