Kan vi inte överföra det här systemet på mat och andra prylar också?
Vettigare att ange priset på grejer med % så alla får betala lagom för deras inkomst.
50 % av månadslönen för en ny dator oavsett vad man tjänar osv.
Då blir det mest rättvist, jag menar varför ska dom som utbildat sig ordentligt och slitit kvällar och helger för att bli befodrade kunna köpa mer säker än den som inte jobbar alls? Det är ju inte alls rättvist!
Eh, va? Hur tänker du nu?
Är väl ungefär allt jag har att säga.
Jag pratade om ett STRAFF, vad har det priser på inköp av datorer etc o göra? Hur tänker du?
A_o_D:
Först och främst har jag ett jobb med fast anställning som jag trivs väldigt bra med, vad i mina inlägg är det som visar på att jag skulle vara arbetslös?
Kom med lite synpunkter istället för att försöka komma med nedvärderande kommentarer angående min yrkessituation.
Varför tycker du att det är så fel att tilllämpa "dagsböter-principen" på trafikbrott?
Tycker du det är fel att använda det i misshandelsbrott etc ?
Det varken straffar eller sätter dit höginkomsttagare, det bara gör det hela mer rättvist.
Även om det blir mer pengar för dem att betala, så är det fortfarande lika " dyrt " iomed att de tjänar mer och man tar en procent av det.
Om jag tjänar 10.000 och du tjänar 20.000, o sedan får vi 5.000 var i böter, då har jag blivit av med 50% av min inkomst och du har blivit av med 25%.
Detta betyder att jag har straffats dubbelt så hårt som dig, för samma brott.
Varför tycker du att detta är ett bättre system än dagsböter?
" Vi är alla lika inför lagen " heter det väl, då borde väl alla straffas lika hårt?