Hållfasthet på skruvar/bultar?

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Skall montera en krockbåge runt motorn som jag köpt begagnad och det saknas lite bult. Kan jag gå in i vilken butik som helst o handla bultar med 8.8 som hållfasthet? Vissa av dessa kommer bland annat i så fall ersätta bultarna som är till motorfästena.


/Dave
 
Jag hade inte tvekat och handla skruv 8.8 till jobbet. Tänk på att om krockbågen bygger med 5mm eller xy mm så är längre skruv är att föredra så du använder minst lika mycket gängor i tex motoraluminium som förut.
Gärna mera gängor i motoraluminium än förut.....om det går.
Med kortare "optimerade" skruv sparar ju tillverkaren pengar......
Och dra inte för hårt.

Tror vanligaste utmaningen att lösa på SH är sönderdragna gängor i aluminium.

Och är gängor oljiga dra med 1/2 till 2/3 av angivet moment (alltid för torra gängor)
 

Bifogat

Last edited:
Jag hade inte tvekat och handla skruv 8.8 till jobbet. Tänk på att om krockbågen bygger med 5mm eller xy mm så är längre skruv är att föredra så du använder minst lika mycket gängor i tex motoraluminium som förut.
Gärna mera gängor i motoraluminium än förut.....om det går.
Med kortare "optimerade" skruv sparar ju tillverkaren pengar......
Och dra inte för hårt.

Tror vanligaste utmaningen att lösa på SH är sönderdragna gängor i aluminium.

Och är gängor oljiga dra med 1/2 till 2/3 av angivet moment (alltid för torra gängor)

Låter konstigt att det endast skulle behöva 1/2 till 2/3 när du har oljiga gängor.
Många tabeller står det faktiskt "gäller för obehandlade anoljade stålskruvsförband".

http://nfgab.se/sv/teknik-kvalitet/...moment/åtdragningsmoment-metriska-grovgangor/
 
Det är just därför att krockbågens "fästöron" bygger 6mm som jag behöver längre bult. Och inga av gängorna man drar bultarna i ligger i motoraluminiumet, utan det är genomgående bult igenom gänglösa "öron" i motorblocket med mötande mutter på baksidan.
 
Varför 8.8 ?
 
Beror lite på vad för typ av våld krockbågen kan tänkas råka ut för...
8.8 borde funka alldeles utmärkt men vill du ha mer skjuv och dragseghet kan 12.9 vara bättre, 12.9 är vad icke ytbehandlade insexskruv brukar ha och de är inte så svåra att få tag i.
De kräver å andra sidan högre åtdragningsmoment så klämkraften ökar.
 
Nja, en 12.9 har högre brottgräns än en 8.8 men 12.9 har förhållandevis ännu högre sträckgräns.
Fast det är klart att en starkare skruv kan vara fel för en applikation, det är ju därför det finns olika hållfasthetsklasser :tummenupp

Symbolerna för hållfasthetsklasser för skruvar och pinnskruvar består av två tal separerade med en punkt. Det första talet anger 1/100 av den nominella brottgränsen, Rm, nom i MPa och det andra talet anger 10 gånger förhållandet mellan den undre sträckgränsen ReL (eller förlängningen Rp0.2) och den nominella brottgränsen Rm, nom (sträckgränsförhållande). En skruv av hållfasthetsklass 8.8 har alltså en nominell brottgräns på 800 MPa och en sträckgräns på 80 % av detta värde, dvs 640 MPa. De vanligaste klassade förbanden inom fordonsindustrin är 8.8, 10.9 och 12.9.
 
Last edited:
Det beror ju på vad du ska ha det till. 12.9 t.ex böjer sig knappast utan går tvärt av snarare...så som alltid det beror på vad man ska ha det till. 8.8 är väl för övrigt i praktiken std hållfasthetsklass på skruv numera.

Tyvärr så är det en omärkt bult som sitter där ifrån början så jag kan inte ens börja gissa vad jag försöker ersätta med längre bult. Men det är motorupphängningen emot ramen på två punkter (på vardera sida, totalt fyra st) .
 
Last edited:
Tyvärr så är det en omärkt bult som sitter där ifrån början så jag kan inte ens börja gissa vad jag försöker ersätta med längre bult. Men det är motorupphängningen emot ramen på två punkter (på vardera sida, totalt fyra st) .

Är det en bult så förstår inte jag vad du skall med en skruv till?

En bult är slät utan gängor oavsett längd eller grovlek.

En skruv har gängor oavsett längd eller grovlek.

Så vilket är det som du skall ha:va
 
Vet inte vilka dimensioner skruvarna till motorfästena har men om det är normal stigning på dem kan du mäta skruvarna och jämföra det rekommenderade åtdragningsmomenten med rekommendationstabellen och på så sätt få fram lämplig kvalitet :tummenupp
(Edit: Blev lite konstigt när enheterna för moment inte var med i första tabellen.
Första kolumnen är Nm).

20190317_080303.jpg

Screenshot_20190317-080546_Samsung Internet.jpg
 
Last edited:
Vet inte vilka dimensioner skruvarna till motorfästena har men om det är normal stigning på dem kan du mäta skruvarna och jämföra det rekommenderade åtdragningsmomenten med rekommendationstabellen och på så sätt få fram lämplig kvalitet :tummenupp
Öhhh...hur ska man veta vilken kvalite som sitter där genom att titta på en åtdragningstabell? eller att en mätning av skruvar skulle få fram lämplig kvalite.
 
Tyvärr så är det en omärkt bult som sitter där ifrån början så jag kan inte ens börja gissa vad jag försöker ersätta med längre bult. Men det är motorupphängningen emot ramen på två punkter (på vardera sida, totalt fyra st) .
Hur känns skruven om du drar lite i den med händerna? Dra inte för hårt!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Första tabellen är Kawasakis.
Leta reda på den skruv du vill byta.

Säg att det är en M10 med standardstigning (1.5) och Kawasaki anger 44Nm.
Gå in i den andra tabellen, kolla M10 och du hittar att en 8.8 ska dras med 47Nm, dvs, det är den kvalitet som stämmer bäst med original :tummenupp

(Ett problem är att originalskruvar kan ha fingänga, vill man vara noggrann måste man leta reda på en åtdragningsmomenttabell för aktuell stigning)

Kawasaki har även en generell momenttabell.

20190317_080718.jpg
 
Är det en bult så förstår inte jag vad du skall med en skruv till?

En bult är slät utan gängor oavsett längd eller grovlek.

En skruv har gängor oavsett längd eller grovlek.

Så vilket är det som du skall ha:va

Du vet att en del med läs- och skrivsvårigheter blir KrenGtA av språkpoliser! :7peta :D
 
hej du
är det bara en krockbåge runt motorn du ska montera, är det totalt ointresant om det tum , mm 8,8 - 12,9 bult / insex
bara den passar i längden o sätt gärna låsmutter. o spänn lagom :) problem löst:tummenupp
så köp du 8,8 vanlig bult, allt annat är rent overkill :dummer
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top