hållbarare däck, finns det ?

Kör på dunlop 208RR, är mycket nöjd.. Livslängden vet jag inte men kan tänka mig 4-500mil.. Köpa däck till fullpris i affärer utgår..

Är det någon som har testat Metzeler Roadtec Z6 ?

Fick ju bäst i test av bike, men det finns ju inget mönster mitt på däcket ? (bakdäcket)
är det inte risk för vattenplaning om det regnar mycket ?

Bifogat

• RoadtecZ6.gif
    RoadtecZ6.gif
    16.4 KB · Visningar: 532
Däckad ?

Har kört på Dunlop, Michelin, Metzler, mm. Däck från Metzler är de däcken som jag trivs bäst med. Men det är min helt egna åsikt. Jag vet inte varför jag gillar Metzlers däck så bra men jag litar på dom på något sätt. Om jag får välja så skulle jag ta "utan att tveka" just Metzlers Sportec M3. Men håll efter däckstrycket j**ligt noga och bli inte förvånad att däcket slits när du har mjukt gummi samt kör hårt. Kompromissen ligger i att grepp balanserar med livslängd (mer eller mindre). Att ha dåliga däck/grepp är fullkomligt värdelöst, så hellre lite kortare livslängd men bra grepp.

Just nu så har Dunlop Sportmax Qualifier (orginal monterad) på hojen. Dessa har hållt i 540 mil men nu börjar de ta slut. Dessa däck har varit OK, men har inte övertygat mig.

Problemet med däck just nu är att jag skulle behöva ett bakdäck som är 190/55 ZR17 och det finns inte så värst många tillverkare som tillverkar just den dimensionen. De som jag hittat är Metzler Racetec (K0,K1,K2) samt Pirelli Dragon Supercorsa Pro (SC1,SC2,SC3). Priset ligger på ca 2.000SEK (Pirelli - 100SEK jmf. Metzler).

Däcken jag skulle vilja prova på hojen är Metzler Sportec M3 eller eventuellt Michelin Pilot Power 2CT. Men ingen av ovanstående däck finns i rätt dimension. Michelin har jag mailat till med förfrågan om när dom släpper sitt Pilot Power 2CT 190/55 ZR17 däck men inget svar än.

Någon som har bytt till Metzler Racetec M3 så skriv gärna lite hur det däcket känns.

Någon som har kört på Pirelli Dagon Supercorsa Pro (SC1, SC2, SC3) får också gärna skriva några rader om hur man har upplevt däcket.

Någon som har kört på Metzler Racetec (K0, K1, K2) får också gärna skriva några rader om hur man har upplevt däcket.

Lite att läsa http://www.canyonchasers.net/shop/generic/tires.php

Last edited:
237 skrev:
2334091 Är det någon som har testat Metzeler Roadtec Z6 ?

Fick ju bäst i test av bike, men det finns ju inget mönster mitt på däcket ? (bakdäcket)
är det inte risk för vattenplaning om det regnar mycket ?
Z6:orna har ju fått bra kritik i tester. Tror du kan köpa det däcket och vara lugn. Att det inte är något mönster mitt på slitbanan tar fler o fler tillverkare efter idag. Vet inte riktigt varför, men jag tänker att det kan ha med livslängd att göra. Vid gatkörning brassar man ju mest rakt fram och nöter mao mest mitt på sulan.. Ju mer "mönster" du har ju fortare slits däcket ner. Dessutom krävs mindre fäste vid raktframkörning än när du ligger o knäskrapar. :tummenupp

Vid regn eller vattenfylld vägbeläggning ligger du knappast och knäskrapar. Gör du det får du skylla dig sjäv. Normal körning är inga probs. Metzelersulor är ju dessutom billiga så köp ett z6 du. Vore jag i behov av ett nytt nu, skulle jag testa z6:an.

newstead skrev:
2331501 Beställ från Tyskland, fick mina Pilot Power för 2300:- inkl frakt och det tog tre dagar så hade jag dom hemma.
Beställde på www.reifenversand.com

Är det Pilot Power 2ct du tänker på? Det är två olika gummiblandningar fast det håller nog ändå inte för jättemånga mil rakt fram :gnissla

Kan bara hålla med - köpte också dock endast bakdäcket (Michelin) från Tyskland strax under 1700 inkl frakt men tillverkat för hojen vilket är ett + enligt mig :tummenupp . Köpte jag ett däck som gått lite bana så hade det kostat ca 1 000 + frakt alltså ca 1150 - 1200 kr med frakt? Om man köper rent bandäck så är det mycket mjukare och försvinner snabbare = dyrare vilket i sin tur att det går ut på ett. Nötta bandäck bör kosta under 800 kr för att det skall löna sig.//R

Ni som testat däck med två gummiblandningar i, dvs en hårdare i mitten, och mjukare sidor, hur upplever ni deras livslängd?
Man kan ju anta att deinte direkt lagt in bakelit i mitten... ;)

Kör bara med Z6 däck nu förtiden eftersom de funkar kanon i sol o regn, samma däck kör mina polare med :tummenupp . På V-Twin o rad4 1000cc så funkar Z6 perfa!

Lam-Kaka skrev:
2335432 Kör bara med Z6 däck nu förtiden eftersom de funkar kanon i sol o regn, samma däck kör mina polare med :tummenupp . På V-Twin o rad4 1000cc så funkar Z6 perfa!

Ursäkta, men vad är Z6 ? En hastighetskod? En gummiblandning? Ett märke jag aldrig hört talas om?

Dark_Messenger skrev:
2334959 Z6:orna har ju fått bra kritik i tester. Tror du kan köpa det däcket och vara lugn. Att det inte är något mönster mitt på slitbanan tar fler o fler tillverkare efter idag. Vet inte riktigt varför, men jag tänker att det kan ha med livslängd att göra. Vid gatkörning brassar man ju mest rakt fram och nöter mao mest mitt på sulan.. Ju mer "mönster" du har ju fortare slits däcket ner. Dessutom krävs mindre fäste vid raktframkörning än när du ligger o knäskrapar. :tummenupp

Vid regn eller vattenfylld vägbeläggning ligger du knappast och knäskrapar. Gör du det får du skylla dig sjäv. Normal körning är inga probs. Metzelersulor är ju dessutom billiga så köp ett z6 du. Vore jag i behov av ett nytt nu, skulle jag testa z6:an.

Sitter och väljer mellan Metzele Roadtec Z6, Metzeler Sportec M3 eller Metzeler SPORTEC M-1 som jag har på bak nu och är riktigt nöjd med.

En kille undrade i en annan tråd om man kunde blanda däckmärken fram och bak, personligen tyckte jag att det är klart man kan göra det.

Men enligt Metzeler så ska man inte ha andra däck fram om man har Metzele Roadtec Z6 bak med anledning av att dom är gjorda att arbeta tillsammans vid vatten.

Finns att läsa om här http://www.canyonchasers.net/reviews/accessories/metzeler.php

Sen ett annat problem med däck utan mönster i mitten är som dom skriver på länksidan att man inte vet när däcket är slut, finns ingen varningsrand.

Som EPO skriver så är jag också helt såld på just Metzeler, förmodligen för att man har hört rykten om att det ska vara riktigt bra däck + att jag är riktigt nöjd med Metzeler själv.

.

Dr.Bike skrev:
2335442 Ursäkta, men vad är Z6 ? En hastighetskod? En gummiblandning? Ett märke jag aldrig hört talas om?

Metzeler Roadtec Z6

.

Last edited:
IronMike skrev:
2332377 Finns inga däck som är bra som håller länge. Man får väga mellan bra grepp, eller sämre grepp men fler mil. Jag har testat allt, jag kör på ett dunlop sportmax rr. Med mjuk blandning, dom tar slut fort, ja, men bäst grepp/lämpligast på gata. Skulle aldrig åka nåt junk bara för att man sparade nåra hundralappar men tummade på säkerheten.

Själv så kör jag på Pirelli Dragon Super Corsa och är helnöjd med dom. Mjukt gummi som inte håller mer än 500-700mil, men vilka mil jag sedan får på kurviga vägar. Dom har bra stabilitet och släpper mjukt utan någon större överaskning. Då jag redan är medveten om att det kommer att komma ett tecken då jag kan ligga på hårt med gasen i gurvor. Så när det väl kommer så kan jag hantera det med att ligga kvar med ett sjyst ställ som resultat. Det brukar uppskattas en del och fasas av vissa att det går åt pipan. Det är också mycket bra regn egenskaper på däcket. Det är lätt att fastna på ett däck som man är nöjd med, och sedan inte pröva andra märken som jag faktist vet ganska lite om i erfarenhet.

Ser folk rekomenderar pilot road!
Visst dem e bra men ABSOLUT inget för banan om du inte gillar o drifta i kurvorna eller hålla på o highsida lite då o då.
Kör på ct2 nu o dem funkar väldigt bra!
Banan blir dem lite väl uppätna på men går att lägga o fina vinklar.

237 skrev:
2335475
Men enligt Metzeler så ska man inte ha andra däck fram om man har Metzele Roadtec Z6 bak med anledning av att dom är gjorda att arbeta tillsammans vid vatten.

Finns att läsa om här http://www.canyonchasers.net/reviews/accessories/metzeler.php
Jag kör med Roadtec Z6 bak, men jag har Pirelli Dragon Super Corsa fram. Jag tycker det funkar fint. Har iofs bara kört lite när det har varit blött, men det gick bra då iaf... Jag tar de däcken jag hittar, men helst något med lång livslängd bak :hihi

Dr.Bike skrev:
2335421 Ni som testat däck med två gummiblandningar i, dvs en hårdare i mitten, och mjukare sidor, hur upplever ni deras livslängd?

Nästan för tidigt att säga för min del. Men jag kan säga att det ser bra ut so far! Dryga 400 mil på mina nu och bra med mönster kvar! Ingen touringrand att tala om. Jämt slitet och känns grymt att köra på! Nu kör jag kanske i o f s som en liten råtta jämfört med många andra här, men jag låter däcken jobba ordentligt för mig i alla fall. (Slangar dock inte)

Vad man ska ha för däck beror väl på hur och var man kör?

Mjukare fram brukar vara en god idé, de slits ju ändå inte så hårt. Mönstret bör inte gå ända ut över kanten om man vill åka bana ibland...de funkkar som sågtänder då = farligt. Mjukare sportigare däck med kant av "slickstyp" således.

Bak kan man som "normalbiker" med fördel välja ett hårdare däck, t.ex. ur sport-touring utbudet. Orginaldäcket bak på min SV (Pilot Sport) höll 450 mil. Skaffade ett Continental Road Attack (testat i Bike för typ 1 nummer sedan) istället som nu har gått lika långt och det syns knappt att det är använt ännu.

tjena !
jag har nu svaret på min egen fråga !!!!!!!!!!!
jag testade att sätta på ett roadtec z6b
b = hårdare stomme
har kört ca: 300 mil på det och slitit ung. 1,5 mm av 6,5 som det var från början.
när jag började leta däck så trodde jag att jag var tvungen att ha ett 190/50 däck, men enligt en rekommendationstabell för mt:n så kan jag även använda 180/55 och det utökar ju urvalet enormt.
har inte haft några konstiga tendenser eller släpp med detta däck.
kostade 1900 monterat o fädigt på lös fälg.
gummit i mitten (inget mönster) gör att det rullar lättare och håller mycket längre.
jag måste dock erkänna att z4 var ett otroligt bra däck med enorm känsla.
men, men som en del påpekar så måste man välja vad man prioriterar och för min körning så räcker ett z6 lääääänge.
kan varmt rekommenderas !
nä , nu ska jag ut och slita lite till på det.
god natt
lars

237 skrev:
2335475
En kille undrade i en annan tråd om man kunde blanda däckmärken fram och bak, personligen tyckte jag att det är klart man kan göra det.

.
Det är alltid att föredra att inte mixa däck. Just för att fler och fler tillverkare konstruerar däcken för att fungera i par. Som med det mesta annat så är det ju egentligen en ekonomisk fråga.

Sen är det ju så att du nöter ner ett bakdäck på ett halvt fram ungefär. Eftersom jag inte, och många andra med mig, skiter pengar så kompromissar jag och byter oftast endast ett i taget då däckskontot är tillräckligt högt ändå på en sporthoj tycker jag. Då får man leva med att inte byta bägge på en gång.

De meckar och andra mc-kunniga[tm] jag pratat med har inte haft några synpunkter på detta, mer än att kolla så indexet för däcken överensstämmer, samt att profilen är ungefärlig mot rekommendationerna för hojen.

Dr.Bike skrev:
2335421 Ni som testat däck med två gummiblandningar i, dvs en hårdare i mitten, och mjukare sidor, hur upplever ni deras livslängd?
Har bara hunnit prova ett med blandat gummi än så länge. Har inget negativt att säga än så länge efter att däcket rullat 150-200 mil. Det greppar precis lika bra, om inte bättre, än mitt förra Dunlop "mjukdäck". Livslängden so far, är överlägsen mot motsvarande Dunlop. Profilen ser fin och icke nernött ut. Att sen däcket kostade mindre redan från början i inköp är bara en fin bonus! :tummenupp

Testa vettja.

Last edited:
Vad menas med dom olika betekningar ?

Metzeler Sportec M-1 C Front

Det finns ju en jäkla massa olika, C , P, E , B eller ingen alls :confused:

Har sökt på Metzelers hemsida men hittar inget där om det.

237 skrev:
2341057 Vad menas med dom olika betekningar ?

Metzeler Sportec M-1 C Front

Det finns ju en jäkla massa olika, C , P, E , B eller ingen alls :confused:

Har sökt på Metzelers hemsida men hittar inget där om det.
Finns en tråd här någonstans om de olika beteckningarna. Finns hastighetsindex som är en form av klassificering för hur höga hastigheter ett visst däck är godkänt för, o så finns det andra beteckningar. Tror det kan vara typ R för RADIALdäck osv.. Har inte grottat ner mig något djupare i det.

Sök på forumet eller fråga din däckleverantör om det är ok att mixa ett visst däck med ett annat.

Dark_Messenger skrev:
2343416 Finns en tråd här någonstans om de olika beteckningarna. Finns hastighetsindex som är en form av klassificering för hur höga hastigheter ett visst däck är godkänt för, o så finns det andra beteckningar. Tror det kan vara typ R för RADIALdäck osv.. Har inte grottat ner mig något djupare i det.

Sök på forumet eller fråga din däckleverantör om det är ok att mixa ett visst däck med ett annat.

De bokstäver som nämndes tidigare borde inte ha något att göra med hastighetsindex, de är bara "meningslösa" beteckningar för att däcket sitter standardmonterat på vissa hojjar...

Fürstenhoff skrev:
2338426 DUNLOP QUALIFIER - END OF STORY!! :pannkyss

/Fürstenhoff.

där var du:D tänkte precis skriva å fråga vart fursten tagit vägen:D misstänkte att jag skulle hitta dig här:hihi där det pratas däck, dunlop måste va helnöjd med dig som "ansiktet" utåt för dom jag menar du har nog skrivit i varenda tråd som handlar om däck och vurmat för dunlop, men lugn jag kommer nog att beställa mina från tyskarna:tummenupp av den anledningen att du trycker på alldeles för mkt med dom här dunlopdäcken vilka du kommer att sälja

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman