Lista ikonerna!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tänkte försöka lista alla gamla hoj-ikoner, såna där oförglömliga hojar som fått utvecklingen att ta ett kliv framåt. Eller kanske bara är ovanligt formgivna eller på annat sätt fastnat i hjärnbarken på varje knutte. Jag har bara tagit med de fyra Japanska märkena.

Fyll på med de hojar du tycker att jag missat och gärna med de Europeiska tillverkarna.
Spy också galla över de som inte skulle ha varit med!

Honda:
XRV 650 Africa Twin
XLV 750R
NS 400
CX 500 Turbo
CB 750
NR 750
VFR 750R RC30
RVF 750 RC45
CBR 900RR
CBX 1000
VF 1000R
CB 1100R
Guldvingen?

Kawasaki:
H1 500
H2 750
GPZ 750 Turbo
Z 900
GPZ 1100
ZZR 1100
Z 1300

Suzuki:
RG 500 Gamma
GT 750
GSX-R 750
GSX 1100/Katana
GSX-R 1100
GSX-R 1300 Hayabusa

Yamaha:
IT 465/490
XT 500
XT 600Z Ténéré 34L
RD 350
RD 500
YZF R7 OW02
FZR 1000
YZF R1
GTS 1000
V-MAX
 
Honda:
XRV 650 Africa Twin
XLV 750R
NS 400
CX 500 Turbo
CB 750
NR 750
VFR 750R RC30
RVF 750 RC45
CBR 900RR
CBX 1000
VF 1000R
CB 1100R
Guldvingen? Givetvis GL1000

Kawasaki:
H1 500
H2 750
GPZ 750 Turbo
Z 900
GPZ 1100
ZZR 1100
Z 1300

Suzuki:
RG 500 Gamma
GT 750
GSX-R 750
GSX 1100/Katana
GSX-R 1100
GSX-R 1300 Hayabusa

Yamaha:
IT 465/490
XT 500
XT 600Z Ténéré 34L
RD 350
RD 500
YZF R7 OW02
FZR 1000
YZF R1
GTS 1000
V-MAX
XS 750/850 och framförallt XS1100
 
Husaberg 650
KTM 660 rally

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 
Honda:
XRV 650 Africa Twin
XLV 750R
NS 400
CX 500 Turbo
CB 750
NR 750
VFR 750R RC30
RVF 750 RC45
CBR 900RR
CBX 1000
VF 1000R
CB 1100R
Guldvingen? Givetvis GL1000

Kawasaki:
H1 500
H2 750
GPZ 750 Turbo
Z 900
GPZ 1100
ZZR 1100
Z 1300

Suzuki:
RG 500 Gamma
GT 750
GSX-R 750
GSX 1100/Katana
GSX-R 1100
GSX-R 1300 Hayabusa

Yamaha:
IT 465/490
XT 500
XT 600Z Ténéré 34L
RD 350
RD 500
YZF R7 OW02
FZR 1000
YZF R1
GTS 1000
V-MAX
XS 750/850 och framförallt XS1100

XS 1100, det är den svarta med kardan du menar?
 
XS 1100, det är den svarta med kardan du menar?
Den du nog tänker på hette XS 1.1, det var en halvcustommodell. Jag menar den som kom -78.
De var tvåfärgade för det mesta.
Gick förvånansvärt bra på bana på den tiden, särskilt i Australien.
Finns många kul klipp med dessa, CBX1000 och GS1000 wobblandes runt :)
 
Tänkte försöka lista alla gamla hoj-ikoner, såna där oförglömliga hojar som fått utvecklingen att ta ett kliv framåt. Eller kanske bara är ovanligt formgivna eller på annat sätt fastnat i hjärnbarken på varje knutte. Jag har bara tagit med de fyra Japanska märkena.

Fyll på med de hojar du tycker att jag missat och gärna med de Europeiska tillverkarna.
Spy också galla över de som inte skulle ha varit med!

Honda:
XRV 650 Africa Twin
XLV 750R
NS 400
CX 500 Turbo
CB 750
NR 750
VFR 750R RC30
RVF 750 RC45
CBR 900RR
CBX 1000
VF 1000R
CB 1100R
Guldvingen?

Kawasaki:
H1 500
H2 750
GPZ 750 Turbo
Z 900
GPZ 1100
ZZR 1100
Z 1300

Suzuki:
RG 500 Gamma
GT 750
GSX-R 750
GSX 1100/Katana
GSX-R 1100
GSX-R 1300 Hayabusa

Yamaha:
IT 465/490
XT 500
XT 600Z Ténéré 34L
RD 350
RD 500
YZF R7 OW02
FZR 1000
YZF R1
GTS 1000
V-MAX
i suzuki listan kanske Suzuki re5 borde vara med ingen succe eller bra på någotvis men väldigt udda.
sen kan väl Honda cub får vara med är väl världens mest sålda "mc"
 
Vad det gäller Europa så har våra Danska grannar bidragit med Nimbus
 
i suzuki listan kanske Suzuki re5 borde vara med ingen succe eller bra på någotvis men väldigt udda.
sen kan väl Honda cub får vara med är väl världens mest sålda "mc"
Visst, wankeln måste med!
 
Kul tråd du startat @laidback

Honda:
XRV 650 Africa Twin
XLV 750R
NS 400
CX 500 Turbo
CB 750
NR 750
VFR 750R RC30
RVF 750 RC45
CBR 900RR
CBX 1000
VF 1000R
CB 1100R
Guldvingen? Givetvis GL1000

Kawasaki:
H1 500
H2 750
GPZ 750 Turbo
Z 900
GPZ 1100
ZZR 1100
Z 1300

Suzuki:
RG 500 Gamma
GT 750
GSX-R 750
GSX 1100/Katana
GSX-R 1100
GSX-R 1300 Hayabusa

Yamaha:
IT 465/490
XT 500
XT 600Z Ténéré 34L
RD 350
RD 500
YZF R7 OW02
FZR 1000
YZF R1
GTS 1000
V-MAX
XS 750/850 och framförallt XS1100
RD125LC

Lite européer:
Vincent black shadow
Zündapp KS 125 (den vattenkylda)
BMW R32, första boxern (tror jag)
Ducati 750 1972, första L-motorn (tror jag, återigen)
BMW R80G/S
 
Kul tråd du startat @laidback

Honda:
XRV 650 Africa Twin
XLV 750R
NS 400
CX 500 Turbo
CB 750
NR 750
VFR 750R RC30
RVF 750 RC45
CBR 900RR
CBX 1000
VF 1000R
CB 1100R
Guldvingen? Givetvis GL1000

Kawasaki:
H1 500
H2 750
GPZ 750 Turbo
Z 900
GPZ 1100
ZZR 1100
Z 1300

Suzuki:
RG 500 Gamma
GT 750
GSX-R 750
GSX 1100/Katana
GSX-R 1100
GSX-R 1300 Hayabusa

Yamaha:
IT 465/490
XT 500
XT 600Z Ténéré 34L
RD 350
RD 500
YZF R7 OW02
FZR 1000
YZF R1
GTS 1000
V-MAX
XS 750/850 och framförallt XS1100
RD125LC

Lite européer:
Vincent black shadow
Zündapp KS 125 (den vattenkylda)
BMW R32, första boxern (tror jag)
Ducati 750 1972, första L-motorn (tror jag, återigen)
BMW R80G/S

Hehe, tack!

Kom också på några från europa:

BMW:
R 80G/S

Ducati:
851/888

Honda:
XRV 650 Africa Twin
XLV 750R
NS 400
CX 500 Turbo
CB 750
NR 750
VFR 750R RC30
RVF 750 RC45
CBR 900RR
CBX 1000
VF 1000R
CB 1100R
Guldvingen? Givetvis GL1000

Kawasaki:
H1 500
H2 750
GPZ 750 Turbo
Z 900
GPZ 1100
ZZR 1100
Z 1300

KTM:
950 Super Enduro

Suzuki:
RG 500 Gamma
GT 750
GSX-R 750
GSX 1100/Katana
GSX-R 1100
GSX-R 1300 Hayabusa

Yamaha:
IT 465/490
XT 500
XT 600Z Ténéré 34L
RD 350
RD 500
YZF R7 OW02
FZR 1000
YZF R1
GTS 1000
V-MAX
XS 750/850 och framförallt XS1100
 
Var drar man gränsen för vad som anses vara ikon? Och hur långt bak i tiden?
Ducati 916 är ju fortfarande världens snyggaste motorcykel, enligt mig. Men är det verkligen en ikon?

Britten V1000 är ju en självklar ikon

Angående wankel, var inte det snarare ett kliv bakåt än framåt i teknikutvecklingen? Norton gav sig ju också på det med nån modell. Gjorde polismotorcyklar med wankelmotor.

Vare sig man giller det eller ej, så bör väl också indian chief vara en ikon. Harley har säkert också några modeller som kan höra till kategorin.
Triumph bonneville är ju en modell alla kände till, innan japanerna kom med bättre hojar. Precis som norton commando. Ikoner?
 
Ducati 916 är väl en av få hojar som stått på MoMA.
BMW R90S som startade den moderna BMW-tiden.
Laverda 1000 Jota
 
Jag tycker att listan bör ha med årsmodeller för vissa hojar tycker jag bara att de första årsmodellerna kan räknas som ikoner och senare årsmodeller är ofta dussinhojar. Tex CBR och GSXR.
 
Kawasaki H2 borde kvala in på denna listan i framtiden.
 
Mitt bidrag till ikon-listan är .. Cagiva Elefant..
CAGIVA-Elefant-750C-ie-Lucky-Explorer-11316_3.jpg
 
Last edited:
TL1000R pga så icke-ikonisk att den blir ikonisk igen.
 

Bifogat

  • B7F5E0B7-5054-4AC3-90A7-F721968808D5.jpeg
    B7F5E0B7-5054-4AC3-90A7-F721968808D5.jpeg
    3.7 MB · Visningar: 4
Våra svenska hojar från Husqvarna måste väl in... Silverpilen, rödmyran och svartmyran måste väl räknas som ikoner.
 
Back
Top