Höger eller vänster

fötterna på jorden

Jag fick aldrig lära mig vilken av fötterna som skall i backen eller varför...
Jag använder den som känns bäst beroende var jag står, men troligtvis mindre med vänster än höger.
 
Tog hojkort en himla massor år sedan i England. Där lärde dom ut att man ska alltid sätta ned vänsterfoten! Detta för att höger foten ska alltid vila på bakbromsen när man stå stilla...
 
SirWankalot skrev:
2383675 Du menar att en stillastående motorcykel med en person på som sitter och chillar vid ett rödlyse ser ut att vara i obalans?

Kan inte hålla med där, tycker det ser soft ut.


Vet inte riktigt hur det ser ut när man "chillar vid ett rödljus", men ja, det ser ut som att man inte riktigt har kontroll över grejerna om man står med båda fötterna nere, kanske inte i alla sitautioner, sträcker man på sig är det en annan sak. Det är vad jag tycker.

Något som är ännu värre är när man "springer" igång efter rödljuset dessutom, man tar inte upp fötterna förrens man har fått upp lite fart eftersom man inte klarar av att krypköra överhuvudtaget. Dock har jag bara sett customförare göra så hittills.. :näsblod
 
lorkan skrev:
2384201 Vet inte riktigt hur det ser ut när man "chillar vid ett rödljus", men ja, det ser ut som att man inte riktigt har kontroll över grejerna om man står med båda fötterna nere, kanske inte i alla sitautioner, sträcker man på sig är det en annan sak. Det är vad jag tycker.

Något som är ännu värre är när man "springer" igång efter rödljuset dessutom, man tar inte upp fötterna förrens man har fått upp lite fart eftersom man inte klarar av att krypköra överhuvudtaget. Dock har jag bara sett customförare göra så hittills.. :näsblod

Tja, chilla är väl sitta upprätt på cykeln, spana runt lite, kolla efter kjoltyg. Har inget med dålig balans att göra.

Jag gör så ibland för att det känns ballt att dra fötterna efter sig. Jävligt sällan dock. Klarar krypkörning galant. fast jag håller med om att det nog inte ser snyggt ut :)
 
Vid rödljus....nedväxling och friläge i precis innan man stannar. Höger fot ner och vänter fot redo att lägga i 1:an vid grönt. Funkar fint, då slipper man sitta och hålla in kopplingen istället och kommer ändå iväg shysst vid grönt ljus.
 
Höger fot först. Hojen ska ju redan vara bromsad och klar när du sätter ner foten så då behöver du inte ligga an på fotbromsen. Du ska vara redo att åka iväg, vilket innebär att du ska kunna snabbt lägga i en växel, eller om växeln redan är i, ska du kunna växla "vidare" snabbt. Bromsa med handbromsen.

Bara vad jag har lärt mej...:tummenupp

/Carin
 
hass skrev:
2383912 Tog hojkort en himla massor år sedan i England. Där lärde dom ut att man ska alltid sätta ned vänsterfoten! Detta för att höger foten ska alltid vila på bakbromsen när man stå stilla...

Ja men dom har ju vänstertrafik :tomten :va :tungan
 
illebror skrev:
2384403 Ja men dom har ju vänstertrafik :tomten :va :tungan
Ja, jag vet! Och vad är ännu värre är följande:
Som bilist måste man alltid dra åt handbromsen vid rödljus!!!! :banana

Dom är ju inte kloka!
 
OBS! på körskolan lärde dom ut att höger fot skall vara i backen och vänster uppe för att snabbt kunna växla. Körläraren sa att det är saker som uppkörningskontrollanten tittar på.
 
Vurpan 40 skrev:
2383829 Tog hojkortet i somras...och har alltid hört att högerfot ska ner..men nu verkar det som att det egentligen inte spelar någon roll...utan det är efter tycke och smak..:-) Jag själv sätter alltid ner vänster...jag skulle välta om jag försökte sätta ner höger...
Hur klarade du uppkörningen da? :tungan :tungan
 
Babar skrev:
2383509 Ja, vilken fot sätter du egentligen ner i backen vid stopp?

Jag fick under övninsgkörningen intutat att alltid sätta ner höger fot.. *tror jag* Vänster skulle finnas på växeln redo att snabbt växla efter man kört igång. Kändes helsjukt då jag kan åka en bra stund på ettan utan behöva växla. Nu åker alltid vänster ner i backen och höger fot på bromsen. Enda chansen att vila gashanden vilken annars gasar hela tiden. Skulle utan fotbroms vid rödljuset även behöva handbromsa med den..

Sitter du med kopplingen inne hela tiden?

Jag sätter ner höger om det är ett "kort" rödljus o båda om det är ett "långt" rödljus. Lägger _alltid_ i friläge.
 
Alla ni som sätter ner vänster fot. Har ni alltid 1:an i när ni väntar på grönt ljus, eller gör ni nån märklig rokad av fötterna? Har lite svårt att föreställa mig att du kan starta från friläge och stå med vänsterfoten i marken vid rödljuset.

Jag kan inte minnas om jag alltid har 1:an i läge, men har nåt svagt minne av att pga svårigheter att få i ettan vid stillastående, så brukar jag alltid ha växel i (såvida jag inte vet att jag kommer bli stående en stund).

Det var ett tag sedan jag körde, så det är lite diffust allt det här. Men jag förstår teorin kring att ha högerfoten i, tror faktiskt jag själv kör så.
 
jayjay skrev:
2384694 Alla ni som sätter ner vänster fot. Har ni alltid 1:an i när ni väntar på grönt ljus, eller gör ni nån märklig rokad av fötterna? Har lite svårt att föreställa mig att du kan starta från friläge och stå med vänsterfoten i marken vid rödljuset.

Jag kan inte minnas om jag alltid har 1:an i läge, men har nåt svagt minne av att pga svårigheter att få i ettan vid stillastående, så brukar jag alltid ha växel i (såvida jag inte vet att jag kommer bli stående en stund).

Ska jag svänga vänster lägger jag i 1an och sätter ner vänster fot. Bra träning för vänsterhanden att hålla kopplingen :)

Tips är att rulla lite bakåt när man lägger i 1an om man står still, då smäller 1an i fint. Fast smällen är väl bara min torrkoppling :yoparty :D
 
SirWankalot skrev:
2384707 Ska jag svänga vänster lägger jag i 1an och sätter ner vänster fot. Bra träning för vänsterhanden att hålla kopplingen :)

Tips är att rulla lite bakåt när man lägger i 1an om man står still, då smäller 1an i fint. Fast smällen är väl bara min torrkoppling :yoparty :D

Jo, jag vet att det hjälper att rulla cykeln men när man står längst fram vid ett rödljus så känns det lite osmidigt att försöka baxa i ettan. Men kan dock se finessen med att sätte ner foten som är åt det hållet man är på väg, klart stabilare att starta vänsterlutad om du ska åt vänster.
 
Hardrock Ragge skrev:
2384677 Sitter du med kopplingen inne hela tiden?

Jag sätter ner höger om det är ett "kort" rödljus o båda om det är ett "långt" rödljus. Lägger _alltid_ i friläge.

Kort rödljus ger oftast koppling in och vänster fot ner. Händer ju ibland att höger åker ner istället.. Vänste ner känner jag funkar bäst generellt. Perfekt att slippa hålla med handbromsen om det är lutning vid stoppet. Lång väntan som vid vägarbeten blir det friläge och koppla av helt och släppa styret. Brukar aldrig bli panik tidsmässigt att få i växlarna. Det går ju förutse när det blir grönt.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top