Hårdare trafikkontroll

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,808130,00.html

"Trafikanter som kör mer än sex kilometer i timmen över tillåten hastighet kommer att rapporteras för fortkörning och bötfällas. Tidigare var gränsen 10–15 kilometer i timmen över tillåten fart."

"Det är inte längre bara speciella trafikpoliser som ska övervaka trafiken, utan det ska alla uniformerade poliser i tjänst göra."

Vad ska man säga, klart det är bra med mindre olyckor men ganska surt när man kör hoj. :Paranoiasmiley

Med tanke på att hastighetsmätarna får gå 10% fel så blir det nog lite svårt att genomföra.

HanneZ skrev:
2076330 Med tanke på att hastighetsmätarna får gå 10% fel så blir det nog lite svårt att genomföra.
En hastighetsmätare får inte visa för lite med någon av dom för fordonet godkända däckdimensionerna.

Däremot får den visa för mycket, minns inte siffran exakt men det kan mycket väl ha varit 10%.

EDIT: "Relativt" nytt påfund så kör du bil från 70-talet kanske det inte gäller den...

Last edited:
pjohan skrev:
2076345 En hastighetsmätare får inte visa för lite med någon av dom för fordonet godkända däckdimensionerna.

Däremot får den visa för mycket, minns inte siffran exakt men det kan mycket väl ha varit 10%.
Jasså, då har jag missförstått något kanske.

Brukar inte detta pressmeddelande "alltid" gå ut på vårarna?
Tycker mig ha läst detta många gånger förr.

Själv har jag ingen fungerande hastighetsmätare på någon av mina hojar..... så detta kan omöjligt gälla mig!

Ska ut o ta en tur på race R1an nu..... bästa väder för slicks :)

Last edited:
*Suck* att polisen inte kan bekämpa de riktiga brotten istället.
Jag ser hellre att de lägger resurserna på att fånga våldtäcksmän,pedofiler etc istället för att fånga vanliga svensson 53 år och bötfälla honom för 10km för fort på 50väg :huvet
Saken är ju även den att folk kommer bli vääldigt irriterade när vissa håller exakt 50 på 50 väg eller 10km under. Det kommer istället resultera i farliga omkörningar. Uppnå 0 statistisk kommer inte gå så länge fordonet styrs av en människa.

Last edited:
Mr_Malossi skrev:
2076473 *Suck* att polisen inte kan bekämpa de riktiga brotten istället.
Jag ser hellre att de lägger resurserna på att fånga våldtäcksmän,pedofiler etc istället för att fånga vanliga svensson 53 år och bötfälla honom för 10km för fort på 50väg :huvet
Saken är ju även den att folk kommer bli vääldigt irriterade när vissa håller exakt 50 på 50 väg eller 10km under. Det kommer istället resultera i farliga omkörningar. Uppnå 0 statistisk kommer inte gå så länge fordonet styrs av en människa.

Tänk posstivt!!!!
Det går fortare att köra om när dom åker 50 på 50väg!
:tummenupp

Mr_Malossi skrev:
2076473 *Suck* att polisen inte kan bekämpa de riktiga brotten istället.

Kan det vara så att trafikböter är en inkomstkälla för staten :va

Salig skrev:
2076490 Kan det vara så att trafikböter är en inkomstkälla för staten :va
Japp och det är ett jävla sätt dom har. Snart inför de väl "fönsterskatt" på bilar där man får betala en viss summa per fönster man har. Toningen av rutorna ska kosta 25% extra. Sen blir det väl däckskatt MM.

Kan dom inte ge sig snart? Räcker det inte med den redan höga skattetrycket?

HanneZ skrev:
2076492 Öka antalet språkpoliser istället, dom behövs betydligt mer. :hihi
Ja, det är jobbigt med folk som skriver talspråk, tex "dom" istället för det korrekta "dem" :7peta :D

Mr_Malossi skrev:
2076498 Japp och det är ett jävla sätt dom har. Snart inför de väl "fönsterskatt" på bilar där man får betala en viss summa per fönster man har. Toningen av rutorna ska kosta 25% extra. Sen blir det väl däckskatt MM. Kan dom inte ge sig snart? Räcker det inte med den redan höga skattetrycket?
Själv betalar jag regnskatt för tomten, tror vår kommun är ensamma om det i Sverige :3freak

sandstream skrev:
2076508 Ja, det är jobbigt med folk som skriver talspråk, tex "dom" istället för det korrekta "dem" :7peta :D

Själv betalar jag regnskatt för tomten, tror vår kommun är ensamma om det i Sverige :3freak

"de" skall det vara.

sandstream skrev:
2076508 Ja, det är jobbigt med folk som skriver talspråk, tex "dom" istället för det korrekta "dem" :7peta :D

När jag gick i skolan lärde min svenskleret mig att "dom" numera var accepterat i skriftspråk. :mattias

Ni alla är välkommna att flytta till Norrland. Då är risken att åka fast ungefär lika stor som att bli träffad av blixten. Liten men den finns ändå

Mr_Malossi skrev:
2076498 Japp och det är ett jävla sätt dom har. Snart inför de väl "fönsterskatt" på bilar där man får betala en viss summa per fönster man har. Toningen av rutorna ska kosta 25% extra. Sen blir det väl däckskatt MM.

Kan dom inte ge sig snart? Räcker det inte med den redan höga skattetrycket?

Så j*vla illa... istället för att lägga pengarna på att sätta dit de riktiga brottslingarna så lägger de pengar på trafikpoliser(!) av allt.

Var en artikel inte för så längesedan om hur de satte dit smålangare istället för bossarna då det kostade för mycket att jaga de stora fiskarna.

Det råder f*n skattjakt på medelsvensson för att bekosta den ökade invandringen/arbetslösheten. Inte konstigt att folk och företag flyr landet. :huvet

Fast flyttar man till Norrland så är det väl bara en månad man kan köra per år?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back