Håller de inte fullt på rakan?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Kollade på analysen av helgens första MotoGP-träning.
http://resources.motogp.com/files/results/xx/2010/USA/MotoGP/FP1/Analysis.pdf?v1_67a4ba42

Vissa av förarna har mycket stor spridning i toppfart. Kolla t.ex. Kallio - hans högsta toppfart var 248 km/h, men under de flesta varv ligger den på runt 230, och ibland bara drygt 220. Flertalet andra förare verkar hålla tillbaka på gasen på liknande sätt. Dock inte toppförarna, som alla verkar köra fullt varje varv. Stoners högsta toppfart var 265 km/h.

Jag började direkt fundera över ifall det är så att de sparar motorn. Enligt årets reglemente har förarna endast tillåtelse att använda sex motorer. Några team har nu, halvvägs på säsongen, använt så många att det inte verkar troligt att motorerna kommer att räcka till slutet.

Det kan ju också ha andra orsaker, t.ex. att långsammare förare släpper förbi snabbare förare, vilar på rakan för att koncentrera sig på kurvorna, bromsar tidigt, m.m.

Vad tror ni det beror på?
 
Last edited:
Det är visst första gången på banan för Kallio och flera av de som kör MotoGP första säsongen, vilket antagligen är förklaringen.
 
Laguna Seca har en speciell raka....
Den svänger över ett skymt krön, den böjen kallas även turn 1 så den räknas faktiskt som en böj.
Även med de söligare 500orna var det långifrån alla som höll fullt över krönet.

Kan tydligen jämföras lite med att hålla fullt genom au rouge på Spa med en F1a.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top