Hårdare bakfjäder...

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Någon som vet var man kan få tag på det, min är inställd på hårdaste läget men ffr lite för mjuk.

Får man fråga varför du ska ha en hårdare fjäder samt motiveringen till det?

/ N. Yfiken

Menar att, är det inte risk för att greppet i bakdäcket minskar för att dämpningen bak är för hård och orsakar studs?

Last edited:
För att på min senaste bandag fick jag fjädringen uppmätt av en herre som verkade bra på fjädring :). Minns ej namnet men tror han heter Average här på forumet, smc instruktör om jag inte minns helt fel. Han snackade om dynamisk sagg och liknande. Mätte på hojen obelastad, belastad osv. Räknade ut differensen mellan de olika mätningarna och förhållandet mellan värdena på fram och bakfjädringen. I alla fall kom han fram till att även fast jag hade inställningen på hårdast möjliga så var bakfjädern för mjuk för min vikt om jag ska köra bana. Har själv känt det i kurvor då hojens bakända blivit lite svampig.

För att på min senaste bandag fick jag fjädringen uppmätt av en herre som verkade bra på fjädring :). Minns ej namnet men tror han heter Average här på forumet, smc instruktör om jag inte minns helt fel. Han snackade om dynamisk sagg och liknande. Mätte på hojen obelastad, belastad osv. Räknade ut differensen mellan de olika mätningarna och förhållandet mellan värdena på fram och bakfjädringen. I alla fall kom han fram till att även fast jag hade inställningen på hårdast möjliga så var bakfjädern för mjuk för min vikt om jag ska köra bana. Har själv känt det i kurvor då hojens bakända blivit lite svampig.

Det är inte nödvändigt att hålla sig till allt sånt jams om häng osv om man inte kört så mycket. Mitt tips är att kör lite å sen om du känner att den är mjuk eller så så börja med att dra åt nått klick på komp och retur å se. Det kan räcka för att få bort gunget.

Har själv kört med en rätt hård fjädring och det sladdar rätt så mycket vilket inte e så bra.

Menar att, är det inte risk för att greppet i bakdäcket minskar för att dämpningen bak är för hård och orsakar studs?

sa KAN det bli. precis som du sager JKay. Men bara om man smackar pa en alldeles for hard fjader till en for latt forare.
Nu har han ju dessutom matt statisk och dynamisk sag.

Saken ar ju den, att alla hojar kommer med en originalfjader som ar avpassad till en forarvikt pa 70 kg.
Dvs att den redan som ny ar for klen till de flesta nordbor redan da de ar nakna! :)
Sen ska skinnstall pa osv osv.

Fjadrar blir mjukare med tiden och efter 3-5 ar ar den inte riktigt sig lik langre.
Ett byte kan alltsa motiveras.

Sen kan man ju kanske (/) oxa vilja aterfylla kvavgasbehallaren vilken kanske lackt ur. Kanske shimsa om hydrauliken for en annan karaktar. Ny olja osv.

Fjadring ar ofta alltfor eftersatt.
Motorer kollar de flesta, men chassiet gloms bort.

OKaj, okaj jag greppar läget. Tackar för infon! :)

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage