hållbarare däck, finns det ?

mt01

Ja!
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
varierar
tjena !
har kört slut på ett metzeler z4 på 300 mil.
och då var det inget burnande eller en massa wheelies.
vridet tar kål på däcken skitsnabbt.
jag vill ha ett bra och stabilt sportdäck som håller betydligt längre.
nu till frågan :
VAD FAN SKA JAG KÖPA FÖR ETT DÄCK FÖR ATT INTE RUINERA MIG????

MT01 :va :va :va

Däck

Kan rekomendera michelin pilot road. :tummenupp
Har kört över 1300 mil och har ca 1mm kvar.
Bakdäcket sitter på en Honda vfr och har haft "hårda dagar" !

600 mil

på ett avon som egentligen e ett sport touring däck,har det på min honda 954 o e skit nöjd.har en polare som stuntat mycket o rekommenderade det.som sagt 600 mil o ska iväg på lång resa mån 24/7.ca 200 mil till inga problem.prisvärt jämfört me alla "racing" däck. :tungan

Mitt Road har gått 500+ mil nu iaf... det är inget för bandagen kanske men det funkar att få ner tåspetsarna i marken i alla fall :P

gluffis skrev:
2329413 Mitt Road har gått 500+ mil nu iaf... det är inget för bandagen kanske men det funkar att få ner tåspetsarna i marken i alla fall :P

Jag vet att det finns ett däck som är framtaget för att klara "lite" hårdare kurvkörning och även långa landsvägs/motorväg rakt fram. Det är gjort på två gummi blandningar, en som är lite hårdare mitt på och sedan lite mjukare på sidorna.:) Nu vet jag bara inte vad det heter då jag själv inte är intr av det däcket men bike har gjort en däck test där det stod om det däcket. För att själv vill få ut det bästa tänkbara greppet i kurvor för hård körning. Då kan man inte kompromissa med kvaliteten. Du kan köpa däck som gått på träning (1 pass på c:a 20 min) om du vill det, doc inte av mig. Då kan du få 3 däck för ett nytt och kör du bra. Då kan du få ut 800mil på ett däck. Facit är mjukt gaspådrag rakt fram och pressa i kurvorna. Då får du ett jämt slitage på däcket. Lycka till.

Last edited:
Antal mil på ett däck är en ganska svår variabel att ta till sig. Jag kan tänka mig att en mt01 sliter ner ett däck bra mycket snabbare än om samma däck skulle sitta på en nsr125... En variabel som är lättare att ta till sig är % antal mil mellan olika däckstyper.

knutten10 skrev:
2329554 Du kan köpa däck som gått på träning (1 pass på c:a 20 min) om du vill det, doc inte av mig. Då kan du få 3 däck för ett nytt och kör du bra. Då kan du få ut 800mil på ett däck. Facit är mjukt gaspådrag rakt fram och pressa i kurvorna. Då får du ett jämt slitage på däcket. Lycka till.

Det är nog så det kommer bli. Avlagda racedäck har grepp nog för så hårt som jag kör och som sagt får man ett par stycken för samma pengar som ett nytt kostar :P

mt01 skrev:
2326631 tjena !
nu till frågan :

Beställ från Tyskland, fick mina Pilot Power för 2300:- inkl frakt och det tog tre dagar så hade jag dom hemma.
Beställde på www.reifenversand.com

knutten10 skrev:
2329554 Jag vet att det finns ett däck som är framtaget för att klara "lite" hårdare kurvkörning och även långa landsvägs/motorväg rakt fram...
Är det Pilot Power 2ct du tänker på? Det är två olika gummiblandningar fast det håller nog ändå inte för jättemånga mil rakt fram :gnissla

Last edited:
knutten10 skrev:
2329554 Jag vet att det finns ett däck som är framtaget för att klara "lite" hårdare kurvkörning och även långa landsvägs/motorväg rakt fram. Det är gjort på två gummi blandningar, en som är lite hårdare mitt på och sedan lite mjukare på sidorna.:) Nu vet jag bara inte vad det heter då jag själv inte är intr av det däcket men bike har gjort en däck test där det stod om det däcket. För att själv vill få ut det bästa tänkbara greppet i kurvor för hård körning. Då kan man inte kompromissa med kvaliteten. Du kan köpa däck som gått på träning (1 pass på c:a 20 min) om du vill det, doc inte av mig. Då kan du få 3 däck för ett nytt och kör du bra. Då kan du få ut 800mil på ett däck. Facit är mjukt gaspådrag rakt fram och pressa i kurvorna. Då får du ett jämt slitage på däcket. Lycka till.
Bla pirelli diablo strada har denna typ av blandning. Kör själv med ett sånt bak för första gången och jag har inget att anmärka på än så länge. Jag kör busigt med min hoj och än så länge märks inget slitage eller förslitning av profilen på baksulan. Det har rullat cirkus 150 mil än så länge. Har ej heller märkt någon skillnad i grepp. Att de sen inte är überdyra är en bonus.

jag har pilot på min cbr 125, ett bakvänt framdäck (dvs pilen går på fel håll) på bakhjulet. Det höll i 400 mil. Då var det heller inget burnande eller körning på grus.

Gondala skrev:
2331530 jag har pilot på min cbr 125, ett bakvänt framdäck (dvs pilen går på fel håll) på bakhjulet. Det höll i 400 mil. Då var det heller inget burnande eller körning på grus.
Pilot finns i många olika varianter. Activ, Road, Sport, Power, Race...

gluffis skrev:
2329413 Mitt Road har gått 500+ mil nu iaf... det är inget för bandagen kanske men det funkar att få ner tåspetsarna i marken i alla fall :P

Jag hade road bak på min fireblade och den gick på bana......hyffsat bett om man inte gasar på för tidigt ur en böj och får en liten highside:gnissla

Finns inga däck som är bra som håller länge. Man får väga mellan bra grepp, eller sämre grepp men fler mil. Jag har testat allt, jag kör på ett dunlop sportmax rr. Med mjuk blandning, dom tar slut fort, ja, men bäst grepp/lämpligast på gata. Skulle aldrig åka nåt junk bara för att man sparade nåra hundralappar men tummade på säkerheten.

Dark_Messenger skrev:
2331522 Bla pirelli diablo strada har denna typ av blandning. Kör själv med ett sånt bak för första gången och jag har inget att anmärka på än så länge. Jag kör busigt med min hoj och än så länge märks inget slitage eller förslitning av profilen på baksulan. Det har rullat cirkus 150 mil än så länge. Har ej heller märkt någon skillnad i grepp. Att de sen inte är überdyra är en bonus.

Har dessa både fram och bak! kanon!:tummenupp Kört ca 400 mil bl a en touringtripp i norge på ca 200 mil. men även lite hårdare körning. Profilen håller sig fin. Inga obehagliga överaskningar heller. förutom ett litet bakhjulsläpp vid en kraftig motorbroms... men det var på tvåtusen meters höjd i ösregn, så det har jag förlåtit! :)

jag är extremt nöjd med mina!
Jag gav 2600 fram och bak på www.mcdackonline.com
De kom på mindre än en vecka.

jag har Pilot Road fram + bak

har kört runt 500 mil med dessa, wheelat en jäkla massa & även burnat lite

gott om mönster kvar & absolut inte dåligt väggrepp i kurvor
skulle tippa på att jag får ut +800 mil med dessa
dock så tar jag det lite lugnt med gaspådrag ur kurvorna & när det är vått väglag.

mt01 skrev:
2326631 tjena !
nu till frågan :

Ahh!! Du verkar gilla att testa maxvridet ofta! Ett normalt brukande på den hojen så nöter du inte ner ett däck på 300 mil.

Jag har pilot power på som hade gått 100 mil, jag har själv kört 300 mil nu och får säkert ut 200 mil till minst, tycker om att vrida på ibland, men gillar kurvorgier mest och där är de däcken:tummenupp

Man får välja vill man ha väghållning el vill man ha många mil, det finns touringdäck som håller säkert 3 ggr längre trots din körstil.

Last edited:
IronMike skrev:
2332377 Finns inga däck som är bra som håller länge. Man får väga mellan bra grepp, eller sämre grepp men fler mil. Jag har testat allt, jag kör på ett dunlop sportmax rr. Med mjuk blandning, dom tar slut fort, ja, men bäst grepp/lämpligast på gata. Skulle aldrig åka nåt junk bara för att man sparade nåra hundralappar men tummade på säkerheten.
Du har säkert rätt i att man inte kan få det absolut bästa av båda världar i ett o samma däck.

Däremot är jag övertygad om att det finns däck där skilnaden i grepp är minimal, men livslängden är betydligt bättre än motsvarande "mjukgummisula".

Körde tidigare på dunlop sportmax. Baksulan var tokslut efter 350 mil. Jag krämade ur 50 till vilket resulterade i punktering, med potentiellt farlig efterföljande situation som möjlighet. 350 mil är helt enkelt inte good enough för mig. Speciellt inte eftersom dunlopdäck är dyra. Sportmaxarna är erkända för sin mjuka gummiblandning, fine. Skitbra. Dock vill jag ha ut lite mer mil på ett bakdäck än 350 mil. Jag kan inte påstå att mitt nuvarande diablo strada har varit ett dugg sämre, när jag tänker efter så har däcket aldrig släppt under de mil det rullat hittils, förutom vid nedväxling med högt motorvarv. Precis som Bhagera skriver. Att bakdäcket "studsar" till vid hård nerväxling och motorbroms är ju dock ett välkänt fenomen, och det efterföljande släppet som ju blir föjlden är tveksamt om däcket kan bli lastat för.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman