Högfartsbana med undanmanöver tips?

Håll blicken högt och hitta ett bra spårval som gör att du smidigt klarar vändningen. Kör sedan samma spår hela tiden. I vändningen ska du vrida huvudet och titta dit du ska, inte dit du är på väg.

Vet du vad motstyrning är?
:tummenupp

I undanmanövern MÅSTE du titta på den bortre YTTRE!!! konan, annars kommer det kännas snävt. MEN när du gjort manövern knuten till den yttre konan, börja titta på nästa del, första slalomkonan.

Har du problem, promenera bana med fokus på blickpunkter.

Tittar du fel kör du fel.

och som någon sa, NJUT! Du är ju ute och åker hoj :banana

I undanmanövern MÅSTE du titta på den bortre YTTRE!!! konan, annars kommer det kännas snävt. MEN när du gjort manövern knuten till den yttre konan, börja titta på nästa del, första slalomkonan.

Har du problem, promenera bana med fokus på blickpunkter.

Tittar du fel kör du fel.

och som någon sa, NJUT! Du är ju ute och åker hoj :banana

vet var motstyrning är provade det på risk 2 an försöker med det i undanmanövern, har tur banan är nära där jag bor ska åka dit gå banan i lugn och ro försöka visualera att man är där kör hoj, har även tittat på banan i mc boken gått igenom hur man ska köra, fan nu är det högfartsbanan som spökar kan köra hoj annars tycker jag,har ju uppkörningen bokad börjar bli nervös att man ska missa på den fördömda högfarten :huvet

vet var motstyrning är provade det på risk 2 an försöker med det i undanmanövern, har tur banan är nära där jag bor ska åka dit gå banan i lugn och ro försöka visualera att man är där kör hoj, har även tittat på banan i mc boken gått igenom hur man ska köra, fan nu är det högfartsbanan som spökar kan köra hoj annars tycker jag,har ju uppkörningen bokad börjar bli nervös att man ska missa på den fördömda högfarten :huvet

Du kommer klara högfarten, var glad att det är den som krånglar för lågfarten är svårare :)

Ta det lugnt och se till att få öva lite så kommer det gå bra.

En minidetalj som iaf hjälpte mig väldigt mycket: Se till att ta tillräckligt lång sats, så att du har rätt fart en bra bit innan det är dags att börja svänga. Jag slarvade lite med det, vilket gjorde att jag fick acca lite för mycket och hade typ mer fokus på hastighetsmätaren än att svänga metern innan det var dags... :brinnerup

Lycka till! :tummenupp

Du kommer klara högfarten, var glad att det är den som krånglar för lågfarten är svårare :)

Ta det lugnt och se till att få öva lite så kommer det gå bra.

he he har ångest över högfart ,lågfart tycker jag funkar bra skönt att inte bägge strular :)

Kolla så att du inte kör för fort!

Jag hade jätteproblem i början, upptäckte efter ett tag att jag körde i över 70 km/h! När jag accelererade tittade jag på mätaren tills den visade 50, men sen han jag tydligen komma upp i över 70 innan jag slutat vrida på rullen... När jag upptäckte detta och förjade köra i rätt hastighet var det jättelätt =)

Och som de andra skrev, slappna av och kom ihåg att ha roligt!

Tacksam för tips om platser med färdigställda markeringar i Stockholmsområdet där man kan öva högfartsbana som privatist. Kan man köra på parkeringen vid Solvalla på kvällen? På Tulligen fpl?

Tacksam för tips om platser med färdigställda markeringar i Stockholmsområdet där man kan öva högfartsbana som privatist. Kan man köra på parkeringen vid Solvalla på kvällen? På Tulligen fpl?

Solvalla lär funka, brukar se folk öva där vardagskvällar och helger bör inte vara några problem! :tummenupp

Vågar man bara slänga runt med hojen ordentligt så går det som smör. Gränsen ligger psykoliskt. I vart fall var det så för mig.

Solvalla lär funka, brukar se folk öva där vardagskvällar och helger bör inte vara några problem! :tummenupp

Gott! Blir till att införskaffa lite koner då. Det jag tcyker känns knixigt med högfarten är att få en smidig hastighetssänkning innan svängen. Övade på skolan och då bromsade jag på "raksträckan" från sista konen till "buren", men kanske bäst att växla ner till 2:an på "rakan" innan man svänger runt sista konen?

...och så bör man väl "ta ut svängen" innan sista konen så att man kan runda den tvärt för att på så sätt komma ut åt sidan i "boxen"?

Last edited:
Försök bara att inte "träna in" att släppa av på rakan, fick göra om på min uppkörning för att jag släppte av för tidigt. Så håll jämn fart tills det är dags så att säga.

Sedan många bra tips ovan men repeterar lite:
- Hyffsat lång ansats så du har prick 50 o jämn gas in
- Titta på yttre konan i första manövern.
- Är första svängen vänster skall du till vänster om första konan i slalombanan.
- Håll ut lite näst sista konan så du får lite naturligare ingång till vändningen
- Känns det tight i vändningen, lägger ner hojjen mer. Du kan öva genom att köra i cirklar, åttor utanför banan.
- Acca ut jämt o bestämt efter vändningen
- Bromsa med kontroll. Blicken långt fram, knip med benen mot tanken, lägg bara an med foten på bakbromsen så du inte låser den. När hojjen stannat, sätt ner foten kontrollerat. Titta på inspektören o smila för att du kört grymt snyggt :D

Bra övningar utan bana. Motstyr ordentligt i några fria övningar, kör i 8:or så du lär dig snäva cirklar o vågar slänga runt hojjen. Bromsa mycket så du får en bra känsla o känner att du sitter stabilt med knip mot tanken.

Lycka till!

Hur ser det ut med banor söder om stan? (Stockholm) Kan man öva på Tullinge t ex?

Som någon skrev innan; se till att komma upp i fart en bra bit innan undanmanövern, ligg med hög växel och bara puttra igenom. Vänd och acca upp till 50 på ettan, tvåan och sedan bara rulla fram till inbromsningen på en hög växel. Själv har jag haft lite problem med inbromsningen men efter att jag accade på bra så går det nu hur fint som helst.

Hur ser det ut med banor söder om stan? (Stockholm) Kan man öva på Tullinge t ex?

Här!
http://kartor.eniro.se/m/9wQkN

Finns målat för båda lågfart plus högfarten - står (stod) även koner kvar vissa kvällar när körskolan (Huddinge Trafikskola) inte orkar plocka in sina prylar...

Edit; senast jag åkte förbi var det nån form av zigenarläger där men de kanske har dragit söderöver igen..?

Last edited:
Super! Tack Kn Kaos o Daza!

Återstår att se om våra sydländska vänner dragit upp sina bopålar eller ej. Kan bli spännande undanmanövrar annars.

Last edited:
Gott! Blir till att införskaffa lite koner då. Det jag tcyker känns knixigt med högfarten är att få en smidig hastighetssänkning innan svängen. Övade på skolan och då bromsade jag på "raksträckan" från sista konen till "buren", men kanske bäst att växla ner till 2:an på "rakan" innan man svänger runt sista konen?

...och så bör man väl "ta ut svängen" innan sista konen så att man kan runda den tvärt för att på så sätt komma ut åt sidan i "boxen"?

Jag tycker det lättaste var att ta hela banan i 2:an. Ja, starta i 1:an då men växla upp rätt snabbt till 2:an. Lära sig hur motorn låter i 55-60 och sen hålla farten där. Vid vändningen så frikopplade jag och lite lätt bakbroms för att sedan gasa på tillbaka utan lägga i 1:an. Funkade bra för min del i vart fall.

Glöm inte bort att man ska runda även den sista konan.

Vanligt misstag att man vänder innanför dom 3 konerna som står som en triangel.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT