Håller så tunn kolfiber?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Har ett 2-1-system på min TRX 850 och vill inte använda det fula/onödiga fästet mellan ljuddämparen och passagerarfotpinnen (som ägaren till hojen på bilden har använt). Jag vill a) ta bort passagerarfotpinnen med fästet och b) istället använda ett nätt kolfiberstag mellan ljuddämpare och bakram.

Tänkte såga till ett från en kolfiberplatta, men vill förstås vara säker på att det kommer hålla. Hur tjock kolfiberplatta bör jag använda? Räcker 0,5 mm (som vid länken)? Systemet är dessutom förankrat under motorn.

http://www.carbix.se/product.html/kolfiberplattor-2?category_id=29

Bifogat

• 03122008283.jpg
    03122008283.jpg
    156.5 KB · Visningar: 351
  • 452-4-kolplatta150.jpg
    452-4-kolplatta150.jpg
    191.3 KB · Visningar: 185
0,5 mm låter tunnt, även fäste i rostfritt brukar vara åtminstone 2mm , har ljuddämparfäste i kulfiber på min hoj, kan mäta om du vill ,men uppskattar tjockleken till 3-4 mm

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

Är fästet helt plant och inte vinklat någonstans kan det funka, men det känns ändå tunt. Finns det en vinkel nånstans räcker det definitivt inte.

Hmmm. Okej.

Aluminiumplåt då? Hur tjock bör den i så fall vara?

Alu 3mm är vad jag har använt förr i tiden, annars är 2mm rostfritt bra . Trx& duccar har väl lite vibrationer som kan ta död på fäste i aluplåt iallafall om det ska vara tunt. Rostfri plåt eller aluplåt brukar man kunna köpa spillbitar av på små mekaniska verkstäder

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

Oavsett vilket material du använder så är 0.5 mm en löjligt liten tjocklek som ger låg styvhet i riktningen vinkelrät mot planet. Kolfiberplattan och vilket stålmaterial som helst i den tjockleken kan garanterat hålla upp en ljuddämpare utan att gå sönder, men styvheten i sidled blir minimal med risk för att ljuddämparen kan röra sig i sidled helt obehindrat.

En beräkningsingenjör kan räkna ut vad styvheten blir om han får rätt indata angående vilken fiber som använts, hur den lagts upp och hur många lager den har. Dessa data kan dock vara svåra att få från en sådan försäljare, så du åker nog på att köpa flera tjocklekar för att själv avgöra vad som är en acceptabel styvhet.

En sak som ofta missas med kolfiber är att den bör användas på ett sådant sätt att fiberriktningen utnyttjas. På grund av detta kan det vara svårt att få en tillräckligt hög styvhet vinkelrät mot planet, utan att tvingas använda samma tjocklek som vilken aluminiumplåt som helst.

Nackdelen med aluminium jämfört med stål är att de flesta aluminiummaterial har usel utmattningshållfasthet, särskilt om du tvingas till bockning med skarp vinkel.

Ser ut att vara ganska långt avstånd, ca 6-8cm? Ett så tunnt laminat blir jäkligt sladdrigt i en riktning (i detta fallet Y). Tror inte det funkar.

Kolfibrets hållbarhet är inte boven, tror inte du behöver oroa dig för brott. MEN infästningarna lär släppa. Då ett skruvförband skulle ge rätt mycket tryck när det vibrerar.

Det är mina 5-cent, men jag hade bara en 3a i hålfen med :-P

Nått sånt här fungerar;
Aprillia_exhaust.jpg

Om du har tillgång till verkstad kan du köpa twillväv och epoxy för att göra delen själv. Molden för att bygga delen bör inte vara överdrivet svår att få till med frigolit och epoxy som du vaxar som in i helvete. Sen lägger du fyra lager med 45, 90, 45, 90 i fiberriktning så borde det fungera.

Nått sånt här fungerar;

Om du har tillgång till verkstad kan du köpa twillväv och epoxy för att göra delen själv. Molden för att bygga delen bör inte vara överdrivet svår att få till med frigolit och epoxy som du vaxar som in i helvete. Sen lägger du fyra lager med 45, 90, 45, 90 i fiberriktning så borde det fungera.

Själv hade jag sprutat lite spraylim och klätt formen med gladpack :)

0,5 mm kommer att vara som att hänga systemet i en kabel, ljuddämparen kommer inte ramla ner, men i sidled eller rörelser uppåt mm kommer du inte få något stöd alls.

edit: vid en tunn samt en plan platta

Last edited:
Nej
men som tidigare sagts så har den biten kol draghållfasthet nog att hålla upp hela systemet,
men då det vibrerar och svänger i sida så kommer det inte att hålla särskilt länge.
Du kan väl ändå inte sätta en platt bit där emellan så du får nog bygga nått ändå,
väldigt lätt att tillverka om du har plast och väv, vet inte vart du bor, är det nära kan jag kasta ihop en åt dig.

Nej
men som tidigare sagts så har den biten kol draghållfasthet nog att hålla upp hela systemet,
men då det vibrerar och svänger i sida så kommer det inte att hålla särskilt länge.
Du kan väl ändå inte sätta en platt bit där emellan så du får nog bygga nått ändå,
väldigt lätt att tillverka om du har plast och väv, vet inte vart du bor, är det nära kan jag kasta ihop en åt dig.
Du får PM!

:)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2