Hållbarhet på hjälmar?

Keno

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2008
Hoj
Yamaha R6 -01
Hur länge "håller" hjälmen om man vårdar den väl, inte tappas eller liknande? Alltså när är det dags att byta även om den inte är skadad?

Om jag inte minns fel så fanns det ett repotage om detta i Bike eller Motorrad förra året.

Tillverkarna själva förespråkade att byta ut plasthjälmar efter 2 år och hjälm av kompositmaterial efter 5 år.

Anledningarna var att plasten bryts ner av UV-ljuset under 2 års användande vilket komposithjälmarna klarar sig ifrån eftersom de alltid är lackerade. Att komposithjälmar räckte i 5 år var att innanmätet helt enkelt blir utslitet och inte skyddar lika bra.

Sant eller falskt, skyll inte på mig, jag är bara budbäraren i detta fall. :rolleyes:

Min shoei (Eddie Lawson replica) fyller 20 år precis nu å fungerar än så länge. Den kostade 3000 spänn 1989.
Men tror inte plasten i höljet eller innerfrigoliten har samma egenskaper nu som då direkt, men spela roll om jag dunsar av i +200 iaf.

Egentligen är din fråga en som endast en hjälmtillverkare borde svara på seriöst om dom har "bäst före datum" pga av materialegenskaperna. En sak man kan gå efter är ju att efter garantitiden så garanterar ju inte tillverkaren 100% funktion. Kanske typ shoei har nån hemsida med FAQ där detta tas upp.

Skalet, om det är konstruerat med en fiberkomposit av tex glas eller kolfiber håller lätt över 30 år.
Inredningen slits däremot efter hur mycket hjälmen används. Det som egentligen sätter gränsen i det fallet är när hjämens stötupptagande material(oftast en typ av frigolit) komprimerats så pass att den inte passar huvudet längre, dvs den är för stor. Här måste man känna efter själv men låt säga att det handlar om 5-10 år.

Tack och lov sker ju ständiga utvecklingar både vad gäller säkerhet och komfort vilket gör det naturligt att byta hjälm inom det tidsintervallet.

Roberth

Ett år.

Sen blir den omodern, förlorar värde, och alla vet väl vid det här laget att billiga hjälmar dödar såfort du vänder ryggen till :)

vem är det som sätter gränsen då? det borde väl vara så att hjälmen förlorar lite av sina egenskaper för varje sekund den används eller utsätts för solljus i såna fall? jag tror inte det är någon fara med någon äldre hjälm i alla fall.

Hjälmtillverkare

Klart att dom vill ha så kort livsländ som möjligt för att vi skall köpa nya. Tror inte det är någon fara att ha en hjäm längre om man inte har töjt ut den förmycket i fodret.

*/ ?>
Back