Hög tuta bränner säkring

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Monterade en Stebel Nautilus-tuta som låter utav helvete (perfekt alltså) häromdagen och är mer än nöjd med funktionen. Förutom att en säkring gick idag när jag tutade lite extra länge (förstås på en bil). Slog mig när jag nu tittade på en sprängskiss av elsystemet – är det ett relä till höger om originaltutan (som jag har kopplat ur)? I så fall använder jag två relän till nya tutan eftersom jag ju har monterat ett nytt när jag monterade den. Kan det orsaka säkringen att gå?
 

Bifogat

  • Ska?rmavbild 2020-06-09 kl. 23.22.49.png
    Ska?rmavbild 2020-06-09 kl. 23.22.49.png
    363.5 KB · Visningar: 68
Elschemat du bifogade säger noll och inte om vad du gjort. Montera en säkring som är 5A högre än den gamla och glöm resten - eller böka vidare med att tro vad som skall göras.
 
Orsaken att säkringen går är att kretsen tar för mycket ström, antingen här du en kortslutning eller så tar den nya tutan mer ström än den gamla. Det bästa är att mäta hur mycket ström den gamla och nya tutan tar med en multimeter i serie med tutan om du inte har en tångamperemätar vilken är smidig vid såna här mätningar.

Vad mer går på samma säkring som tutan? Kan ju vara en kombination av att man skulle ha monterat nåt mer som går över samma säkring.

Jag brukar vara försiktig med att säkra upp, 5A upp är väl säkert ingen fara men är kablaget skulle vara på gränsen finns det risk för kabelbrand om man går upp för mycket. Det hela kan ju funka som det ska men risken om man har för stor säkring eller en järntråd som säkring med för klent kablage är att säkringen inte går utan man får värmeutveckling och kabelbrand som följd, står då hojen i ett garage som är uppbyggt med villan och man inte är hemma kan det ju bli mindre kul.

Vill inte skrämmas men tror det slarvas rejält med avsäkringarna i fordon speciellt då det monteras extraljus och stereoanläggningar.
 
Last edited:
Nautilus är väl någon form av kompressorhorn? Avsevärt mer strömkrävande än standard i vilket fall.

Vill minnas att i kopplingsschemat jag tidigare sett ska ett separat relä styra hornet. Relät ska ha egna kablar och egen säkring för att undvika överlast på standardkretsen, vilket nu skett vad det verkar. Koppla så att standardkablaget bara styr manöverspänningen på relät. Ström till hornet tas från annat ställe och glöm för allt i världen inte att säkra av och använda rätt kabelarea!

Min bedömning är att det du nu har åstadkommit är som att köra dammsugare, micro, kaffebryggare och vattenkokare samtidigt på samma säkring hemma. Säkringen går.

bosse-l i inlägget ovan har ju skrivit samma sak, typ. Ser jag nu när mitt inlägg är klart.
 
Ett "normalt" signalhorn förbrukar 2-5A enligt de datablad jag nu i hastigheten hittar.
En Stebel Nautilus däremot förbrukar upp till 18A enligt tillverkaren.
Lämpligt alltså att montera det relä som följde med i satsen när du fick dtt nya signalhorn levererat.

Nautilus.jpg
Källa: http://www.stebel.it/public/stebel.pdf
 
Koppla så att standardkablaget bara styr manöverspänningen på relät.
Precis! Slår mig nu att jag har tagit ström till reläet från sladden till 12v-uttaget under sadeln. Borde väl ta direkt från batteriet?

Lämpligt alltså att montera det relä som följde med i satsen när du fick det nya signalhorn levererat.
Begagnad på eBay och utan kablage, tyvärr.

Undrar om jag nånsin tutat avsiktligt på mc...
Ifall man kör bland tät trafik händer det regelbundet att bilar inte ser en motorcykel och börjar byta körfält. Bra då att kunna ge sig till känna.
 
Last edited:
Precis! Slår mig nu att jag har tagit ström till reläet från sladden till 12v-uttaget under sadeln. Borde väl ta direkt från batteriet?

Kanske inte kopplat direkt på batteripolerna. Men hursom på en egen krets med en egen säkring anpassad till kabelarean. Gör det lättdemonterat så att du utan jättemycket besvär kan återställa om behov uppstår.
 
Kanske inte kopplat direkt på batteripolerna. Men hursom på en egen krets med en egen säkring anpassad till kabelarean. Gör det lättdemonterat så att du utan jättemycket besvär kan återställa om behov uppstår.
Låter verkligen vettigt och jag förstår i princip vad du menar. Men samtidigt inte. Alltså: en egen krets – vad är det? Hur vet jag att en sladd är ”en egen krets”.

:rodnar

...tutar aldrig i trafiken med hojen. Däremot så tutar jag flitigt när jag åker förbi golfbanor.
Okej...

:va
 
Precis! Slår mig nu att jag har tagit ström till reläet från sladden till 12v-uttaget under sadeln. Borde väl ta direkt från batteriet?

Bränner du en säkring så gick det uppenbart inte direkt från batteriet, utan det var en säkring emellan. Har du konstaterat att tutan drar mer än vad säkringen är på, vilket verkar har gjorts i tråden, så får du sätta i en större säkring. Eller koppla direkt till batteriet på riktigt, men då kan det bli väldigt tråkigt om man råkar kortsluta något.
 
Vilket är rätt alltså?

Har du en ledig plats i säkringslådan för kablage till tutan så skulle jag använt den. Om inte så kan du ju koppla direkt på batteriet snyggt med kabelskor och säkring i rätt storlek för area och strömstyrka.

Men som sagt gör det återställningsbart för framtida eventuella behov av återställning till original.
 
Vilket är rätt alltså?
Köp ett relä till tutan.
Det är reläet som sköter matningen direkt från batteriet till tutan.
Reläet öppnar denna matning när det får en liten signal från tutknappen, via en annan kabel som går till reläet.

I morgon kan jag hjälpa dig, sen har jag ingen bil.
 
Köp ett relä till tutan.
Jag använder såklart ett relä.


Reläet öppnar denna matning när det får en liten signal från tutknappen, via en annan kabel som går till reläet.
Det har jag skaplig koll på. Men hade alltså kopplat plus-matningen till reläet från en ynka sladd till original-cigg-uttaget under sadeln. Den hade 10A-säkring och tutan drar tydligt 18A (inlägg #6).

Så jag ska förstås byta reläets plusmatning från cigg-uttaget direkt till batteriet. Då borde det ju funka som det ska. Och sätta en säkring på den sladden. 20A?
 
Vilket är rätt alltså?

Det som blir bäst. Det är sällan det finns lediga säkringar på en hoj. Att splajsa in sig på ett redan existerade snöre tycker jag är att våldföra sig på kabelhärvan. Låt den vara intakt i största möjliga mån. Plus och minus draget från batteriet och styrsignal från existerade tut-kontakt, mer behövs ju inte - om man inte samtidigt vill ha originaltutan inkopplad, då en flat tvillingkontakt kanske behövs.

900106
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top