Hårigaste motarden?

Patrik.E

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg 650 motard -03
Hej ! :)

Jag har haft en husa 650 -03 och jag va nöjd med den..

Till nästa säsong har jag planerat in en motard, och tänkte mig en husaberg igen, 650 år 05 till 08 :)

Men,, jag har börjat snegla på Aprilia sxv550,

Det jag undrar är vilken som är snabbast , accar bäst, låter värst, etc etc


Renovering och service är inräknat i min budget, jag vill ha den värsta racemotarden!! :)
 
ska du bara åka rakt fram så vinner aprillian alla dar i veckan.

sen har du en del andra parametrar som ingår i "värsta racemotarden". en hint är väl att det blir färre och färre aprilior ute på banorna. typ 1, + en som går som reservhoj i sverige.
 
ska du bara åka rakt fram så vinner aprillian alla dar i veckan.

sen har du en del andra parametrar som ingår i "värsta racemotarden". en hint är väl att det blir färre och färre aprilior ute på banorna. typ 1, + en som går som reservhoj i sverige.

Rakt fram på bakhjulet ;) vikt o smidighet och bromsar är ju oxå viktigt, så den bästa kompromissen är vad jag söker:)

Jag ska ha den lika mycket på bana som på gata:)



Herregud 500cc tvåtakt :D är den gatlegal ?
 
Last edited:
Husabergen känns ur-rå , skitstor enstånka som jag vet går bra, sen tänkte jag mig en så ny som möjligt för barnsjukdomarnas skull och så vidare:)


Men aprilian är ju en ny modell så att säga, men detta med 2 små kolvar som hoppar rundor istället för en stor känns mesigt :)
Sen så ser aprilian riktigt fräck o modern ut!! Känns som att man får mkt hightech för pengarna:)

Saken är att dom 2 hojarna är dom råaste på gata vad jag läst mig till ( husan vet jag går bra då jag testat mot och med rätt många olika hojjar:) )

Men aprilian har jag aldrig ens suttit på!! Priset är ju nästan samma, skiljer möjligtvis marginellt:) jäkla i landsproblem :)

Husabergen känns ur-rå , skitstor enstånka som jag vet går bra, sen tänkte jag mig en så ny som möjligt för barnsjukdomarnas skull och så vidare:)


Men aprilian är ju en ny modell så att säga, men detta med 2 små kolvar som hoppar rundor istället för en stor känns mesigt :)
Sen så ser aprilian riktigt fräck o modern ut!! Känns som att man får mkt hightech för pengarna:)

Saken är att dom 2 hojarna är dom råaste på gata vad jag läst mig till ( husan vet jag går bra då jag testat mot och med rätt många olika hojjar:) )

Men aprilian har jag aldrig ens suttit på!! Priset är ju nästan samma, skiljer möjligtvis marginellt:) jäkla i landsproblem :)
 
Last edited:
Alla hojjar du sneglar på är roliga, men du är antagligen snabbare på en 450. Finns 750cc kit till husaberg. Men det finns en anledning till att det inte blev årets julklapp. Inte många som kan hantera en stor hoj. Dom flesta är bättre på en liten.
 
images


Kan ju inte garantera att det är en motard där under men en hårig kandidat är det!
 
Jag kör Husa 08 och kompisen har en sxv 550

Min husa känns brutalare i motorgången och har ett
maffigare vrid längre ner i registret. Lättare och smidigare
är den också.

Sxv:n har lite finare motorgång och känns inte lika brutal men
den är mycket snabbare och är riktigt starkt på högre varvtal.
Den är lite klumpigare än Husan men känns ändå smidigare än
många andra hojar.
 
Herregud 500cc tvåtakt :D är den gatlegal ?

Eftersom man bygger dom där på CRF450 chassie så bör går de att få den gatlegal bara du har en gatreggad CRF ram...

Måste leta upp den där tuben klippet på den gatreggade CR500 som dom filmat när dom kört med... :tummenupp

Här har vi den ju, svårt att se nått hårigare i motard väg att köra med ?! :yoparty

[YOUTUBE-ID]Fc4PXTk4664[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Det var någon uppsalabo som kuskade runt i Supermoto SM med en KX500, den gick tydligen inte o köra med pappaförgasaren på motardbanan... Spann o reste mest ;)
 
VET du det eller gissar du bara? Det är ju en helt annan motor

De r info jag fått till mig av ett par byggare jag snackat med (så jag går på deras statement) men kan ta reda på absolut fakta och återkomma i den frågan...
 
Det närmsta man kommer en gatlegal CR500AF är genom att bygga på ett lv-reggat CRF250/450 HM chassi. Sedan får man hoppas på att de inte slår ner på besiktningen vill gubben sedan provköra så erbjud han att kicka själv. :D:D

En CRF250/450X chassie dvs endurovarianten funkar ju hjälpligt men med en del regler runt körning på allmän väg.

Tror inte att det är någon ide´att försöka regga om med 2-t motorn. Svårt eller nära omöjligt. :huvet

Helt 100% lagligt blir det inte men väl i en ljusgrå zon.:tummenupp

/Christer
 
Klart hårigast/roligast på gata är utan tvekan SXV550. De mil jag körde på gata med min var med smilbanden virade runt skallen :tummenupp Driftsäkerheten gör ju att man inte är lika glad varje gång man är i garaget, men det mesta kompenseras när allt lirar och man är ute och åker. På bana är den inte snabbast även om den inte absolut inte gör bort sig. De få tävlingar jag körde med min kom jag på ungefär samma placering som jag brukar, oavsett cykel mellan benen. Asfalt funkar bra men den är onödigt tung och kraftfull på grus. När jag tävlade körde jag min helt orginal i både chassie och motor. Med lite prylar på så blir den riktigt smidig :tummenupp

Husa 650 tycker jag personligen är en traktor utan körglädje. Jag har dock bara kört den på bana och jag kan tänka mig att den funkar bättre på gata men jag skulle inte ens överväga att äga en...
 
Husqvarna nuda 900 r är helt klart hårig. Frågan är om man vågar prova gruset med den :-) . Annars går min röst till sxv 550. Mycket effekt och kan få riktigt rå look om den kittas lite.

Klart hårigast/roligast på gata är utan tvekan SXV550. De mil jag körde på gata med min var med smilbanden virade runt skallen :tummenupp Driftsäkerheten gör ju att man inte är lika glad varje gång man är i garaget, men det mesta kompenseras när allt lirar och man är ute och åker. På bana är den inte snabbast även om den inte absolut inte gör bort sig. De få tävlingar jag körde med min kom jag på ungefär samma placering som jag brukar, oavsett cykel mellan benen. Asfalt funkar bra men den är onödigt tung och kraftfull på grus. När jag tävlade körde jag min helt orginal i både chassie och motor. Med lite prylar på så blir den riktigt smidig :tummenupp

Husa 650 tycker jag personligen är en traktor utan körglädje. Jag har dock bara kört den på bana och jag kan tänka mig att den funkar bättre på gata men jag skulle inte ens överväga att äga en...

Husa 650 är en grym hoj. Problemet är just effekten som inte går att få ner i backen :-D Hade jag nöjt mig med en 450 så hade jag nog kört på den ännu. Kom nu på att det hårigaste jag kört är bodinghs kittade 700. Den var bortom allt förnuft. Dock så höll den väl aldrig mer än 5h.
 
Last edited:
SXV alla ggr!!
Har ägt två och kommer troligen köpa en till....... när de har lite bättre hållkapacitet...:rolleyes::D
 
Jag hade ungefär samma fundering som TS, Husa eller aprilia.
En kompis köpte en Aprilia, efter att ha provat den kom jag fram till att det blev en husa. FS 570, har inte ångrat mig en gång. :)
 
Finns väl en svensk motard med 900cc? Inte Husqvarna, denna är lite äldre. Finns dock inte så många :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top