Frågor om tändspolar

Gick med
14 May 2011
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Lite funderingar om tändspolar.

Hur vet man vilka tändspolar som man kan använda till vad?
kompisen hadde en yz125 där tändspolen var kass, då tog vi bara en från en annan cross av annat märke (kommer ej ihåg vilken, 20 årsedan) och det funkade men den gick lite sämre än vad den borde.

Nu funderar jag på att testa spolarna från en Suzuki gsx 750 es, på en honda 500 four.
Men jag vill veta, Hur vet man vilka spolar som funkar på vilken hoj??
Det måste väll gå att utläsa på nåt vis?

Senn undrar jag ochså om man brukar kunna ta lös tändkablarna från tändspolarna, som ser svårt ut på Hondan (ursäkta att fråga ställs i två trådar)

Kompatibilitet på tändsspolar avgörs främst av vilket Ohm-tal de har. Vissa tändsystem kräver spolar med ett visst Ohm-tal. Samma med vilken typ av tändkabel som är lämplig till en viss typ av spole.

Det bästa är, som jag tipsat om tidigare, att kolla i hojens FSM, Factory Service Manual. Där brukar allt sånt här stå specat. Detta bla för att mekaniker ska kunna felsöka delarna. Ska man meka framgångsrikt med en hoj så är verkstadshandboken ofta en förutsättning.

Last edited:
Ok Tack för tipset!
Då ska jag kolla upp detta.
Kan man göra sönder nåt om man sätter dit fel spole?

Ja om man sätter dit en spole som har lägre resistans än originalspolen finns risk att steka ECUn.

Tyvärr går det inte att bara byta tändkablarna på din hoj. När jag köpte nya tändkablar en gång i tiden från Roffes motor fick jag med metallpinnar att skarva med sen linda skarvarna med en typ självvulkaniserande tejp. Kändes lite tveksamt men funkade faktiskt. Även i regn:tummenupp

Har kollat servicemanualer och googlat, men får inte fram exakt ohm på mina spolar honda cb 500 1974, men modellerna runt där, cb 500 72-73, cb 750 m.m. ligger mellan 3-5 ohm på alla modeller.

Jag har spolar och kablar från en Suzuki gsx 750 es 1983 och dom verkar vara på 3 ohm.
Hondan har brytare och kondensatorer.
Kan jag testa Suzuki spolarna?
Vad kan jag förstöra?

Har kollat servicemanualer och googlat, men får inte fram exakt ohm på mina spolar honda cb 500 1974, men modellerna runt där, cb 500 72-73, cb 750 m.m. ligger mellan 3-5 ohm på alla modeller.

Jag har spolar och kablar från en Suzuki gsx 750 es 1983 och dom verkar vara på 3 ohm.
Hondan har brytare och kondensatorer.
Kan jag testa Suzuki spolarna?
Vad kan jag förstöra?

De är ingen fara att sätta dit dem. Jag har nog kört alla tändspolar som finns på denna planet på olika motorer med olika ohm och jag har aldrig bränt en cdi box. Jag har kört moped 6 volts tändspolar på motorcykel och skotermotorer som har 12v och de har funkat klanderfritt också.

Ryker det från cdi boxen så kör ändå de brukar slockna :lol

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...