Hållbarhet - 600 vs 1000

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag har funderat lite kring eventuella skillnader i hållbarhet mellan en modern 600 och en modern 1000. Jag har alltid reflektionslöst tänkt mig att en 600 håller sämre då den är så extremt högvarvig och har så hög trimningsgrad om man ser till antal literhästar. Men så tycker jag mig ha hört talas om så många 1000 hojar som har rasat så jag började ifrågasätta min föresats.

600:an varvar ju som sagt väldigt mycket men å andra sidan är vridmomentet kring vevaxlen lägre p.g.a lägre kolvkraft, vilket borde göra det lättare att få vevstakslager och ramlager att hålla. Å andra sidan är det kanske bara en dimensioneringsfråga? Höga varv innebär att alla delar rör sig flera gånger under samma tidsperiod (ventiler, kammar, kolvar osv) vilket borde leda till att slitaget går snabbare, och även att risken för övervarvning ökar med motorsallad som följd.

1000:an är ju då egentligen motsatsen till ovan.

Det kanske inte går att resonera kring detta utan det är bara empiriska undersökningar som gäller. Någon insatt som vet - rasar det flest 600:or eller flest 1000:or på våra racebanor? Å andra sidan så är kanske ett ras något som oftast sker när motorn är nästan ny pga toleransfel vid tillverkningen? Jag har hört att många R1:or rasade för några år sedan då de skar i vevstaks - eller ramlager (jag vet inte vilket), och det kanske inte kan tillskrivas att det var en 1000 utan bara en miss i tillverkningen som lika gärna kunde ha hänt en 600. Eller ställer den höga kolvkraften högre krav på tillverkningsprecision?

Det vore kul att höra vad någon som faktiskt kan någonting om motorer har att säga om detta, jag har bara spånat lite kring det hela :)
 
Intressant fråga. Önskar jag var beläst och kunnig i ämnet men kan bara fylla på med lite hört ryktesvägen. 3 st Honda cbr 600 2003 som totalrasat här i västsverige 2 banhojar en gathoj.

Har aldrig hört om 1000 cc som rasar men självklart finns de. Många säger kawasaki zx12r motor är klenare (Har läst om flera ras på den modellen) än suzuki hayabusa.

Motorerna är så fina idag så , ska det varavs mycket så bygger de ju dom med toleranser för att varvas ihärdigt.

min spontana känsla är att lägre varavtal sliter mindre på maskinen men det är ju bara min åsikt.
 
Generellt så kan man ju säga att motorerna blir mer och mer extrema, dom ska vara lättare, starkare och varvvilligare för varje år (eller iaf generation). Det i sin tur ställer ju högre å högre krav på precision i tillverkningen, och högre krav på materialen. Jag tycker man hör om betydligt mycket fler motorras på hojar gjorda efter -00 än före. Hur många CB/GSX750 från tidigt 80-tal har man hört rasa? Eller 1100-gixxrar? Och dom har då fan inte körts mildare än dagens hojar! :fakta Några färre literhästar kanske, men å andra sidan 10 000 mil till på mätarn också ;)
 
Jag vill påstå att många av dom motorskador som sker beror på långa, många och höga bakhjulsåkningar. Brist på smörning och ivriga växlingar, som kanske inte blir helt klockrena när man ska i med 2:an.

Koppling, 2:an, och vevlager är ju typiska bakhjulsskador.

Kan vara så att det till och med är lite skonsammare att åka 600, går inte lika mycket på bakhjulet.

Men som tidigare sagt. Skiten håller ju rätt bra faktiskt.....

Mats
 
Jag vill påstå att många av dom motorskador som sker beror på långa, många och höga bakhjulsåkningar. Brist på smörning och ivriga växlingar, som kanske inte blir helt klockrena när man ska i med 2:an.

Koppling, 2:an, och vevlager är ju typiska bakhjulsskador.

Kan vara så att det till och med är lite skonsammare att åka 600, går inte lika mycket på bakhjulet.

Men som tidigare sagt. Skiten håller ju rätt bra faktiskt.....

Mats
Nejnej, nu har du missförstått allt! Det är bankörning som förstör hojar, inget annat! Ett lugnt varv på bana motsvarar 4 mil på slangen, motorn mot varvstoppet och inget kylvatten!





:rolleyes:
 
Trimningsgraden i en 600:a är inte nödvändigtvis högre än en 1000 och utan att sitta på någon form av undersökning av detta tror jag inte man generellt kan säga att en 1000 håller bättre än 600:a.
 
Håller med er som säger att grejerna är konstruerade för höga varv, dock ska man komma ihåg: EJ maxvarv under längre tider!
RÖTT färlt på varvräknaren ÄR :fakta en markering som betyder: Endast TEMPORÄR användning i detta fält!
Det tycks vara svårt att förstå att här inte finns någon effekt att hämta.
De flesta motorskador jag ser kommer av övervarv.

Antingen:

A.1 Banåkare som använder varvtalsregulatorn som växelindikator! (ni borde läsa Bosse Rindars kåseri: "Grabben med motorörat!") ;)
A.2 Banåkare som monterat kitbox där varvtalsspärren är upphävd...UTAN att sedan oxå sätta i hårdare ventilfjädrar... Detta är VERKLIGEN att skjuta sig i foten. (detta påpekar jag allt som oftast, men men...krom och bling går före)
B. Stuntare som låter motorn gå mot nämnda indikator tills den.. ja, dör... :död


De NÄST vanligaste motorskadorna jag ser beror på utebliven smörjning.
Och de är (i princip) uteslutande efter bakhjulsåkning.

Trimningsgraden i en 600:a är inte nödvändigtvis högre än en 1000 och utan att sitta på någon form av undersökning av detta tror jag inte man generellt kan säga att en 1000 håller bättre än 600:a.

Njaoo det är den men inte SÅ vansinnigt avgörande.

Å ena sidan har 600:or mindre reprocierande massa (saker som går fram och tillbaka) därför TÅL de mer varv.
Å andra sidan är just var nåt som sliter mer på vissa givna delar (ventilmekanism särskilt. med mattade fjädrar som resultat och efter två tre säsonger kommer raset som ett brev på posten).

Så jo, jag tycker att man kan säga (lite generellt) att en 1000 håller bättre.
Men då räknar jag oxå in att de flesta inte kör som Petter, utan har mer marginal kvar på en litersmaskin än om de svinar ur en 600, som därför får gå närmare sitt eget kapacitetsmax.

Som sagt... svaret är INTE helt givet.

min spontana känsla är att lägre varavtal sliter mindre på maskinen men det är ju bara min åsikt.

På en given maskin är det givetvis så, men att uttala detta som en generell regel är inte helt lätt, även om det NOG är till sin huvuddel sant! :)

Dvs en 600 TÅL mer varv (se ovan) men, kan pga det högre varvet behöva byta vissa delar oftare. (läs ventilfjädrar)
 
Last edited:
Jag skulle gissa att 80% av alla ras beror på mektabbar eller handhavandefel och 10% på tillverkingsmissar i toleranser mm. och dom sista på rent slitage.

Alltså var rädd om prylarna och ha lite tur så kommer skiten hålla på en nyare 1000 eller 600.
 
Som anekdot, en GSX 1100 -82 kunde företa en resa från Västerås ner till Köpenhamn (de blir ett antal mil) totalt utan oljetryck i motorn. Oljetrycket uteblev pga att vid montering så sattes inte de lilla stiftet in som gör att kugghjulet driver pumpaxeln.
Resultat kamaxlarna låg i 8 delar å inga kamlagerlägen kvar.
Kamkedjan var hel konstigt nog, org.
Bottendelen var relativt opåverkad :D

En std. åtgärd på gammel GSX 1100 80-87 för smörjningen förutom s.k. high-flow drev är att nya igen de två rören på oljepickuppen å borra 2 hål i bakkant för att pumpen inte ska suga luft under acc. (bakhjulsåka spelar ingen roll, då suger de luft iaf).
Vet inte om de e nått man kollar på modernare hojar hur de ser ut i tråget?
Å för stuntare å slangåkare borde de vara av intresse vid vilken vinkel på bakhjulsåka som oljepumpen suger luft.

CB750/900/1100 Har jag sett ett antal ras pga av att ventilschimsen tyckts ur sitt läge och fixat sallad i toppen. Annars inget direkt på dessa org. maskiner.

Och de skillnad på sportmaskiners hållbarhet som säljs till kreti & pleti å beroende på hur de körs å servas. Som de som kör på bana å VET att saker slits å måste bytas för att tillförlitligheten ska vara hög fortsättningsvis.
 
Last edited:
Dvs en 600 TÅL mer varv (se ovan) men, kan pga det högre varvet behöva byta vissa delar oftare. (läs ventilfjädrar)

Just ventiler och ventilfjädrar är det absolut vanligaste( av vad jag sett) raset inom svensk RR och 95% av dem hade gått att undvika genom att byta delarna i tid och ge fan i att använda varvstoppet som change gear now.

Annars är motorerna förvånandsvärt skottsäkra men ajg skulle ändå tippa att 1000cc håller längre helt enkelt därför att man befinner sig nära maxvarv betydligt kortare tid.
 
Ok, intressant att höra! Det förklarar också varför mina hojar gått som klockor:

- Jag besöker aldrig varvtalsstoppen
- Jag kör helt original
- Jag meckar aldrig med motorn = jag gör inga mekartabbar
- Jag köper begagnade hojar = de är för gammla för att lida av tillverkningsmissar
- Jag kan inte köra på bakhjulet, har faktiskt aldrig ens försökt

:)

Det ideala ur driftsäkerhetssynpunkt torde alltså vara att köpa en hoj som gått en sommar eller några hundra mil åtminstone.

... men ajg skulle ändå tippa att 1000cc håller längre helt enkelt därför att man befinner sig nära maxvarv betydligt kortare tid.

Det låter onekligen rimligt.
 
Last edited:
Jag skulle gissa att 80% av alla ras beror på mektabbar eller handhavandefel och 10% på tillverkingsmissar i toleranser mm. och dom sista på rent slitage.

Alltså var rädd om prylarna och ha lite tur så kommer skiten hålla på en nyare 1000 eller 600.

Rätt många ras i rr-världen är ju bristen på service och kontroll, alltså de lirare som bara tror att det är att tanka och köra, sen kanske de håller för dem den säsongen, men knappast 3-4'e säsongen. Dock är rasen rätt ovanliga, så skulle nog säga att det är svårt att sätta procentsatser på dem.
Kör man original och inte prickar varvstoppen så håller det längre, men inte i evigheter för det.
 
RÖTT färlt på varvräknaren ÄR :fakta en markering som betyder: Endast TEMPORÄR användning i detta fält!
Det tycks vara svårt att förstå att här inte finns någon effekt att hämta.
De flesta motorskador jag ser kommer av övervarv.

Antingen:

A.1 Banåkare som använder varvtalsregulatorn som växelindikator! (ni borde läsa Bosse Rindars kåseri: "Grabben med motorörat!") ;)

Jag känner så väl igen mig. Finns även ett till användningsområde och det är när växeln "nästan" räcker hela vägen till nästa kurva. Då är det frågan om man orkar dra i en till eller åka varvstopp en sekund till.

Fast nu har jag börjat växla lite tidigare.
 
Jag känner så väl igen mig. Finns även ett till användningsområde och det är när växeln "nästan" räcker hela vägen till nästa kurva. Då är det frågan om man orkar dra i en till eller åka varvstopp en sekund till.

Fast nu har jag börjat växla lite tidigare.

Dreva om!
 
Den som pajjar en 600cc hade nog pajjat en 1000cc med. Så man kan nog sammanfatta det som handhavandefel.

Största felet är nog dålig koll på hur man varmkör en motor + att man sen ger fullt direkt ut från depån. Låter man få hela motorn en chans att bli genomvarm och inte bara kylvattnet och sen tar det första varvet ut på banan lite lugnare med inte så mycket attack, så kommer dom mittersta vevlagrena på tex en R1 hålla bättre.
 
Rätt många ras i rr-världen är ju bristen på service och kontroll, alltså de lirare som bara tror att det är att tanka och köra, sen kanske de håller för dem den säsongen, men knappast 3-4'e säsongen. Dock är rasen rätt ovanliga, så skulle nog säga att det är svårt att sätta procentsatser på dem.
Kör man original och inte prickar varvstoppen så håller det längre, men inte i evigheter för det.

Så vad är det man bör göra. Jag gör följande (kör otrimmat ska påpekas):

- Byter olja och filter regelbundet
- Kollar ventilspelen 1 gång om året

Om man då ska lägga till byte av ventilfjädrar, hur ofta behövs det då på en originalmaskin?

Men om man då ska ta hänsyn till Ozto:s synpunkt att mektabbar är skyldiga till en hel del ras så kanske det t.o.m är bättre att INTE byta ventilfjädrar och inte riskera att göra fel.
 
Så vad är det man bör göra. Jag gör följande (kör otrimmat ska påpekas):

- Byter olja och filter regelbundet
- Kollar ventilspelen 1 gång om året

Om man då ska lägga till byte av ventilfjädrar, hur ofta behövs det då på en originalmaskin?

Men om man då ska ta hänsyn till Ozto:s synpunkt att mektabbar är skyldiga till en hel del ras så kanske det t.o.m är bättre att INTE byta ventilfjädrar och inte riskera att göra fel.

Lager, lagersäten, gafflar till växellådan etc. Kanske inte varje år, beror ju på hur mycket man kör och hur man kör. Vissa förare kör sina grejer hårdare än andra, har inte bara med hur man kör med gasen, utan även hur man växlar.

Kan man inte mecka får man kanske överlåta det till folk som kan, eller för den delen lära sig.

Men, visst en 1-3 år gammal standard 600/1000 är rätt driftsäker, med mindre service som olja, filter och ventiljustering kanske. Därefter skulle jag personligen bli mer noggrann.
 
De NÄST vanligaste motorskadorna jag ser beror på utebliven smörjning.
Och de är (i princip) uteslutande efter bakhjulsåkning.

Benägen att hålla med till 100%.Kompisens hoj var i ett tidigare liv en före detta stunthoj där tråg,pump inte var ombyggt och fick till följd haveri med skurna lopp på alla fyra cylindrar.
 
Intressant fråga. Önskar jag var beläst och kunnig i ämnet men kan bara fylla på med lite hört ryktesvägen. 3 st Honda cbr 600 2003 som totalrasat här i västsverige 2 banhojar en gathoj.

Gäller det min hoj denna gång också? Om jag inte minns fel har jag rättat dig på denna punkt tidigare :va

Min CBR 600 -03 hade som Moppekalle skrev agerat stunthoj sedan dag ett, vilket också med största sannolikhet är orsak till att den skar ett par månader senare under mitt ägo.

I min bekantskapskrets har det rasat (av olika anledning) 3 st 1000-kubikare och 3 st 600:or, så min erfarenhet säger att risken är huggen som stucken för båda alternativ.
 
Min erfarenhet är att det inte handlar om huruvida en 600 håller bättre än en 1000. Det går inte avgöra. Däremot kan sägas att både 600 och 1000 rasar otroligt sällan med litet undantag för vissa modeller.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top