Håll huvudet kallt vid en olycka - Thermahelm

Att kyla ned hjärnan skyddar absolut vid syrebrist (av en eller annan orsak). Vi vet alla att 5-10 minuters syrebrist i rumstemperatur nästan alltid är synonymt med svåra hjärnskador och/eller död. Det är ju dock möjligt att överleva mer än en timmes syrebrist om hjärnans kyls ner snabbt. T.ex. vid drunkning i iskallt vatten. (Läs mer HÄR.) Men då är det snarare det nedkylda blodet ifrån armar och ben som kyler hjärnan innifrån än kallvattnet som kyler ner hjärnan genom skallbenet.

Jag undrar verkligen hur man medelst ett tunt kyllager i en hjälm ska kunna åstadkomma den kylfaktor som behövas för att sänka hjärnans temperatur några grader. Det hänger ju ofta ett tämligen sort bihang ihop med huvudet och därifrån pumpas väl cirka 1 liter 37 gradigt blod in i hjärnan varje minut. Detta borde värma upp ganska bra...

Inom nått decennium är jag dock övertygat om att nedkylning av hjärnan är en behandlingsform som snabbt kommer att sättas in direkt av ambulanspersonal ifall man misstänker syrebrist i hjärnan.

Last edited:
Tycker att Boris JR har bra koll på läget.
När vi (jobbar på akut) behöver kyla ner någon så går det inte att bara kyla ner en del av kroppen, Då är det kylda dropp som gäller i första hand, risken är väl mest att om kroppen tycker att hjärnan är kall så skickar den bara dit mer varmt blod.

Jag satsar nog fortfarande på att skaffa mig en hjälm som gör allt för att absorbera smällen istället för att kyla min hjärna när den väl blivit mos....

Det är ju helt rätt. Någon sa att har man sinnesnärvaro så ska man skydda huvude med armarna, om man nu överhuvudtaget hinner göra nått.

:felämne ledsen för det men tar tillfället i akt.

Jag förstår, av sammanhanget och citat, att jag inte kan se alla inlägg som finns med. Är det nån annan som inte kan se alla inlägg i denhär tråden?

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back