Jag har funderat lite kring eventuella skillnader i hållbarhet mellan en modern 600 och en modern 1000. Jag har alltid reflektionslöst tänkt mig att en 600 håller sämre då den är så extremt högvarvig och har så hög trimningsgrad om man ser till antal literhästar. Men så tycker jag mig ha hört talas om så många 1000 hojar som har rasat så jag började ifrågasätta min föresats.
600:an varvar ju som sagt väldigt mycket men å andra sidan är vridmomentet kring vevaxlen lägre p.g.a lägre kolvkraft, vilket borde göra det lättare att få vevstakslager och ramlager att hålla. Å andra sidan är det kanske bara en dimensioneringsfråga? Höga varv innebär att alla delar rör sig flera gånger under samma tidsperiod (ventiler, kammar, kolvar osv) vilket borde leda till att slitaget går snabbare, och även att risken för övervarvning ökar med motorsallad som följd.
1000:an är ju då egentligen motsatsen till ovan.
Det kanske inte går att resonera kring detta utan det är bara empiriska undersökningar som gäller. Någon insatt som vet - rasar det flest 600
r eller flest 1000
r på våra racebanor? Å andra sidan så är kanske ett ras något som oftast sker när motorn är nästan ny pga toleransfel vid tillverkningen? Jag har hört att många R1
r rasade för några år sedan då de skar i vevstaks - eller ramlager (jag vet inte vilket), och det kanske inte kan tillskrivas att det var en 1000 utan bara en miss i tillverkningen som lika gärna kunde ha hänt en 600. Eller ställer den höga kolvkraften högre krav på tillverkningsprecision?
Det vore kul att höra vad någon som faktiskt kan någonting om motorer har att säga om detta, jag har bara spånat lite kring det hela
600:an varvar ju som sagt väldigt mycket men å andra sidan är vridmomentet kring vevaxlen lägre p.g.a lägre kolvkraft, vilket borde göra det lättare att få vevstakslager och ramlager att hålla. Å andra sidan är det kanske bara en dimensioneringsfråga? Höga varv innebär att alla delar rör sig flera gånger under samma tidsperiod (ventiler, kammar, kolvar osv) vilket borde leda till att slitaget går snabbare, och även att risken för övervarvning ökar med motorsallad som följd.
1000:an är ju då egentligen motsatsen till ovan.
Det kanske inte går att resonera kring detta utan det är bara empiriska undersökningar som gäller. Någon insatt som vet - rasar det flest 600

Det vore kul att höra vad någon som faktiskt kan någonting om motorer har att säga om detta, jag har bara spånat lite kring det hela