Hålla liv i ktm 525 exc? Kostar?

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Tja!

Är grymt sugen på en motard. Husa har avskräckt mig tack vare serviceintervaller. Däremot läste jag att exc 525 ska ha snällare motor?

Vad kostar en sådan i försäkring? Bara trafikförsäkring då..

Och är det humana serviceintervall, samt vettiga priser på "spareparts"? :rolleyes:

mvh en kille som inte nöjer sig med att gasa med foten :D

Va ja läst så e de samma serviceintervall på 525:an som på Husan... Sen om 525:an håller ihop bättre / längre mellan rivning vet ja inte...

Ajdå... hade för mej att det skulle vara en "snällare" motor somsagt...

Men om man ska kika på reservdelskostnader, vilken nivå är det? En kolv t.ex.?

Men är det samma intervall som husa så har ju husan fördel tack vare den billiga försäkringen...

Jag har helförsäkring helår offroad bilsport&mc 4200:- =)

Läste på blocket att det var en husaägare som betalade 1700 kr / år helförsäkring

Jag betalar 4500 för trafikförsäkring på min bil :näsblod

En liten följdfråga: Hur långt håller en kolv om man åker relativt lugnt förresten? Husa/ ktm ?

Läste på blocket att det var en husaägare som betalade 1700 kr / år helförsäkring

En liten följdfråga: Hur långt håller en kolv om man åker relativt lugnt förresten? Husa/ ktm ?

Det är inspektion/byte vid 100h på min om jag minns rätt ur manualen.

4500 i trafik är mysigt, betalar 6k hel för min. Landet rokkar ;)

Du ska inte stira dig blind på kolven. du har ju mycket annat som tar slut innan.
Lager, kamkedja, osv osv.

Vill du åka billigt o inte skruva en massa ska du nog inte köpa en hoj där man räknar service i timmar...

Vet en som körde ca 300 timmar med en och samma kolv (ktm 525 exc) det enda han gjorde med den hojen var att ställa ventiler och byta olja. Och den hojen fick gå ganska hårt. Men visst det är väl att ta i, jag skulle personligen aldrig våga åka så länge med en och samma kolv men det funkar tydligen. Vet många andra som inte byt kolv förren runt 200 timmar på sina ktm 450/525 exc och dom bara rullar på. Så hitta dig en i fint skick och slå till tycker jag. Så länge det verkar som om dom är väl sköta så är det nog inga större kostnader. Har själv avverkat några hojar och var hur nöjd som helst med min ktm 450 exc körde både enduro och motard med den.

Vill du åka billigt o inte skruva en massa ska du nog inte köpa en hoj där man räknar service i timmar...

Nej egentligen är det ju så, MEN samtidigt vill jag ha något som trycker på lite grann för jag är trött på att trimma. Jag kikade ett tag på drz 450 och läste igenom en en samlingstråd och det verka som att alla höll på och trimmade och hade sig med dom...

Gäller att hitta en liten balans mellan effekt och underhåll...

Ni råkar inte ha några andra förslag annars på vettiga motarder?

Jag betalade 1500kr tror jag det var för min husa. Hel/helår Samt den brutala summan av 12kr i månaden för garage försäkring :tummenupp. Då hade jag haft kortet 1 år.

Nej egentligen är det ju så, MEN samtidigt vill jag ha något som trycker på lite grann för jag är trött på att trimma. Jag kikade ett tag på drz 450 och läste igenom en en samlingstråd och det verka som att alla höll på och trimmade och hade sig med dom...

Gäller att hitta en liten balans mellan effekt och underhåll...

Ni råkar inte ha några andra förslag annars på vettiga motarder?
Jag tror kåtte 525 är det vettigaste du kan ha gällande prestanda / motoreffekt / hållbarhet / tillgång på delar / pris på delar mm.

Annars, kåtte 690 smc, det enda jag inte gillar med den är det klena bottendraget och insprutsrycket, med det kompenserar allt annat bort. :)

Edit: Notera: det är bara vad jag tror / tycker. :tungan

Last edited:
LC4an kostar ju 5-6000kr , är det sån stor skillnad? :va

En original ELKO Mahle kolv kostar flis till båda men nästan lika bra Wössner kostar mer eller mindre samma till både RFS och LC4...

Att hålla liv i en 525EXC är något billigare än Husa650 men ingen av de är gatmoppar från början så billiga i drift är de ju inte. Att justera ventilerna och byta olja är inte det jobbiga utan byte av dyra motordelar som kommer förr eller senare. Priset på kolven är eg ointressant då det är betydligt viktigare att hålla på driftstiden av ramlager,vevlager och ventiler då dessa ger sig innan kolven.

Personligen förespråkar jag ändå LC4 eller 690 sålänge man inte skall köra bana där de är väl tunga.

Last edited:
En original ELKO Mahle kolv kostar flis till båda men nästan lika bra Wössner kostar mer eller mindre samma till både RFS och LC4...

Att hålla liv i en 525EXC är något billigare än Husa650 men ingen av de är gatmoppar från början så billiga i drift är de ju inte. Att justera ventilerna och byta olja är inte det jobbiga utan byte av dyra motordelar som kommer förr eller senare. Priset på kolven är eg ointressant då det är betydligt viktigare att hålla på driftstiden av ramlager,vevlager och ventiler då dessa ger sig innan kolven.

Personligen förespråkar jag ändå LC4 eller 690 sålänge man inte skall köra bana där de är väl tunga.

:mad:ajdå boris!!! försöker lura mig att 530 är rätt val jämfört med 690 enduro r och så läser jag det här
får väl fundera en stund till kanske

Tänk på att största anledningen till att kolven slits hårt är sliten olja och smutsigt luftfilter.

Sen finns det givetvis andra faktorer som kan spela in. Jag tvättar mitt luftfilter när jag byter oljefilter.

Det tar inte lång tid att göra en liten service. 1 timme för alla filter och ny olja.

Men det kostar... vilket suger.

Ja de verkar ju som att drömmen sprack :näsblod

Har ju ingen överdrivet stor buget om man säger så...

Men somsagt, fler förslag på motarder i ungefär samma storlek?

690 å dom känner jag inte för, de är liksom inte riktig "motard" känns de som, ska vara en nätt crosshoj liksom.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka