Håll huvudet kallt vid en olycka - Thermahelm

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Nu ska vi visst kyla ner hjärnan vid en krasch...

http://www.thermahelm.com/cooling-helmet-technology

cold-helmet-technology.jpg

"ThermaHelm™ is a revolutionary brain cooling helmet technology that could save your life. Riding without ThermaHelm™ technology is like driving without an airbag.

Head injuries occur in 80% of all motorcyclist fatalities. A key factor in these injuries is brain swelling inside the helmet and the response time to address the issue. ThermaHelm™ technology helps to mitigate this problem by cooling the rider's head post-accident.

A standard helmet acts like an insulator. The polystyrene foam found in ALL motorcycle helmets is the same white foam that in installed in the walls of ALL refrigerators and portable coolers. It's the perfect energy absorber...and insulator. The helmet acts like an oven to an already hot, sweaty head causing post accident brain temperatures to potentially reach a fatal threshold. This is how motorcycle riders can die.

ThermaHelm™ technology works by triggering an endothermic chemical reaction inside the helmet lining at the moment of impact. The helmet immediately cools the motorcyclists head, keeping it cold even before the emergency services could have been called.

The technology is fitted to the very best existing motorcycle helmets that have passed stringent safety tests. By combining these quality helmets with this revolutionary brain cooling device, ThermaHelm™ can give a much needed lifeline to victims of motorcycle accidents."
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är inte riktigt så bra som det låter...

Inom vården pågår försök med att kyla efter vissa skador bla hjärta och hjärna och det har väl visat sig vara positivt med viss reservation för hur effektivt det är.

Att kyla skadan i det hyperakuta skedet är jag dock tvekande inför då det tar timmar innan svällandet blir så omfattande att det i sig ger skadan. Det är snarare så hos mc förare att det är G-kraftspåverkan i sig som ger skadan och inte den påföljande expansionen....

Fast sen är ju inte jag Prof i Neurologi så lystna inte på mig....
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
It is yours for the exclusive price of 3000$ :näsblod
 

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
jag är dyngtrött så kan ha missförstått hela grejen, men den ska väl kyla om man får en blödning i hjärnan..
och blödningar/svullnader får man ner med kyla, så teoretiskt borde det funka..frågan är hur bra i en riktig situation
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
jag är dyngtrött så kan ha missförstått hela grejen, men den ska väl kyla om man får en blödning i hjärnan..
och blödningar/svullnader får man ner med kyla, så teoretiskt borde det funka..frågan är hur bra i en riktig situation

Fast det där med att kyla är inte riktigt så enkelt. Å ena sidan är kyla bra då det minskar expansiviteten och får hjärnan att överleva med mindre syre. Å andra sidan triggar det vasomotoriska reflexer som minskar tillförseln av syre så det kan mycket väl gå på ett ut. Där finns försök inom strokevården där man kyler personer med stroke för att minska expansivitet och syrebehov men studieresultaten har inte varit så bra som man hoppades och därför har man idag selekterat fram ett fåtal patienter som med rätt betingelser får tillgång till detta.

Den sista och största frågan är om det verkligen är så att motorcyklister dör av expansiviteten? Mitt svar är ett rungande NEJ, visst det förekommer säkerligen men vanligast är att hjärnan helt enkelt blir blåslagen/hjärnmos av att studsa omkring innuti skallbenet och den enda hjälpen mot det är en hjälm med bättre stötupptagning....
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Har en syster som varit kliniskt död i 15 minuter.
Hjärtat gav upp efter en hjärt operation.
Bor utanför stan så det tog 15 min från samtal till att ambulans kom.
De fick igång henne i ambulansen kylde sedan ner henne helt inne på sjukhuset, de hade ingen kyldräkt då för ca 5 år sedan, så de fyllde sängen med is.
Hon låg sedan nedsövd i 10 veckor, läkarna förberedde oss på det värsta ja att hon skulle vakna upp som en grönsak.

Jag var där när hon vaknade, exxet väntade dottern då, och syrran visste om graviditeten, det första som väser ur hennes läppar är bebisen bebisen .......

Är idag så gott som återställd lite balans problem, ett förlamat stämband p.g.a den långa tiden i respirator så rösten är annorlunda.
Efter detta köpte de in kyldräckter, men vet ej vilken inverkan det hade......

Någonting gjorde de ju rätt...:yoparty
Mycket skitsnack i media om svensk sjukvård, men de rockar rätt fett ibland..... Den här systern har genomgått 4 hjärtoperationer i sitt liv, den första när hon var 2, min andra syster har genomgått 3 st.
Båda har idag Titan ventiler (klaffar) och pacemaker.
Tickar som en klocka när man lyssnar....
 
Last edited:

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
En fundering bara, när en person har varit med om en olycka så ska man för att motverka chock hålla personen varm och se till att dom INTE fryser.
Hur blir det med en kall hjälm runt skallen DÅ???

En gammal beprövad rekommendation som plötsligt får rejält mothugg av en hjälmtillverkare??

Jag säger absolut INTE emot tekniken som utövades på TOOLS syster, men det var ju inte heller en olycka med våld mot henne utan det kom ju som bekant efter en operation.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
En fundering bara, när en person har varit med om en olycka så ska man för att motverka chock hålla personen varm och se till att dom INTE fryser.
Hur blir det med en kall hjälm runt skallen DÅ???

En gammal beprövad rekommendation som plötsligt får rejält mothugg av en hjälmtillverkare??

Jag säger absolut INTE emot tekniken som utövades på TOOLS syster, men det var ju inte heller en olycka med våld mot henne utan det kom ju som bekant efter en operation.

Det är ju lite olika saker.... chock förhindrar man genom att värma, men ner kylning hjälper delarna överleva bättre under längre tid om de har utsatts för våld eller om man är avsvimmad(får dåligt med syre m.m)... Visst det är svårt det här....gick nyss 2 dagars ivpa utbildning.... mycket att tänka på :gnissla

Chock är mindre alvarligt...men man vet aldrig vad som ligger o lurar under.... inre blödningar eller dylikt....då e det problem..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju lite olika saker.... chock förhindrar man genom att värma, men ner kylning hjälper delarna överleva bättre under längre tid om de har utsatts för våld eller om man är avsvimmad(får dåligt med syre m.m)... Visst det är svårt det här....gick nyss 2 dagars ivpa utbildning.... mycket att tänka på :gnissla

Chock är mindre alvarligt...men man vet aldrig vad som ligger o lurar under.... inre blödningar eller dylikt....då e det problem..

Och hjälmen vet vilken skada man fått så den kyler inte en chockad person.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Och hjälmen vet vilken skada man fått så den kyler inte en chockad person.

Hjälmen kyler bara..... blödning i hjärnan eller personen andas ej = bättre med kyla.

Chock får gå i andra hand(viktigare att kyla ner) , ivarjefall värkar det som de prioterar det.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ju lite olika saker.... chock förhindrar man genom att värma, men ner kylning hjälper delarna överleva bättre under längre tid om de har utsatts för våld eller om man är avsvimmad(får dåligt med syre m.m)... Visst det är svårt det här....gick nyss 2 dagars ivpa utbildning.... mycket att tänka på :gnissla

Chock är mindre allvarligt...men man vet aldrig vad som ligger o lurar under.... inre blödningar eller dylikt....då e det problem..

Eftersom du röstade - på mitt inlägg får du gärna förklara var jag har fel.

Mig veterligen finns där inga evidens för att hypotermibehandling skulle vara effektivt annat än vid hjärtstopp, stroke, asfyxi. Gemensamt för dessa är ju att hypoxi är det dominerande inslaget i skademekanismen och då är nedkylningens effekt på metabolismen positiv.
Att det skulle hjälpa vid diffus axonal skada och/eller hjärnkontusion ser jag som mindre troligt men du har kanske annan information?
 

västkusten

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2009
Ort
Götet
Hoj
kawasaki z750 06
Såg Något på tv för några veckor sedan om en svenksforskare som studerat skador vid häst Och MC olyckor MM.Han hade tagit fram ett innanmäte som flyttar på sig Några mm när man slår i backen hårt..fungerar precis som hjärnan när du dunkar hövet i Något då glider den ju i hjärna vätskan lr var det heter.Något sånt tror iaf att den e bättre än en Mr.freezer hjälm
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Hjälmen kyler bara..... blödnig i hjärnan eller personen andas ej = bättre med kyla.

Chock får gå i andra hand(viktigare att kyla ner) , ivarjefall värkar det som de prioterar det.

Jag tror du har fel där, jag vurpade i somras och fick ett slag mot huvudet så jag fick en blödning i/på/vid hjärnan och de övervakade mig bara och skiktröntgade mig, ingen kyl eller behandling alls bara vila.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag tror du har fel där, jag vurpade i somras och fick ett slag mot huvudet så jag fick en blödning i/på/vid hjärnan och de övervakade mig bara och skiktröntgade mig, ingen kyl eller behandling alls bara vila.

Kan nog ha fel men varför göra ej hjälm som kyler då?

Eftersom du röstade - på mitt inlägg får du gärna förklara var jag har fel.

Mig veterligen finns där inga evidens för att hypotermibehandling skulle vara effektivt annat än vid hjärtstopp, stroke, asfyxi. Gemensamt för dessa är ju att hypoxi är det dominerande inslaget i skademekanismen och då är nedkylningens effekt på metabolismen positiv.
Att det skulle hjälpa vid diffus axonal skada och/eller hjärnkontusion ser jag som mindre troligt men du har kanske annan information?

Miss klick ,sen gick det inte att ändra.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
" Head injuries occur in 80% of all motorcyclist fatalities ... "
Kvalificerat skitprat ...
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kan nog ha fel men varför göra ej hjälm som kyler då?

Ja det finns väl de som tror att finns en marknad för denna hjälm,,, samma sak som att det finns 17 sorters limpor i bröddisken kanske.
Men det skulle vara intressant att hitta forskning som säger att det är bra att kyla hjärnan vid trauma mot huvudet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja det finns väl de som tror att finns en marknad för denna hjälm,,, samma sak som att det finns 17 sorters limpor i bröddisken kanske.
Men det skulle vara intressant att hitta forskning som säger att det är bra att kyla hjärnan vid trauma mot huvudet.

Där finns bra svensk forskning från Lund på området.


Active cooling in traumatic brain-injured patients: a questionable therapy?

Grände PO, Reinstrup P, Romner B. Department of Anaesthesia and Intensive Care, Lund University Hospital, Lund, Sweden. per-olof.grande@med.lu.se

Hypothermia is shown to be beneficial for the outcome after a transient global brain ischaemia through its neuroprotective effect. Whether this is also the case after focal ischaemia, such as following a severe traumatic brain injury (TBI), has been investigated in numerous studies, some of which have shown a tendency towards an improved outcome, whereas others have not been able to demonstrate any beneficial effect. A Cochrane report concluded that the majority of the trials that have already been published have been of low quality, with unclear allocation concealment. If only high-quality trials are considered, TBI patients treated with active cooling were more likely to die, a conclusion supported by a recent high-quality Canadian trial on children. Still, there is a belief that a modified protocol with a shorter time from the accident to the start of active cooling, longer cooling and rewarming time and better control of blood pressure and intracranial pressure would be beneficial for TBI patients. This belief has led to the instigation of new trials in adults and in children, including these types of protocol adjustments. The present review provides a short summary of our present knowledge of the use of active cooling in TBI patients, and presents some tentative explanations as to why active cooling has not been shown to be effective for outcome after TBI. We focus particularly on the compromised circulation of the penumbra zone, which may be further reduced by the stress caused by the difference in thermostat and body temperature and by the hypothermia-induced more frequent use of vasoconstrictors, and by the increased risk of contusional bleedings under hypothermia. We suggest that high fever should be reduced pharmacologically.

Kort sagt, de studier som är gjorda än så länge pekar inte på att det skulle vara så revolutionerande bra det kan tom vara skadligt med nedkylning vid skalltrauma. Jag satsar nog fortfarande på att skaffa mig en hjälm som gör allt för att absorbera smällen istället för att kyla min hjärna när den väl blivit mos....
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
" Head injuries occur in 80% of all motorcyclist fatalities ... "
Kvalificerat skitprat ...

Och det påståendet baserar du på?

Så du menar att >20% av de som dött i MC-olyckor ej skadat huvudet?

Det finns ju faktiskt ingen som påstår i denna mening att 80% av dödsfallen orsakas av huvudskador.
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top