Hållbart? 20 år gammal hoj

GurraSthlm

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gsxf 750
Jag tänkte mig köpa en till hoj, vill ha nått billigt som funkar bra. Har tittat på Honda cbx 750f vfr 750 f,, Suzuki gsx 750 es mfl för ca 20 tusen som är dryga 20 år. Tror ni att en sånn hoj håller? Eller ska jag satsa på nått annat?
/Gurra
 
Funkar gör dom alldeles säkert. Själv kör jag en ZXR 750 från 89, och jag har inte behövt göra några större ingrepp för att hålla den rullande.

EDIT: Du verkar inte riktigt ha bestämt dig för någon modell, så forska lite här på forumet om vilka hojars motorer som är kända för att vara extra hållbara. :)
 
Beror ju på hur den är skött innan, men hittar du ett fint ex behöver det inte bli några problem.
 
GurraSthlm skrev:
2407698Tror ni att en sånn hoj håller?
Ja, det gör de. Är de bara inte misskötta är det väl inte några större bekymmer maskinmässigt. Sen är de naturligtvis slitna i reglage och glappar här och där, men det är ju inget konstigt heller.

Av de du nämner skulle jag tro att GSX och VFR ligger bättre till än CBX, enbart för att den senare är helt luftkyld och har lite högre trimningsgrad än de andra = lite mer sliten.

Sen kan man alltid diskutera pris... 20000 för en sån är nog kanske inte överpris men åtminstone i överkant.
 
Tveklöst, om inte grejorna misshandlats. Statistiskt är chansen att gå på minor större...du måste mao ha rätt bra koll om du shoppar gamla sporthojar. Och meka själv bör du kunna.

20k är mycket för de hojar du nämner, undantaget hojar i mint originalskick. Har du 20k att lägga skulle jag satsa på GSXR 750 eller 1100 som är avservärt modernare i alla avseenden. Suzukis GSXR-motorer (luft/oljekylda) har massor med mos och är erkänt slitstarka. VFR är inget dumt val heller.

Den här tex http://www.blocket.se/vi/8729158.htm?ca=11_s Inte 20 år ännu men snart så...:)
 
Last edited:
Varför köpa så gammal hoj? Om du ändå ska lägga 20.000kr så kan du ju få ganska mycke nyare hoj än -86 .
Satsa på runt 90-93 isåfall. får du lite nyare med färre mil för samma pengar.

Sen tror jag VFR är den ultimata " begangade gå många mil hojjen" :tummenupp
 
GurraSthlm skrev:
2407698 Jag tänkte mig köpa en till hoj, vill ha nått billigt som funkar bra. Har tittat på Honda cbx 750f vfr 750 f,, Suzuki gsx 750 es mfl för ca 20 tusen som är dryga 20 år. Tror ni att en sånn hoj håller? Eller ska jag satsa på nått annat?
/Gurra

GSX motorer är mycket hållbara.
Det enda som är känsligt på dessa hojar är laddningen.
Trasig laddregulator kan ge följdfel på Tyristortändning, batteri, generator.
Kolla laddningen och byt gärna till modern "pirat" regulator för drygt 1000 kr.

Sen kommer du att krokna innan hojjen.

Tillbehör kostar inget extra, om de sitter på.
Leta efter en som har V&H 4-1, Öhlinsdämpare mm om du är intresserad.
RS förgasare gör underverk på dessa gamla hojjar.

Vad som är "rätt" pris märker du när du letat ett tag.

Större chans att hitta en GSX i bra skick än tidig GSX-R.
En R hoj som är 20 år och som bytt ägare varje år.
Och gasats max, vurpats ... är kanske billig men...
 
Jag kan ju rekommendera VFR från sent 80tal. Motorn är i princip outslitlig.
Jag skulle nog säga -88 eller nyare så du får 17'' hjulen. Det är lite krångligt att få tag i bra däck till dom tidigare.
 
Köper du en Vfr så håller den garanterat.
Kolla bara så att den är servicad någorlunda.
Kör själv en vfr 750 -93 och det är den klart bästa hoj jag kört/ägt.
Lagom med "mos" i maskin plus att det är en mycket bra hoj för långturer. :tummenupp
 
20k är mkt för en GSX-es. Jag hade en innan min RF och gav 14k för den (en -83a).
Dom går bra, nästan outslitliga och hyfsat billiga reservdelar. Man sitter bra med.

Den stora nackdelen som jag upptäckte var att om sadeln glipar vid tanken så blir det turbolens vid insuget till luftfiltret och det orsakar att motorn hackar, går dåligt med mera. Täpper du till den glipan och tätar runt sidokåpor så försvinner det "problemet" och den går bra.

Sen skojar man inte bort 1400 hel/hel heller...kanonbilligt! :)
 
SkaD skrev:
2407759 Varför köpa så gammal hoj? Om du ändå ska lägga 20.000kr så kan du ju få ganska mycke nyare hoj än -86 .
Satsa på runt 90-93 isåfall. får du lite nyare med färre mil för samma pengar.

Sen tror jag VFR är den ultimata " begangade gå många mil hojjen" :tummenupp

classica försäkringen på bilsport&mc gäller när hojjen är 20bast!
jag tror att premien ligger på runt 1500 hel/hel då!:tummenupp

kompisen skaffade precis det, (han har en gpz1000rx) han hade ringt till länet och skulle ha en försäkring, det skulle kosta honom 8k hel/hel!

så det kan ju vara en avgörande faktor! dock måste man vara 24 har jag för mig!
 
Fetsko skrev:
2407918 classica försäkringen på bilsport&mc gäller när hojjen är 20bast!
jag tror att premien ligger på runt 1500 hel/hel då!:tummenupp

kompisen skaffade precis det, (han har en gpz1000rx) han hade ringt till länet och skulle ha en försäkring, det skulle kosta honom 8k hel/hel!

så det kan ju vara en avgörande faktor! dock måste man vara 24 har jag för mig!
1383:- för att vara exakt. ;)
Nä, bara hojen är 20 år eller över räcker. Ingen gräns för att föraren ska vara över 24.
 
Självklart håller cyklarna! Jag har en Suzuki GSX 400 FWS från 1983. Den har rullat drygt 5000 mil och kostar mig runt 1200:- om året att försäkra.
Den är nog till salu förresten, om någon behöver en strypt 400a kubikare.
 
vad gäller cbx750:n så har den för vana att skära i vevaxeln, vet jag av bitter erfarenhet.

överlag gäller att om du köper en båge från tidigt eller mitten av åttiotalet så kommer du att få mecka en del, hur mycket beror på skicket på båge och hur mycket tur du har.

Kan du en del om att mecka är åttiotalar-varianten ett bra val.

Vill du ha ett krångelfritt mc-ägande få är det bättre att satsa på något i stil med gs500s eller liknande.
 
^Proteus^ skrev:
2407869 Jag kan ju rekommendera VFR från sent 80tal. Motorn är i princip outslitlig.
Jag skulle nog säga -88 eller nyare så du får 17'' hjulen. Det är lite krångligt att få tag i bra däck till dom tidigare.
Kan intyga det mesta med ett litet tillägg:
Innan dom blev VFR hette dom bara VF (fram till -87 tror jag). Då har dom annan konstruktion på kammar och lyftare och då är dom inte alls outslitliga. Det är alltså betydligt bättre att hiva upp lite mer pluring för en -88 än för en -87:a.
Nackdelen med VFR är att dom nog kostar en slant extra jämfört med många likvärdiga knarrar. Bra rykte ger bra pris.
Å andra sidan verkar dom gå mycket långt så den eventuella extraslanten (eller extra höga mätarställningen) kanske kan vara ok i alla fall.

Skurna vevaxlar:
Jag har ingen specifik erfarenhet av just cbx750 men kan i alla fall nämna att en puffra med rullagrad vevaxel (ex vis Z1000/GPZ1100 och GSX1100) är tåligare vad gäller just detta. Sen har dom iofs andra nackdelar såsom mer vibrationer, äldre årsmodell med mer.
 
GurraSthlm skrev:
2407698 Jag tänkte mig köpa en till hoj, vill ha nått billigt som funkar bra. Har tittat på Honda cbx 750f vfr 750 f,, Suzuki gsx 750 es mfl för ca 20 tusen som är dryga 20 år. Tror ni att en sånn hoj håller? Eller ska jag satsa på nått annat?
/Gurra

Jag hade en Suzuki GSX 750 ef -84 som första hoj..fungerade alldeles utmärkt..billig i drift...billig i försäkring..1386:-/år
 
jag har en GSX1100E -80

Ful som stryk men går bra och är mer eller mindre odödlig.
Köpte min för 13k och då i bra bruksskick.
Startar alltid och går till och med att få upp på bakhjulet :skrämd .
Otrolig ketchupeffekt dock.:yoparty
 
fazerfun skrev:
2407758 Tveklöst, om inte grejorna misshandlats. Statistiskt är chansen att gå på minor större...du måste mao ha rätt bra koll om du shoppar gamla sporthojar. Och meka själv bör du kunna.

20k är mycket för de hojar du nämner, undantaget hojar i mint originalskick. Har du 20k att lägga skulle jag satsa på GSXR 750 eller 1100 som är avservärt modernare i alla avseenden. Suzukis GSXR-motorer (luft/oljekylda) har massor med mos och är erkänt slitstarka. VFR är inget dumt val heller.

Den här tex http://www.blocket.se/vi/8729158.htm?ca=11_s Inte 20 år ännu men snart så...:)
Jag håller med Fazerfun, GSXR 750 eller 1100 hade nog passat fint. Mycket slitstarka hojar som sällan krånglar, snygga är de också. T.ex. den i länken. Men kom 17"-fälgar till 750:an 1988? Var det till -89 på 1100:an då? Du har du ju fler däck att välja på, dessutom blir hojen mer lättsvängd. Skottsäkra motorer. Billig försäkring är det också, jag ger runt 2500:- helförs/helår.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top