Höga avgasutsläpp blir dyrt för norska MC-ägare

Volvo XC90 är ett bra exempel på en miljösvinsbil som passar in i testmallen och kan därför redovisa jättelåga utsläpp. Konstigt de så kallade miljövännerna inte bryr sig om detta. Man måste ha en viss nivå av intelligens och kunskap för att se helten. Det är nog där det brister.
 
Om folk väljer bilar som släpper ut mindre för att skatten är lägre så är det en direkt konsekvens av höjd skatt ja.

det där är en tanke vurpa den största miljöpåverkan ett fordon gör är när det tillverkas så vill man spara miljö så ska man hålla liv gamla fordon så man inte behöver tillverka nya :7peta
 
Norges olje äventyr....

För ungefär 15-20år sen tittade jag på ett program på Tv om Norges största gas projekt inom offshore, Troll hette det, finns en del info om det på nätet.

Man tömde en liten ö som låg strax utanför KARMÖY, på all befolkning och borrade ner sig i berggrunden ut till ett gasfält där man skulle utvinna gasen.
Borrade sig sen upp till strax under havsbotten, appterade sprängladdningar, och göt sedan en vägg i den gång man borrat ut från land.
Sen bogserade man ut en "plugg" som man positionerade över det tidigare borrade vertikala schaktet, sprängde bort "havsbotten" så att "pluggen" landade i hålet som man sen tätade. Efter att ha sprängt bort den tidigare vägg som hindrat havet att rinna in kunde man koppla ihop "pluggen" med raffinaderiet på ön.
Samtidigt byggde man "gasriggen" inne i en fjord med "rätt djup", benen till gasriggen sänktes ner allteftersom riggen växte, och till sist byggdes överbyggnaden.
Efter att ha pumpat ur vattnet ur benen bogserades riggen ut och sänktes ner över den plugg som man tidigare gjutit fast i havsbotten, och kopplades ihop med den.

På ön hade man byggt raffinanderiet som skulle hantera gasen, och man byggde även gasledningar från ön ner till norra spanien, där den togs om hand och distribuerades ut i Europa. Man beräknade att det skulle finnas gas att hämta upp under oöverskådlig tid. Projektledaren var en engelsman som när projekt var produktionsklart var runt 50år, det blev hans sista uppdrag för hans kunskaper var redan "old news", nästa generation olje/gasriggar stod inte längre på havsbotten utan dom flöt i havet.

Ett oerhört intressant program, framförallt slutdelen av programmet som handlade om ekonomin i projektet. Det ekonomiska kalkylerna beräknade att det skulle ta strax under
100år för att betala alla kostnader och börja ge vinst.
Hmm.....undrar hur det blir nu då då allt ska gå med elektricitet?
 
Låt flygtrafiken betala motsvarande skatt vad de släpper ut

Hur ska Svensson kunna åka till Thailand då?

Koldioxidutsläppen är direkt relaterade till bränsleförbrukningen och mina mc drar ungefär som bilen när jag är ute på joyride.

https://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/motorcyklar/hyper-naked/mt-10.aspx?view=featurestechspecs

https://www.auto-data.net/en/?f=showCar&car_id=23218

Volvo XC90
CO2: 174 g/km
7.5 l/100 km.

MT-10
CO2: 185 g/km
8,0 l/100km

Verkar stämma rätt bra det du säger.
 
Last edited:
det där är en tanke vurpa den största miljöpåverkan ett fordon gör är när det tillverkas så vill man spara miljö så ska man hålla liv gamla fordon så man inte behöver tillverka nya :7peta

Det beror på vilka årsmodeller du pratar om.

Folk som kör gamla icke katalysatorförsedda bilar brukar gilla att svänga sig med de där teorierna och där är det direkt fel.

Motorcyklar, gräsklippare, motorsågar mm som saknar katalysator är riktigt miljövidriga saker som man inte kan försvara rationellt.
 
Visst är det så att fordon innan insprutning, lambdasond och katalysator är miljösvin. Men idag börjar ju även rimligt miljövänliga fordon bli gamla och skrotas ut därför att det är billigare att köpa nytt.

https://www.blocket.se/skaraborg/Renault_scenic_74131992.htm?ca=22&w=3

Här har vi exempel på en utmärkt miljövänlig familjebil med god bränsleekonomi och bra krocksäkerhet. Som troligen kommer att skrotas ut därför att framvagnsdetaljer och bromsrenovering är dyrt. Det är miljöslöseri...
 
Visst är det så att fordon innan insprutning, lambdasond och katalysator är miljösvin. Men idag börjar ju även rimligt miljövänliga fordon bli gamla och skrotas ut därför att det är billigare att köpa nytt.

https://www.blocket.se/skaraborg/Renault_scenic_74131992.htm?ca=22&w=3

Här har vi exempel på en utmärkt miljövänlig familjebil med god bränsleekonomi och bra krocksäkerhet. Som troligen kommer att skrotas ut därför att framvagnsdetaljer och bromsrenovering är dyrt. Det är miljöslöseri...


Jag skulle gärna sett en höjning av skrotningspremier baserade på vilken euroklassning bilen har.

Alltså bilar utan katalysator borde ha en hög skrotningspremie för att sedan sänkas successivt. Men kanske lite för kostsamt administration så en rak höjning av skrotningspremierna skulle nog enklast och miljömässigt slå bättre än premier till elbilar.

Men politikerna föredrar förstås statliga bidrag till att köpa sina nya tjänstebilar.
 
Skrotningspremier...?

Avskaffat för mer än 10 år sedan.
Det är enligt staten bättre att man ställer sin bil någonstans när man tröttnat på den, rycker av skyltarna och låter vem som helst sedan välta upp den på sidan och rycka av katalysatorn.
Oljan som rinner ut på marken när bilen ligger tippad på sidan?

Äsch, det brinner upp strax därpå när någon annan kommer för att leka med tändstickor.

Så ser "miljöhänsyn" i praktiken.

Alla dom miljoner som låg samlade i bilskrotningsfonden, inbetalda av de som köpt bilarna nya - vart tog dom vägen?

Ja, säg det.
 
Visst är det så att fordon innan insprutning, lambdasond och katalysator är miljösvin. Men idag börjar ju även rimligt miljövänliga fordon bli gamla och skrotas ut därför att det är billigare att köpa nytt.

https://www.blocket.se/skaraborg/Renault_scenic_74131992.htm?ca=22&w=3

Här har vi exempel på en utmärkt miljövänlig familjebil med god bränsleekonomi och bra krocksäkerhet. Som troligen kommer att skrotas ut därför att framvagnsdetaljer och bromsrenovering är dyrt. Det är miljöslöseri...

Minns en artikel i teknikens värld tror jag. Där kunde man läsa att det var dyrast att serva/underhålla en bil i Sverige i hela Europa. Man konstaterade att både reservdelarna samt timkostnaden för service var överlägset högst.

Sen är det ett spel för gallerierna. Biltillverkarna satsar otroligt mycket på miljön... för att sälja flera hundra tusentals bilar som bränner x antal koldioxid i tillverkning. Att använda en bil i många många år borde väl vara miljövänligt? Måste finnas några kalkyler som lyfter denna problematik?
 
Tycker att bilskatten samt bränslekostnaden borde vara olika för alla beroende på hur miljövänligt man kör sin bil.

Ta fram mallar på hur mycket bränsle varje bilmodell förbrukar sen kolla om bilen körts under eller över snittförbrukningen.

Baserat på detta borde varje bil få enskilt bränslepris samt skatt.



Varför jo, har ni sett topgear när de bevisar att en BMW M3 äe bränslesnålare än en Prius

It's All About Mentality :banana
 
Tycker att bilskatten samt bränslekostnaden borde vara olika för alla beroende på hur miljövänligt man kör sin bil.

Ta fram mallar på hur mycket bränsle varje bilmodell förbrukar sen kolla om bilen körts under eller över snittförbrukningen.

Baserat på detta borde varje bil få enskilt bränslepris samt skatt.



Varför jo, har ni sett topgear när de bevisar att en BMW M3 äe bränslesnålare än en Prius

It's All About Mentality :banana


Om man tar ditt förslag och tittar närmare på det så krävs det alltså först en mall hur fordonet skall köras, och sedan en övervakning hur respektive ägare verkligen kör fordonet.

Hur ofta tycker du att datan i OBDn skall tankas ur?
Vid besiktningstillfällen när bilen i övrigt kontrolleras?
Oftare?
Kanske kontinuerligt, via telemetri?
Har du funderat något övrigt kring vad ditt förslag kan föra med sig...?


"Be careful what you wish for" är en fras man kanske skall ha med sig...
 
Det beror på vilka årsmodeller du pratar om.

Folk som kör gamla icke katalysatorförsedda bilar brukar gilla att svänga sig med de där teorierna och där är det direkt fel.

Motorcyklar, gräsklippare, motorsågar mm som saknar katalysator är riktigt miljövidriga saker som man inte kan försvara rationellt.

boris hade ett väldigt bra svar med renault annonsen. jag skulle nog vilja säga att biltillverkarna lägger mycket pengar och möda på att deras produkter ska prestera underverk i labbkörningar och inte i verkligheten både vad det gäller utsläpp och förbrukning
 
Denna punktbevakning genom skatt är tyvärr ett tilltag som inte är särskilt långt borta i Sverige heller. Den rådande regimen med svetsaren i spetsen har ju låtit sig påverkas av sängkamraten med den giftiga husbåten så till den grad att man numera har någon slags målsättning om ett fossilfritt rike senast 2030. Hur detta skall fungera i praktiken har de naturligtvis ingen aning om, men målsättningen skall följas blint även om det skickar den svenska industrins konkurrenskraft tillbaka till förkrigstider.

Att det sedan blir privatekonomiskt omöjligt att bo utanför storstadsområdena verkar man inte heller särskilt oroad över. Svetsaren med politruker är just nu på propagandaresa i mina hemtrakter. Enligt uppgifter i media är han inte särskilt intresserad av att ställas mot väggen med frågor om infrastruktur, transport och dess beskattning. Däremot slår han sig gärna för bröstet angående bredbandsutbyggnaden.

Slutsatsen är alltså att vi lappjävlar ska surfa till jobbet...?
 
Denna punktbevakning genom skatt är tyvärr ett tilltag som inte är särskilt långt borta i Sverige heller. Den rådande regimen med svetsaren i spetsen har ju låtit sig påverkas av sängkamraten med den giftiga husbåten så till den grad att man numera har någon slags målsättning om ett fossilfritt rike senast 2030. Hur detta skall fungera i praktiken har de naturligtvis ingen aning om, men målsättningen skall följas blint även om det skickar den svenska industrins konkurrenskraft tillbaka till förkrigstider.

Att det sedan blir privatekonomiskt omöjligt att bo utanför storstadsområdena verkar man inte heller särskilt oroad över. Svetsaren med politruker är just nu på propagandaresa i mina hemtrakter. Enligt uppgifter i media är han inte särskilt intresserad av att ställas mot väggen med frågor om infrastruktur, transport och dess beskattning. Däremot slår han sig gärna för bröstet angående bredbandsutbyggnaden.

Slutsatsen är alltså att vi lappjävlar ska surfa till jobbet...?
Å andra sidan, SL verkar ju gå på knäna, dom ynkar över att dom måste dra in linjer pga ekonomi osv, och punktlighet och service är ju halvt usel. Cykelbanorna förfaller och är bitvis kraftigt underdimensionerade, alternativt ihopblandade med fotgängare. Så hur ska alla transportera sig om man tar bort bilen? Som det känns idag så måste en viss mängd människor åka bil även i Stockholm, för att dom andra alternativen håller inte tillräcklig kvalitet alternativt sväljer inte volymen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top