Höga fortkörningsböter?

Kan vi inte överföra det här systemet på mat och andra prylar också?
Vettigare att ange priset på grejer med % så alla får betala lagom för deras inkomst.
50 % av månadslönen för en ny dator oavsett vad man tjänar osv.

Då blir det mest rättvist, jag menar varför ska dom som utbildat sig ordentligt och slitit kvällar och helger för att bli befodrade kunna köpa mer säker än den som inte jobbar alls? Det är ju inte alls rättvist!

Eh, va? Hur tänker du nu? :confused:

Är väl ungefär allt jag har att säga.

Jag pratade om ett STRAFF, vad har det priser på inköp av datorer etc o göra? Hur tänker du?

A_o_D:

Först och främst har jag ett jobb med fast anställning som jag trivs väldigt bra med, vad i mina inlägg är det som visar på att jag skulle vara arbetslös?

Kom med lite synpunkter istället för att försöka komma med nedvärderande kommentarer angående min yrkessituation.
Varför tycker du att det är så fel att tilllämpa "dagsböter-principen" på trafikbrott?
Tycker du det är fel att använda det i misshandelsbrott etc ?

Det varken straffar eller sätter dit höginkomsttagare, det bara gör det hela mer rättvist.
Även om det blir mer pengar för dem att betala, så är det fortfarande lika " dyrt " iomed att de tjänar mer och man tar en procent av det.

Om jag tjänar 10.000 och du tjänar 20.000, o sedan får vi 5.000 var i böter, då har jag blivit av med 50% av min inkomst och du har blivit av med 25%.
Detta betyder att jag har straffats dubbelt så hårt som dig, för samma brott.

Varför tycker du att detta är ett bättre system än dagsböter?

" Vi är alla lika inför lagen " heter det väl, då borde väl alla straffas lika hårt?

3128576Om jag tjänar 10.000 och du tjänar 20.000, o sedan får vi 5.000 var i böter, då har jag blivit av med 50% av min inkomst och du har blivit av med 25%.

" Vi är alla lika inför lagen " heter det väl, då borde väl alla straffas lika hårt?

Han har nyare hoj nyare bil dyrare ungar dyrare boende, osv. själv sitter den andra på en cresent compact för att ta sig till jobbet bor i en lägenhet i slumen, vem har har mest pengar, måste den som tjänar mer sälja ungen för att ha råd att betala är det rättvist?

Han har nyare hoj nyare bil dyrare ungar dyrare boende, osv. själv sitter den andra på en cresent compact för att ta sig till jobbet bor i en lägenhet i slumen, vem har har mest pengar, måste den som tjänar mer sälja ungen för att ha råd att betala är det rättvist?

Ligger självklart något i det du säger, men det är svårt att ta hänsyn till eftersom man då skulle vara tvungen att kartlägga personers levnadsförhållanden och ekonomi för minsta lilla företeelse som leder till penningböter. Något som aldrig skulle vara försvarbart med tanke på de åtskilliga tusenlappar det skulle kosta.

Ligger självklart något i det du säger, men det är svårt att ta hänsyn till eftersom man då skulle vara tvungen att kartlägga personers levnadsförhållanden och ekonomi för minsta lilla företeelse som leder till penningböter. Något som aldrig skulle vara försvarbart med tanke på de åtskilliga tusenlappar det skulle kosta.

Kan man inte helt enkelt göra så att man deklarerar hur mycket man har i fasta avgifter varje månad och sen betala en procentsats av det man har kvar? Då blir det ju rättvist. Jag som har kanske 3000 kr kvar av lönen efter räkningarna kan ju då betala en skälig summa, säg 4000 kr i fortkörningsböter. Eller så har vi samma straff för samma brott.

EDIT: Givetvis är det svårt att ta hänsyn till saker och ting. Vi slutar helt enkelt med det. :tummenupp

Om jag tjänar 10.000 och du tjänar 20.000, o sedan får vi 5.000 var i böter, då har jag blivit av med 50% av min inkomst och du har blivit av med 25%.

jag förstår hur du tänker men jag är mer för fasta bötesbelopp.
fick 40 dagsböter en gång å de va ingen lek vill jag lova. blev en ganska knaper månad.

3128605 Ligger självklart något i det du säger, men det är svårt att ta hänsyn till eftersom man då skulle vara tvungen att kartlägga personers levnadsförhållanden och ekonomi för minsta lilla företeelse som leder till penningböter. Något som aldrig skulle vara försvarbart med tanke på de åtskilliga tusenlappar det skulle kosta.
Ja, precis. Nog fan ska vi utkräva rättvisa till sista blodsdroppen men att utföra det i praktiken görs på en höftning. Praa skit :tummenupp

Tja, det var femtio på den gatan (Neptunigatan nedanför Badhusberget) för inte så många år sedan och normalt sett väldigt lite folk/trafik, så lite väl överdrivet är det med ett sådant straff. Fast å andra sidan, finns det nu fartgupp och väl synliga skyltar så det borde inte råda något tvivel om vad som gäller.

Nu förstår ni kanske varför så få motorcyklister stannar vid anmodan, på Åland (bötesbeloppen har motsatt verkan än vad som är tänkt)...

Men borde inte allas tid värderas lika mycket? Menar, jobbar du 8 timmar om dagen med att sitta i kassan på ICA så jobbar du 8 timmar om dagen, och jobbar VD:n på Ericsson 8 timmar så jobbar han 8 timmar. Ni har ju båda offrat lika mycket tid så då borde väl båda tjäna lika mycket pengar?

Eller?

Fan va folk gnäller på det här systemet... Menar... En kille som tjänar 4mille i året får för sig att köra för fort och får 4tkr i böter... Tror ni att han drar sig för att göra om det??? Skulle iaf inte jag göra....

Fan va folk gnäller på det här systemet... Menar... En kille som tjänar 4mille i året får för sig att köra för fort och får 4tkr i böter... Tror ni att han drar sig för att göra om det??? Skulle iaf inte jag göra....

skulle inte jag heller göra och jag tjänar bra mycket mindre än så.

Men borde inte allas tid värderas lika mycket? Menar, jobbar du 8 timmar om dagen med att sitta i kassan på ICA så jobbar du 8 timmar om dagen, och jobbar VD:n på Ericsson 8 timmar så jobbar han 8 timmar. Ni har ju båda offrat lika mycket tid så då borde väl båda tjäna lika mycket pengar?

Eller?

Hoppas verkligen att du är ironisk, annars hade du passat in perfekt i det stora landet i öster innan kalla kriget tog slut.

*/ ?>
Back