Jag ska hjälpa dig min vän!
1. Visst finns det skillnader. Men i ärlighetens namn inte märkbara för dig och mig. visst, Öhlins är bäst. Men smakar det så kostar det, och det är på det hela taget bättre med en dämpare som sköts om och packas om vart tredje år, än en svindyr som inte sköts alls.
Jepp stötdämpare är förbrukningsvara, och skall servas.
Vart år för banåkare och/eller tävlings-mc.
Jag tycker du ska ställa följande krav:
- Kan jag få service på dämparen där jag köper den? Eller av annan som jag VET kan få fram delar till just MIN dämpare?
(detta tar genast bort de allra billigaste "no name" web-marknadsdämparna)
- Har handlaren koll? Hur svarar denne på mina frågor? Kan jag FÅ en specialfjäder för just min vikt? Med passagerare? Om inte? Så föll den firman bort...
- Vilka inställningsmöjligheter behöver jag? Försöker handlaren lura på mig mer? Vad gäller? Ja detta är en djungel, men idag kommer de flesta med full range adjustments i alla avseenden, och det brukar ÄVEN innefatta hög och lågfartskomp. Det VILL man ha kan jag säga.
Det är inte alls bara för expert riders.
- Kanske det är så, att det räcker att modda din originalpump som sitter där idag? Det går att bygga om i stort sett alla originaldämpare, i princip hur mycket som helst. Om man har kontakter. Alltså eftermarknadsdämpare är ingen raketfoskning. Det går att uppnå om inte exakt lika, men iaf liknande prestanda med en moddad pump. Ny shims-stack, nya interna ventiler, ny ändrad (eller bibehållen) vikositet på oljan, annan fjäder osv osv. Dämparen blir inte som ny. Det blir en het ANNAN dämpare. Bättre än ny. Så fundera även på det alternativet.
- Kan handlaren tillhandahålla matchande kit för min gaffel? Alltifrån "bara" fjädrar via små cartridgekit och hela fullcartridge, samt allt däremellan med ventilkit osv för att få FULL justermån (originalhojar har bara en mycket liten justermån. troligen för att fabriken vet att de flesta skruvar sig till rena farligheterna annars... men detta som allt annat handlar om utbildning!)
- Kan och vill handlaren utbilda mig?
Välj sedan ut de handlare/fabrikat som står upp för denna granskning.
Sen är det en smaksak vad du väljer.
Jag brukar säga att har man väl kommit upp på denna nivå, så välj den billigaste (ja allt är ju relativt...

) eller den du känner mest för.
Alla fabrikat som är mer eller mindre kända och krigar i skuggan av Öhlins är alla mer än tillräckligt bra.
PM:a vid intresse...