Hög däcktemperatur på bana - Åtgärd?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jo är o kör bana nu och det är hur kul som helst men efter första dagen är jag lite kluven över däcken. Framförallt bakdäcket går väldigt varmt även fast jag inte kör särskilt fort eller hårt jämfört med de flesta andra. Körde ett pass, 15 min ca 2 mil, med polaren framför och bakom för att nöta spårval och efter den turen kolla han mitt bakdäck. Det bli betydligt varmare och smälter nästan i jämförelse med hans när han gasat på och då håller han bland de högsta tempot i mellangruppen. Nu är iofs hans hoj lättare än min men inte heller den tredje av oss som släpar runt på samma vikt som mig om man räknar dom 20-30kg mer han har i kroppsvikt.

Först åkte jag runt med 2.9bar i bakdäcket (varmt däck) så jag sänkte det till 2.5. Däcket är Pilot Road 2 = mjukare på sidorna och hårdare i mitten och visst är det sidorna som smetas ut. En annan förare hade för sig att han läst om någon dämpinställning som kunde bättra detta men mindes inte riktigt vilken.

Visst än så länge har det gått bra, när trycket var på tok för högt kände jag att det var för lättsvängt men i övrigt inga släpp eller kast. Men nu när spårvalet stämmer hyggligt både enligt instruktör och polarna så påpekar båda parter att jag ska pressa mer ut ur kurvorna (gasa) och även vid nedlägg. Detta är morgondagen tänkt att ägnas åt men gärna utan härdsmälta för bakdäcket =0)

Några tips för dämpinställningar eller annat, ingen aning hur det är inställt nu. Det som går att justera är:

Fjäderförspänning fram + bak

Returdämpning bak

Alla justeringar är lätta att utföra, bak sitter det t.o.m. ett vred/ratt som man kan skruva för hand istället för verktyg o skruva på dämparen.

pilot road är väl knappast ett lämpligt däck för bana? tror att det bygger upp mycket temperatur samt har ett temperaturområde som är ganska lågt.

hur är det med slitaget, är det fint eller grovt?

skulle nog rekommendera pilot power istället om du kör bana och gata blandat.

en annan väsentlig fråga, HUR hög temperatur är det? gissa/uppskatta duger tyvärr inte.

Road2-däcken blir lätt överhettade på bana. De är lite för mycket "gata" egentligen. Men när jag körde med det så hade jag ca 2.1bar kallt bak, och det funkade då. Idag hade de nog vart värre. Beror på hur man kör, fort, gas, osv...

Du har en stark V-twin som gärna river däcket om man är lite oförsiktig oxå.

Egentligen vill man höja däcktrycket för att hindra stommen från att röra sig vilket er värme, men har du redan så hårt pumpat, skulle inte jag höja mer. Testa att sänka till 2.1-2.2 kallt och se hur det beter sig.

Antar att du är på Knutstorp och gasar :) Racerepairs brukar vara med på actionpics körningar. Snacka med honom. Jag vet att greven är där, han kan säkert ge dig tips.
Prata med folk som du tror med stor sannolikhet har koll på fjädringsinställning och däcksprylar och som kan kolla på din cykel på plats, annars går det oftast åt he...te :)

Mao, låt inte polarna peta på grejerna om dom nu inte är kunniga... ;)

Det är tom dubbla twinnar i V4'or :7peta

Mycket hänger ihop med hur man kör, håller du en hög kurvhastighet och gasar mjukt får du svalare däck än om du bromsar fram till apex å sen laddar fullstumt ut ur kurvan tex. Men visst, Pilot Road är inte speciellt bra bandäck! Dessutom är 2ct-däcken snäppet sämre än dom vanliga eftersom silica-gummit på skuldrorna inte tål värmen lika bra.

Var lite försiktig med att släppa ut så mycket luft så du går ned mot 2,1-2,2 kilo. Det är inte säkert att stommen i däcket är byggd för det.

Ett väldigt bra tips om du kör Michelin är att ringa till däcksrådgivningen på hojdäck.se. Riktigt trevlig kille som direkt kommer tala om för dig vad som gäller för just Road-däcket o din hoj generellt.

PP

Nja snarare en ettrig V4 medsåndärV-tec.

Jo att det kanske inte var det lämpligaste bandäcket förstår jag, labba med ringtrycket kan jag ju göra men är det lönlöst att ge sig på dämpinställningarna?

Är på Gotland Ring, svänger mest konstant hela tiden :tummenupp

Last edited:
Ta nån bild på däcket så får vi se.

Inte lönlöst, men du måste börja i rätt ända.
Först ska du ställa in hänget på hojen så att den har rätt grundinställning för din vikt.
Därefter kan du börja finjustera - förutsatt att du är kunnig på området, det är lätt att göra fel om du inte läst på.

Att ställa in hänget kan du göra själv med hjälp av en kamrat, man behöver vara minst 2 personer. Ofta finns instruktioner för det i den vanliga användarmanualen, annars kan du vända dig lämplig tråd för just din hoj så finns det nog någon som har siffrorna. Hur man gör hittar du lätt på nätet.

Men sen känner jag att däcken i det här fallet lätt blir den felande länken. Får du upp farten lite grann med en så pass stark hoj så orkar inte däcket.

Förslag: justera hänget och prova igen med däckstryck enligt tillverkaren av hojen.

PP

Jo att det kanske inte var det lämpligaste bandäcket förstår jag, labba med ringtrycket kan jag ju göra men är det lönlöst att ge sig på dämpinställningarna?

Upplevde samma sak med mitt Dunlop Roadsmart backdäck på min speed triple när jag körde på gelleråsen. Kompisarna åkte i ungefär samma tempo, visst man har olika körstilar men mitt däck smetade som fan i jämförelse. Tog det bara lite lugnare och jag höll mig på hjulen. Får köra många gatmil o byta till lite bättre nästa gång för de blir nog lite fler bankörningar. :)

Ingen ide att ställa hänget eller andra stötdämparinställningar. Kolla så allt står standard enligt manualen bara så du inte är bortskruvad. En mellan gatgrupp kör ALDRIG så fort att man behöver frångå original inställningarna på fjädring såvida man inte är vansinnigt tung, eller det är fel på fjädringen.

Du har ett däckproblem, du har fel däck.

Det går att kompensera genom att laborera med lufttrycket men inte att lösa. Det är väldigt varmt ute och även i asfalten.
Du skriver 2.5 varmt, är det direkt efter det att du kört?

Tittar man på racedäck så ska dom ligga runt 1.5-1.9 i varmtryck (dunlop, pirelli)

Edit Varmtryck mäts vid däckets arbetstemp. Med fördel efter att hojen stått med däckvärmare och sedan körts hårt några varv.

Rekomenderar att du testar att sänka ytterligare men ett gatdäck är byggt för att bli varmare under mindre påfrästning vilket kommer innebära att du får laborera till du hittar ett bra tryck. Börja med 2.5 som du har kör så däcket är varmt och släpp ut 0.2 se om det känns bättre, gör det det släpp ut 0.2 till. Jag är dåligt insatt på gatdäck men det känns inte som att det ska köras under 2.0

Annars hör du dig för i depån om du kan få köpa ett bättre beg däck av någon.

Lycka till.

Last edited:
Pilot road går gärna varmt som många andra redan påpekat, att dom överhettar i detta vädret är knappast förvånande. Jag skulle inte gå under 2,5bar kalltryck på det däcket.

Visst kan det löna sig att skruva på fjädringen, ju bättre fjädringen fungerar destå mindre behöver däcken flexa för att ta upp ojämnheterna i vägbanan och flexet i däckstommen bygger mycket värme.

Det är dock inte så lätt att ge generella råd om över nätet om fjädringsjustering, börja med att se till att hänget är så bra som möjligt och att dämparinställningarna faktiskt står i orginalläge. Möjligen kan du släppa ett par klick på returen bak för att få fjädringen att jobba mer i stället för däcket.

Instruktioner för att ställa häng finns här:
http://www.ohlins.se/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/

Bäst vore självklart att byta till ett däck som funkar på bana, det är dock aldrig fel att ställa in rätt häng på fjädringen.

Last edited:
Allright, då siktar jag på originalinställningarna för dämparna som jag tror den inte har iom att den är så lättskruvad så har säkert ngn pillat.

Nytt däck är väl inget problem, kan köpa nytt här men vore ju fint om jag kunde harva runt på dessa eftersom jag troligen kommer ha så få bantillfällen i år.

Är du säker på att däcket går varmt?
Gotland Ring är känt för att kallrugga alla däck sönder och samman nämligen. :brinnerup

Michelin Pilot Road 2ct är kända för att överhettas och bli snorhala vid bankörning. Det är ett gatdäck med lång livslängd, snabb uppvärmning och bra fäste, men på bana funkar inte gummiblandningen med silika så bra.

Jag hade ökad däcktrycket. 2,8-2,9 klarar det av.

Jag snappade upp en massa fakta då jag läst massor om just detta med överhettning och snorhala däck just med detta däck du använder och fick reda på att ska man ha ett däck med samma egenskaper som road 2ct men inte blir lika överhettade på bana är dunlop roadsmart.

Håller med tidigare talare, PR2 är inget bandäck. Det är ett kalasdäck för gata men blir lite slirigt snabbt på bana. T om med min pensionärskörning!

Och när t om jag börjar kasa i kurvorna, då är det f-n nåt! :D

Mycket hänger ihop med hur man kör, håller du en hög kurvhastighet och gasar mjukt får du svalare däck än om du bromsar fram till apex å sen laddar fullstumt ut ur kurvan tex. Men visst, Pilot Road är inte speciellt bra bandäck!.

http://www.gotlandring.com/omgotlandring_banprofil.php

Hmm ja här kan vi ha ngt, faktum är att jag har bromsat ganska friskt efter framförallt rakan men även vid N inför kurva O hittills och dom inbromsningarna går att lätta ngt. Sen ska jag satsa på mjukare körning nu med bra flyt och förhoppningsvis inga missar så jag måste bromsa någonstans under resten av banan men J-K-L partiet är riktigt lurigt =0) Till råga på eländet har jag ABS så jag bromsar förmodligen hårdare till viss del "bara för att jag (inte) kan", men nu har jag prövat allt sånt o nu ska jag se om jag kan få fram lite resultat.

Var lite försiktig med att släppa ut så mycket luft så du går ned mot 2,1-2,2 kilo. Det är inte säkert att stommen i däcket är byggd för det.

Klart kan de är lurigt. Enbart min egna erfarenheter av Road2. Vi körde 2st hojar med förhållandevis gott resultat med 2.1bar i hjulen. Men det slits fort, och blir sliskigt på slutet.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul