Hål rakt igenom handfatet!

Jag var ganska liten när min pappa förklarade för mig att en gratislunch aldrig är en gratislunch. Tror du att nån i din närhet skulle kunna förklara det för dig?

Man behöver inte slänga pengarna i sjön heller :rolleyes: (det man kan få gratis är det ingen som berättar för en, det får man ta reda på själv, andra kallar det för tur :hihi )

Har bott både i hus, bostadsrätt och hyresrätt sedan jag var 17 så det är min egna personliga åsikt och erfarenhet, men :banana va skönt det är att bara behöva ringa ett samtal så fixar hyresvärden det som gått sönder istället för att, som när jag bodde i hus behöva ta av bufferten och lägga ut det själv för att eve få ut det på hemförsäkringen x antal månader efteråt. När både frys och kyl samt vattenfilter pajade samtigt så är det inga småsummor som måste ut "nu".)

Last edited:
Hade en IFÖ-47:a (backelit+sidospolning) tills för något år sedan. Håller med, det var porrigt. :)

Hade även ett handfat (samma årgång) som jag fixade ett hål med kompositlim + lite "porslinsfärg". Det höll tätt men snyggt blev det inte. Några månader senare kom hyresvärlden på att det skulle renoveras så de bytte ut stolen o handfatet utan kostnad.

Mitt tips: köp ett billigt nytt eller beg och byt själv. Det är svårt att limma ihop o måla det så att det inte syns.

ahaa...de nya är helt värdelösa!!! flat botten = helt omöjligt att komma där ifrån utan "bajskas"...

Det är när man läser sådana här trådar som man är glad för att man bor i hyresrätt *puh* (I eve nödfall så fixar en bra hemförsäkring att det inte blir allt för kostsamt. Alternativt inbilla dig själv att handfatet var fult och det behövs ett nytt och fräschare).

:va Har ni aldrig slagit sönder något i handfatet, aldrig haft fest eller :rolleyes:
Jag bodde i hyreslägenhet när mitt handfat fick en "stjärna" (obs. fortfarande helt funktionellt och knappt ens så det syntes).

Fick ändå betala (och jag överklagade hela vägen till hyresnämnden).

Trådskaparen bor också i hyresrätt.

Jag har resonerat precis som du, "det är så skönt att bara behöva lyfta luren", men så är det inte tydligen.. :grrr

Jag bodde i hyreslägenhet när mitt handfat fick en "stjärna" (obs. fortfarande helt funktionellt och knappt ens så det syntes).
Fick ändå betala (och jag överklagade hela vägen till hyresnämnden).

Trådskaparen bor också i hyresrätt.

Jag har resonerat precis som du, "det är så skönt att bara behöva lyfta luren", men så är det inte tydligen.. :grrr

Har tur och har en bra hyresvärd då antar jag :pannkyss

:confused: Om det fortfarande var funktionellt och det knappt syntes så är det kanske inte så konstigt att de inte ville byta:va

Last edited:
Medan du ändå håller på så ska du nog byta porslins-tron oxå.

Du råkar inte ha en IFÖ-58:a med bakelitring (gärna svart) och sidspolningsreglage? :dreggla
Fyfan det är porr på hög nivå det! :fakta
Det e gamla stänkare. Drar väll iväg 20 panner vatten vid varje spolning så dom kan man uppladda en hel del i.
Man borde ha sparat några stycken som man har slängt ut och orginalrenoverat och sålt på Blocket.:yoparty

Det ska vara vägghängd cistern och spolkedja med trähandtag!!!

Har ni ingen muggkultur där nere?

Man blir förbannad...

Jag var ganska liten när min pappa förklarade för mig att en gratislunch aldrig är en gratislunch. Tror du att nån i din närhet skulle kunna förklara det för dig?

:D
anja vs hyresbruden
1-0

Ha ha, vilken jävla idé!

:rofl :3freak

Men varför inte, noll risk att åka fast, man lär ju inte bli nedbrottad av en hemslöjdsdressad riddarfrillekärring i personalen och inte heller någon som är där och läser, eftersom ingen är där och läser. Se det som skatteåterbäring.

Last edited:
Men varför inte, noll risk att åka fast, man lär ju inte bli nedbrottad av en hemslöjdsdressad riddarfrillekärring i personalen och inte heller någon som är där och läser, eftersom ingen är där och läser. Se det som skatteåterbäring.

Ett annat alternativ är ju annars att ta handfatet från toan nere i tvättstugan i sitt hyreshus. Det gör ändå ingen nytta där nere, eftersom någon redan tjuvat toadörren, glödlampan, armaturen därtill samt vattenlåset. Kommunala bostadsbolag är ju dessutom vana med svinn sedan tidigare. Smidigare logistik dessutom!

Last edited:
Du kan ju fortfarande skita i det så helt oanvändbart är det ju inte. :fattartil

Man ska inte tro på allt folk säger. Har någon i din närhet glömt att berätta det för dig.

Vet absolut ingen som har en sådan tur som du har, vi kan ju inte gå någonstanns utan att det händer något fördelaktigt, funnit några mer pengar utanför Posten btw :hihi

Last edited:
Testa att sätta i en popnit, sen ta bort den och se om hålet följer med! Det finns lite olika sätt att ta bort popnitar, nån som har några tips?

inget hål rakt igenom men 30cm lång spricka fick jag efter att min ena katt pillat upp badrumsskåpet och haft ner en aftershaveflaska. 900kr för ett nytt handfat och monterades på 40min, mestadels av tiden gick åt för att hitta var man stängde av vattnet :gnissel

Ett annat alternativ är ju annars att ta handfatet från toan nere i tvättstugan i sitt hyreshus. Det gör ändå ingen nytta där nere, eftersom någon redan tjuvat toadörren, glödlampan, armaturen därtill samt vattenlåset. Kommunala bostadsbolag är ju dessutom vana med svinn sedan tidigare. Smidigare logistik dessutom!

I mitt hyreshus vill bostadsvärden (SB) tvärtom byta ut allting till nytt i mitt badrum. I tvättstugan är allt nytt och lediga maskiner finns för det mesta. behöver aldrig boka tid.

Själv gillar jag dock mitt gamla 50-åriga jättebadkar och Gustavsbergsmugg från när huset byggdes. Så jag har fått behålla dem. Så när jag i söndags fick dragstången till muggen i handen gick jag bara ned till vaktmästaren (som jag är bra vän med efter 13 år i huset) och gav honom nycklarna, han hade då bytt alla slitdelar i hela flottörhuset när jag kom hem från jobbet.

Annars fixar jag det mesta själv i min lägenhet, men vvs vill jag att värden gör eftersom det kan bli sådana följdskador för hela huset om ngt pajar när jag är borta. Då vill jag inte att jag ska ha haft ngt med det att göra.

Jag betalar 112:-/m3 och månad mitt i city. Många yngre grannar vill omvandla huset till bostadsrätter för att tjäna en hacka och snackar ständigt om vad de har fått sina lägenheter värderade till. Men jag tycker att det är synd. Det är så många fina små ungdomslägenheter i huset.

Jag skulle däremot inte tveka om det var dålig förvaltning av huset.

Tycker jag

/J

Last edited:
Många yngre grannar vill omvandla huset till bostadsrätter för att tjäna en hacka och snackar ständigt om vad de har fått sina lägenheter värderade till. Men jag tycker att det är synd. Det är så många fina små ungdomslägenheter i huset.

En ombildning skulle väl inte ändra antalet eller storleken på lägenheterna?

I mitt hyreshus vill bostadsvärden (SB) tvärtom byta ut allting till nytt i mitt badrum. I tvättstugan är allt nytt och lediga maskiner finns för det mesta. behöver aldrig boka tid.
/J

:tummenupp Samma här. Har dock en tvättstuga men har aldrig varit där.. vid inflyttningen installerade man tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin samt nya fönster.

Skulle dock vilja att man bytte säkerhetsbolag :rolleyes:

Bifogat

• visabild.jpg
    visabild.jpg
    71.9 KB · Visningar: 66
Last edited:
En ombildning skulle väl inte ändra antalet eller storleken på lägenheterna?

Jag tänkte på tillgängligheten, det är ju för många unga svårt att låna så mycket pengar som insatsen blir. Många små centrala ettor brukar då även bli övernattningslägenheter åt företag.

:confused: Om det fortfarande var funktionellt och det knappt syntes så är det kanske inte så konstigt att de inte ville byta:va
nu tror jag du blandade ihop det. :)

Sammanfattning:
De säger sig ha bytt mitt handfat efter att jag flyttade ut pga en liten "stjärna", och då fakturerade de mig 1 500kr efter en "nationell prislista" för alla hyresvärdar. Jag har överklagat till hyresnämnden och förlorat.

Mina anledningar till att överklaga (bl.a.) var:
-Handfatet har bara kosmetisk defekt, därmed bör ersättningen stå i proportion mot skadan.
-Handfatet var gammalt och därmed inte bör betinga nypris när den ersätts
-Visst slitage ingår i hyran
mm..

Men jag förlorade. Därför har jag en bitter syn på hyresvärdar. Detta var dessutom en hyresvärd med flera tusen lägenheter. Jag har haft tråkiga upplevelser med andra privata hyresvärdar också.. :(

Jag tänkte på tillgängligheten, det är ju för många unga svårt att låna så mycket pengar som insatsen blir. Många små centrala ettor brukar då även bli övernattningslägenheter åt företag.

Hej och välkommen till verkligheten!
Här i verklighten är det välkänt att just små innerstadshyreslägenheter i praktiken är ännu mer otillgängliga för ungdomar utan svarta pengar, som till summa vida överstiger kontantinsatsen för motsvarande bostadsrätt.

Hej och välkommen till verkligheten!
Här i verklighten är det välkänt att just små innerstadshyreslägenheter i praktiken är ännu mer otillgängliga för ungdomar utan svarta pengar, som till summa vida överstiger kontantinsatsen för motsvarande bostadsrätt.

Det är ju möjligt att så är fallet, men det var inte så jag fick min lägenhet, Jag köade mig till den via SB 1989. Den första låg i Hby-gård. Sedan sökte jag och fick en annan SB-lägenhet inne i stan när jag skulle börja på KTH 1995efter min period i Flottan. Och där bor jag kvar än! :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT