Högglanspolera fälgarna...

Hoztic skrev:
Räknat på 8h så är det 300 kr/h, låter nästan väl billigt. Sen går det ju åt en del material också.
300kr, han som gör det har kanske 100kr/h, dvs 150kr med alla avgifter å skatter. Då är det 150kr som ska täcka avskrivningar, hyra, el, värme, administrativ personal osv. Det är inte mycket vinst dom gör på det isf!
Visst, 2500kr är en del pengar, men räknar man på vad det går till så är det inte farligt alls!

Betydligt bättre det, än att samma gubbe får samma peng/timma för att sitta och glo på sporthoj.com i 8h :)

Hoztic skrev:
Blir ett ganska avancerat program om den ska klara av att snirkla runt allting, ekrar osv? Och en del pyssel för dig att mäta ut allt. Eller kan den göra sånt själv? :va
Ritar upp i cad sätter sedan noll punkterna en bit ifrån, sedan stoppar man i en poler skiva o öser på bara=)
Visst kommer det o bli en massa justerande o programerande men....

Vem har sagt att det e lätt o vara lat :va :D
Sedan e man ju lite nyfiken på o kolla om det blir ett bra resultat!

Lindén skrev:
Ritar upp i cad sätter sedan noll punkterna en bit ifrån, sedan stoppar man i en poler skiva o öser på bara=)
Visst kommer det o bli en massa justerande o programerande men....

Vem har sagt att det e lätt o vara lat :va :D
Sedan e man ju lite nyfiken på o kolla om det blir ett bra resultat!

Fasta har du fler liknande fälgar så kan du väl använda mer eller mindre samma cad-ritning? För bakfälgen borde det väl räcka med att skala upp ritningen lite dessutom? :)
Hur lång tid tar det för fräsen att polera en fälg? Antar att du måste vända den en gång också?

Chirre skrev:
I våras gjorde jag en sving till en R1a åt en kille. Tog 1500 för det.
Kan säga att den timpenningen var INTE hög. Men killen var nöjd :)
:dummer
100 timmen minst skall man ta iof 15 timmar torde väll en sving ta så det kanske inte var så dumt ändå.

Hoztic skrev:
Fasta har du fler liknande fälgar så kan du väl använda mer eller mindre samma cad-ritning? För bakfälgen borde det väl räcka med att skala upp ritningen lite dessutom? :)
Hur lång tid tar det för fräsen att polera en fälg? Antar att du måste vända den en gång också?
Ja eftersom de flesta fälgarna har samma mått så e det ju bara att ta bort o lägga till parametrar hela tiden o se till att det inte blir snabbmatning någonstans bara :D
Ingen aning om hur lång tid det kan ta!
Det återstår att se 2009 när jag orkat sätta upp en fälg :D

går de få magnesiumfälgar så snygga också eller

Lindén skrev:
:dummer
100 timmen minst skall man ta iof 15 timmar torde väll en sving ta så det kanske inte var så dumt ändå.

Kan lugnt säga att jag la mer än 15 timmar på den svingen, men så är jag väl lite petigare när saker görs åt andra.

2500 /fälg e gratis!!!
jag har polerat 3 hojar. en fireblade som jag tog ram o sving på o byggde eget seat pipe på sen en r1 som de blev ram sving fälgar o all alu man kunde se i princip.. blev riktigt snygg men sa alldrig mer att jag polerar en hoj till.. men men köpte en 1000r o dum som man är då så rev skiten o polerade den med.. men de blev bara fälg banorna o ram o sving på den.. riktigt gris jobb att få till riktigt bra finish på poleringen.. alldrig en hoj till!!! :3freak
ja skulle inte äns komma på tanken att polera en fälg för 2500 :fyllisar

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...