Högfartsbana med undanmanöver tips?

Glöm inte bort att man ska runda även den sista konan.

Vanligt misstag att man vänder innanför dom 3 konerna som står som en triangel.

Satan vad snäv kurva det måste bli, jag skulle lägga mer focus på trafiken. När jag körde upp så var det en snubbe som fick köra om högfarten 3ggr :p
 
Hur ser det ut med banor söder om stan? (Stockholm) Kan man öva på Tullinge t ex?

Jag övningskörde bara privat och vi åkte till industruområdet i länna och byggde upp både högfarten och lågfarten med hjälp av koner om kvällarna, i princip tomt på trafik där då... och ja, jag klarade uppkörning på första :banana

http://goo.gl/maps/azIUE
 
Jaha! Men det borde väl vara ganska självklart? :confused:

Nja det är lättare än man tror att få hjärnsläpp och göra en "garagevändning" innaför dom konerna.


Satan vad snäv kurva det måste bli, jag skulle lägga mer focus på trafiken. När jag körde upp så var det en snubbe som fick köra om högfarten 3ggr :p

Det var konstigt för provförättaren har egentligen bara tillåtelse att ge 1 försök extra om man misslyckas.
Men det är 12 meter mellan konerna så särskilt snävt är det inte att vända där..
 
Jag tycker det lättaste var att ta hela banan i 2:an. Ja, starta i 1:an då men växla upp rätt snabbt till 2:an. Lära sig hur motorn låter i 55-60 och sen hålla farten där. Vid vändningen så frikopplade jag och lite lätt bakbroms för att sedan gasa på tillbaka utan lägga i 1:an. Funkade bra för min del i vart fall.

2an ger en mer orolig hojj än 3an.
Varför hålla 55-60 när man kan hålla 45-50?
Ta LÅNG ansats så du hinner titta på hastighetsmätaren ett par ggr.

Sen ett tips ang vänster undanmanöver... gör den till en del av slalomen, börja med att gå rakt mot första kon på vänster i korridoren, meter eller så innan lägger man ut åt höger och påbörjar slalomen.
Kan inte bli snyggare.
*edit*
Glöm inte att man får göra slalomen åt valfritt håll. Så tycker du det är lättare att vända åt vänster, börja på vänster sida om första konan... Det är BARA åt vilket håll undanmanövern ska göras som bestäms
 
Last edited:
2an ger en mer orolig hojj än 3an.
Varför hålla 55-60 när man kan hålla 45-50?
Ta LÅNG ansats så du hinner titta på hastighetsmätaren ett par ggr.

Sen ett tips ang vänster undanmanöver... gör den till en del av slalomen, börja med att gå rakt mot första kon på vänster i korridoren, meter eller så innan lägger man ut åt höger och påbörjar slalomen.
Kan inte bli snyggare.
*edit*
Glöm inte att man får göra slalomen åt valfritt håll. Så tycker du det är lättare att vända åt vänster, börja på vänster sida om första konan... Det är BARA åt vilket håll undanmanövern ska göras som bestäms

Våra lärare avrådde oss för att använda 3:an då de testat det och kontrollanterna hade uppfattat det som en låg hastighet. 52km/h fick jag gnäll på att såg långsamt ut så lärde in den på 55-60 istället för att ha lite marginal.

Det är väll en smaksak men jag tyckte 2:an var kanon till banan. En växling i start sen var det färdigväxlat. Det funkade på min uppkörning med våra F650GS i vart fall :).
 
Jag hade riktigt svårt för banan i början, men efter att jag fick åka bakpå MCn med min lärare så fick jag lättare in känslan! Samt att stirra dig inte blind på "undanmanövringskonen", håll ögonen mot "slalomkonerna"
 
bananad.jpg

Nu kommer jag bli bananad av killarna i grönt inom kort...:glömdet
 
Jag körde nyligen upp, och hade lite strul att få till högfartsbanan.

Det här är de råd och anvisningar jag fick an mina körlärare:
- Accelerera snabbt upp till 45-50 och fyrans växel (Yamaha XJ6). Se till att ha jämn fart innan banan börjar.
- Du behöver inte köra banan rakt innan undanmanövern. Håll ut åt sidan så att du svänger innan konen för undanmanöver, du ska alltså vara på väg in mot mitten när du passerar konen. Tryck hårt på fotpinnen för att få till en snabb sväng efter. Motstyrning med styret är för långsamt (jag försökte envist med det, gick inte).
- Ner med hojen ordentligt i svängarna på slalombanan. Det är ingen risk att vält.
- Vid näst sista konen bromsa ganska kraftigt och växla ner till tvåan.
- Ta ut svängen i början. Använd hela fållan, så kommer du runt utan problem. Vrid på huvudet och titta dit du ska! Lägg ner hojen när du svänger. Det här är inte lågfartsbanan.
- Gasa, gasa, växla upp och tag slalombanan tillbaka.
- Bromsa. Men tag det lugnt. Ingen tvärnit, det ska vara 'kontrollerat'. Man har många meter på sig att få stopp.

Lycka till :tummenupp
 
Jag körde nyligen upp, och hade lite strul att få till högfartsbanan.

Det här är de råd och anvisningar jag fick an mina körlärare:
/.../
Lycka till :tummenupp

Stort tack för konkreta tips, kommer väl till pass! Vb:ar dessa till "hon som övertog västen" i morgon! :)
 
Jag körde nyligen upp, och hade lite strul att få till högfartsbanan... Tryck hårt på fotpinnen för att få till en snabb sväng efter. Motstyrning med styret är för långsamt (jag försökte envist med det, gick inte).
...

Lycka till :tummenupp

Så du menar på fullaste allvar att en körskolelärare lär ut att svänga med fotpinnestyrning och inte med motstyrning..?
Nästa gång du är ute och åker föreslår jag att du släpper styret och trycker hårt, jag för all del ställ dig upp och lägg hela kroppstyngden, omväxlande på höger/vänster fotpinne. Resultat?
Sen förslår jag att du släpper styret och duttar lite lätt omväxlande på vänster/höger styrhalva. Resultat?
Vilket fick hojen att avvika från inslagen kurs snabbast/bäst/överhuvudtaget?
(Se bara till att du håller hygglig fart, 50-70, och helst inte mitt i rusningtrafik så minimeras risken för dig och/eller annan till ett minimum... Ingen av övningarna kommer dock göra att du gör en :crash:smasha.)

Lycka till!
 
Jag förstår inte hur motstyrning kan vara "för långsamt"?? Det är ju typ det enda effektiva sättet man kan göra en snabb sväng/nedlägg på, om man inte krypkör förståss..:confused:
 
Så du menar på fullaste allvar att en körskolelärare lär ut att svänga med fotpinnestyrning och inte med motstyrning..?

Han menade nog att jag skulle ha någon sorts kombination av båda. :) Att 'slå' på styret får den ju att svänga väldigt fort, men det var inte det jag blev rekommenderad. Mitt problem var att jag försökt ta mig igenom undanmanövern med 'normal' styrning. Att bara flytta vikten i sätet och lägga ner hojen som i slalombanan. Men det räckte inte. Jag var inte nog snabb. För att få den att svänga snabbare fick jag träna på att få ner hojen genom att belasta fotpinnarna. Den gungade väldigt bra! Och ett snabbt tryck på fotpinnen gjorde underverk. Jag fixade undanmanövern.

Klart jag motstyr! :D Fotpinnen var ju bara ett komplement för att få hojen att vicka fortare.! :banana
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top