Hårigaste motarden?

Eftersom man bygger dom där på CRF450 chassie så bör går de att få den gatlegal bara du har en gatreggad CRF ram...

Måste leta upp den där tuben klippet på den gatreggade CR500 som dom filmat när dom kört med... :tummenupp

Här har vi den ju, svårt att se nått hårigare i motard väg att köra med ?! :yoparty

[YOUTUBE-ID]Fc4PXTk4664[/YOUTUBE-ID]

Har dom helium i framdäcket tro :yoparty
 
Yes Highland var den jag tänkte på :) men vill man ha en pigg motard tycker jag nog SXV eller en Honda CR500 :)
 
SXV 550 smilar varje gång jag kör, glädje åter glädje.:tummenupp
 
Vilken respons !! :D


Men det är fortfarande ett svårt val !!:)

Hur ser det ut med eftermarknadsgrejor till aprilian?
Avgassystem är ju det roligaste o byta enligt mig på en 4t :)

Någon som känner till vilken av dom som håller längst?
Min förra husa höll riktigt bra trots hååård körning, visserligen lite elfel titt som tätt (sem elsystem) jag vet att ingen av dom är någon 500mil seviceintervalls hoj, men ändå :))

Kanske någon som renoverat husan/ aprilia som kan ge en hint om vilken som behöver mest service så att säga..

Hehe fiskar desperat efter plus och minus :D,
 
SXV 550 alla gånger..
Körde en husa och den var mest som en traktor. äckligt chassi, dåliga bromsar och allmänt klumpig.
Kitta en SXV med kortare sving, VDB mapp och silmoto-system sen har du en hoj med 70+ hästar på HJULET. Kan det bli bättre?
Jag nästan ångrar att jag köpte min 550 för den har förstört för alla andra hojar, vill inte sitta på någon annan. SXV är ju nästintill vibrationsfri också.
Sen stirrar ju folk sig blinda på cc, jag hade en CRF450 innan och jag tyckte den gick minst lika bra som husan..
 
SXV 550 alla gånger..
Körde en husa och den var mest som en traktor. äckligt chassi, dåliga bromsar och allmänt klumpig.
Kitta en SXV med kortare sving, VDB mapp och silmoto-system sen har du en hoj med 70+ hästar på HJULET. Kan det bli bättre?
Jag nästan ångrar att jag köpte min 550 för den har förstört för alla andra hojar, vill inte sitta på någon annan. SXV är ju nästintill vibrationsfri också.
Sen stirrar ju folk sig blinda på cc, jag hade en CRF450 innan och jag tyckte den gick minst lika bra som husan..


Lutar väldigt mycket åt sxv:n nu :) var köper man ett silmoto system? Är det i tatan?
Och vem/vilka mappar den? Helst i skåne :)
 
Det är väl samma renoveringsfrekvens på Aprilian som Husan men Husan går det o få fram delar till och har bara en kolv o byta...
 
Har dom helium i framdäcket tro :yoparty

thats the pulver of CR500... :yoparty

VET du det eller gissar du bara? Det är ju en helt annan motor

Nu så har jag forskat lite mer i mitt tidigare påståeende, Bilprovning hade följande och säga om det:

Byter man motor till liknande motor och de är samma effekt på de så är de ingen reg besiktning på det. Skulle man köra på nått annat alternativ så ska de vara motsvarande effekt på den motorn man sätter i chassiet som den man tog ur chassiet.

Någon exakt vetenskap var de inte så han kunde inte ge mig ett 100%-igt svar på det. Dock hade de lite med om hur hojen var besiktad.
Sen hade han inget svar om de är möjligt att byta från 4-takt till 2-takt gällande krav på avgasvärden med mera, beror en del på får vilket år de var. Dock var han säker på att de inte fanns några sådana krav på äldre 2-takts motorer.

Hans tisp var att ta de med Honda MC Sverige AB som kunde svara på om de var möjligt att göra ett sånt byte rakt av och få de besiktigat för landsväg. fick två namn där som ja kontaktat och väntar på besked från.

Dock skulle en sån reg besiktning som krävs när man gör ett sånt byte kost 880:-

Återkommer när jag fått svar av Honda MC Sverige AB.

Dock tror jag de är som Krokodilen nämnde tidigare, dock när jag ändå börjat kan jag löpa linan ut och reda ut de. :tummenupp
 
Last edited:
Har svårt att tänka mig att det går att få igenom en 2-takt 500 på besiktningen men hoppas du får ett positivt svar från Honda:) Hade varit grymt kul med 500cc 2-takt på gata:). Till TS, har inte kört någon sxv men haft en husa 650 -06, tyckte om den som fan även om chassit känns lite "gammalt" & ibland vobbligt, där är t.ex en crf 450 bättre, trycket i husan är bra & jag tyckte även frambromsen var riktigt bra
 
Det är väl samma renoveringsfrekvens på Aprilian som Husan men Husan går det o få fram delar till och har bara en kolv o byta...

Det är motsvarande renoveringsfrekvens i manualen men erfarenheten säger att det är få Prillor som rasat mekaniskt men det är inte ovanligt att en Husa råkar ut för större renovering pga ras.

Aprilian verkar väldigt stabil mekaniskt och råkar mer ut för läckande packningar i blocket samt insuget, ett elsystem som behöver kärlek osv. DVS diverse driftstörningar som kostar på humöret och felsökningstid men inte så mycket i plånboken. Husan är precis som KTMs rejsmotarder mer villig att spotta loss metalbitar som gärna mals sönder och sabbar större delen av de rörliga delarna i motorn.
 
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=52888

Här finns rätt mycket delar och han kan nog få tag i grejer om han inte har...

Glöm inte att köpa ett 10-pack startmotorer om du köper en sxv, så du har till första säsongen :banana

Angående startmotorerna så är dom underdimensionerade men dom funkar bra om man vet att man alltid ska ett fräscht batteri, själv hade jag ctekladdaren igång i stort sett hela tiden när hojen stod i garaget. Bytte en startmotor på två år.
 
Har dom helium i framdäcket tro :yoparty

Jag känner igen fenomenet,,, nu är han iofs lite säkrare på slangen än jag men framhjulet flyger upp och ner som en jojo.:banana:banana. Lyfte framhjulet på 5:an vid gaspådrag på grusunderlag i nerförsbacke häromdagen med 14/49 drev men ändå. Jag är lika förbluffad varje gång över motorstyrkan.:yoparty

/Christer
 
Jag känner igen fenomenet,,, nu är han iofs lite säkrare på slangen än jag men framhjulet flyger upp och ner som en jojo.:banana:banana. Lyfte framhjulet på 5:an vid gaspådrag på grusunderlag i nerförsbacke häromdagen med 14/49 drev men ändå. Jag är lika förbluffad varje gång över motorstyrkan.:yoparty

/Christer

Du har en riktigt cool hoj. :tummenupp
 
Hårigast? Bygg själv...

XR650-rova med turbo sittandes i något smidigt 450-chassi. Lägg så lite stålar på ombyggnad av fjädring, bromsutrustning, däck/fälgar m.m. Kan bli hur galet som helst. Körbart? Nja, kanske inte på små motardbanor, men riktigt vansinnigt kul på rr-bana eller gata.

Jag har varit lite inne på en stor Maico om det blir motard igen - bara den går att gat/enduro-regga på något sätt. Alternativt "moppe-motard" på 80kg - kurvhastighet som en oljad blixt :näsblod
 
Det var någon uppsalabo som kuskade runt i Supermoto SM med en KX500, den gick tydligen inte o köra med pappaförgasaren på motardbanan... Spann o reste mest ;)

"Uppsalabon" var nog Jocke E,han kom nog 7:a som bäst med Kawan i SM...blev bättre senare på Husan...:D

Vad en "pappaförgasare" är måste du beskriva närmare...:va
 

Bifogat

  • IMG_3439.jpg
    IMG_3439.jpg
    121.9 KB · Visningar: 143
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top