Hålla liv i ktm 525 exc? Kostar?

då blir det nog till att serva tyvärr..
finns ingen lätt/kraftig motard med långa serviceintervall.

fan va trist... Inte ens någon motsvarighet till drz 450 fast "liiite" mer kräm?

Är det någon som annars skulle kunna nämna lite grovt vad prislappen för att serva en 525 för 1000 mil skulle kunna hamna på?

1000 mil, borde vara 200 timmar kanske om du snittar på 50. 20-30k kanske. Om man räknar på 2 helrenovieringar var 100h som rekommenderas. Beror väl lite på hur mycket tur du har ;)

Men köper man motard som räknar service i timmar spelar inte milen någon roll. Vad ska du åka, mycket skog eller bana ?

Enbart gata. Mest transport + lite guldstunder när högerhanden får lite cp-ryck :tuttar

Det handlar alltså inte om att tävla eller så. Åka till skolan när det är fint väder och busa lite på helgdagar/ kvällar...

Köp en LC4 eller så...

Jag har hängt av sporthojjar på bana med min gamla 640 utan större problem... Effekt är inte allt.

Japp men de är inget som faller mig i smaken, ja gillar inte utseendet...

Men dom lär väl vara lika roliga att serva som de andra?

Köp en LC4 eller så...

Jag har hängt av sporthojjar på bana med min gamla 640 utan större problem... Effekt är inte allt.

ursäkta för dubbelposten

Ja kika lite snabbt och jag hitta ett par motarder som såg fina ut :tummenupp

Dom är då mycket snällare på service? Har läst nånstans att lc4 kan vara lite ömtålig också, stämmer/stämmer inte?

Last edited:
Dom är då mycket snällare på service? Har läst nånstans att lc4 kan vara lite ömtålig också, stämmer/stämmer inte?

Ömtålig i förhållande till vadå? Jämfört med en Scania är den ömtålig men jämfört med en EXC så är den skottsäker...

LC4 håller bra. Ingenting håller om man inte sköter service.

Moderna LC4 har 500 mils intervall på olja o ventiler. Jag körde på 100 mil ungefär.

Ömtålig i förhållande till vadå? Jämfört med en Scania är den ömtålig men jämfört med en EXC så är den skottsäker...

Har för mig jag läst att folk klagat på ras i låda och lite sådant om man tar i för mycket, men jag förstår att lc4 lär äga sönder 525 etc ganska hårt i hållbarhet i och för sig ;)

Service är ju en självklarhet...

Jag har en som snart är till försäljning

Ja ja såg ditt gästboksinlägg ( om de var du ), men de lutar åt någon annan hoj för jag har inte budgeten att hålla igång en 525 verkar de som :gnissla

Har för mig jag läst att folk klagat på ras i låda och lite sådant om man tar i för mycket, men jag förstår att lc4 lär äga sönder 525 etc ganska hårt i hållbarhet i och för sig ;)

Lådan protesterar på alla cyklar där man är ovarsam och våldar i 2/3an vid bakhjulsväxling. Har bara sett två LC4 lådor som rasat på riktigt. Den ena pga ett skuret lager och den andra av okänd anledning då allt bara var flisor...

LC4 är ingen traktor men jämfört med de flesta stånkor så håller den inte sämre.

Lite OT: Det har för övrigt gått väldigt många 640's i omnejd runt arboga senaste åren ;) Tror vi var iaf 4 eller 5 som brukade åka ihop ;) När du väl skaffat en motard så rekommenderar jag en tur på någon av SMC's körningar i örebro/västerås/etuna på bana.

Jo när ja va ute med knattehojen utanför fellingsbro så mötte jag något som liknade en kåtte-liga ;) Vore ju helt klart trevligt att åka en sväng med smc

525:an är ett bra alternativ. Det är väl kanske inte den bästa pendlarhojjen, men det går att ha fruktansvärt kul under tiden man pendlar.

Ska man jämföra med tex en trimmad Drz400 el motsv så är nog 525:an att föredra pga den har en väl beprövad trimningsgrad och serviceintervaller etc som är ampassat för det.

Finns de som kört 700h utan att öppna motorn. Många som gått som enduro har passerat både 2 och 300 timmar utan större problem.

Sköter man prylarna och har lite tur så kan man köra länge. Tänk på att detta i grunden är tävlingsredskap. Man kan sabba en flong ny hoj på 5h om man tattar sig.

EDIT: Delar till hojjen är ofta inte speciellt dyra! Bara att byta när det är dags.

525:an är verkligen en multihoj. Crossbana, Enduro, Grus eller motard. En 525:a finner sig i det mesta!

Själv kör jag knixenduro över sten och hala rötter med min. Reklusen hjälper en del men motorstyrkan är kvar. Chassiet är smidigt.

Ladda ner manualen och kolla in serviceintervallerna. Kör man inte så jävligt så är det inte så enormt mycket servande för denna typ av hoj. Jämför inte med något skottsäkert som rad4;a eller gammal grushoj.

Om du inte är nöjd är det bara att sälja!
Lycka till, du kommer bli nöjd!

Även om min börjar bli gammal har jag svårt att skilja mig från den!
//J

En ktm exc 525 har följande serviceintervaller: Varje 5h bör oljan bytas, 15h ska ventilerna justeras, 100h ska det på ny kamrem och lager, 250h ska kolven bytas lite beroende på om du har den som motard eller enduro allt annat bör bytas efter behov (alltså när det går sönder.)

Halvförsäkring skulle kosta mig 4000 för ett år och då är jag 18 är gammal.:tummenupp

Kamrem!!Hahaha!!Den var bra!

Ja de är väl kedja, men de är ju en lätt miss att göra ;)

Men jaa... Nu kom de ju positiva tankar från andra sidan igen, verkar som trädet aldrig vill rasa åt något håll... :tungan

Ny blev jag lite nyfiken på vad lagerbyte innebär, är det att klyva och byta ram+vev lager? Vevlager är vad jag vet ingen enkel sak att byta men de kanske är annorlunda på fyrtakt jämfört med moppar som jag varit inne i mest...

En ktm exc 525 har följande serviceintervaller: Varje 5h bör oljan bytas, 15h ska ventilerna justeras, 100h ska det på ny kamrem och lager, 250h ska kolven bytas lite beroende på om du har den som motard eller enduro allt annat bör bytas efter behov (alltså när det går sönder.)
Inte öppnat boken och hittat på rekommenderade intervaller själv?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka