Hål i gata, bil mördad

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skulle köra upp på E22an här i stan, på påfarten var det ett stort & djupt hål som slog sönder fälg och däck (bubbla), men bilen rullade så körde hem den.
När jag skulle byta däcket så rasade framvagnen.

Halvförsäkring, är jag fetkörd eller har kommunen något som helst ansvar för sina undermåliga vägar? :va

Polisanmälde vilket flertalet till hade gjort ikväll, nu har kommun satt upp varningskoner.

Ta de med kommunen. Vissa har fått ersättning för potthål. Tråkigt att de var så mycket som rasa

Kommunen (eller väghållaren iaf) är ansvarig för skadorna och bör ersätta dig.

Du får i alla fall cred för Sporthojs roligaste rubrik nånsin. :tummenupp

Vad jag har förstått så brukar det vara betydligt lättare att få skadestånd av kommun eller Trafikverket om skadan är anmäld till dem, men de trots detta inte gjort något åt den. Om så inte är fallet är det nästan omöjligt.

Efter senaste vintrarna och efterföljande totala brist på underhåll som lett till rena vägmisären här i Göteborg där man vecka efter vecka nästan kört sönder bilen i samma kratrar har jag börjat telefonterrorisera kommunen och anmäla alla skador. Skulle hjulupphängning, däck, fälg eller annat paja tänker jag inte låta kommunen slippa undan sitt ansvar genom att hävda att de inte visste om skadan.

Vad jag har förstått så brukar det vara betydligt lättare att få skadestånd av kommun eller Trafikverket om skadan är anmäld till dem, men de trots detta inte gjort något åt den. Om så inte är fallet är det nästan omöjligt.

Efter senaste vintrarna och efterföljande totala brist på underhåll som lett till rena vägmisären här i Göteborg där man vecka efter vecka nästan kört sönder bilen i samma kratrar har jag börjat telefonterrorisera kommunen och anmäla alla skador. Skulle hjulupphängning, däck, fälg eller annat paja tänker jag inte låta kommunen slippa undan sitt ansvar genom att hävda att de inte visste om skadan.

Antar att det är så, underhåll är ju inte så prioriterat :gnissla

Roligare att bygga rondeller..

Ja, hade det varit en rondell på platsen hade det ju aldrig hänt. :glömdet

Nej, då hade ju vägen varit belagd med sån där hal fulasfalt istället så då hade TS åkt ut i terrängen istället:D

Antar att det är så, underhåll är ju inte så prioriterat :gnissla

Roligare att bygga rondeller..

Prioriteringslistan

1. Rondeller
2. Avsmalningar
3. Fartgupp
4. Fartkameror
5. Refuger till höger och fakking vänster
6. Vägunderhåll (hälla ut lite tjära och sen ösa på med grus)

Jag säger som telenor, brinn i helvetet jävla vägförstörare :gnissla:mad:

Last edited:
En vän till familjen fick skadorna reparerade på VV bekostnad.

Då var det ett potthål på motorvägen som slog sönder 2 fälgar + däck.

Sånt här är väll aldrig garanterat att man får ut nått skadestånd, men visst fan borde du få det. Det är rent löjligt vad det snålas in med att laga vägar på sina håll. Och när det väl görs så görs det ibland rätt halvdant.. :crash

Är det sånt hål att det slår sönder framvagnen så vill jag inte veta hur det hade känts på hojen. Typ pungkross från helvetet?!

Är det sånt hål att det slår sönder framvagnen så vill jag inte veta hur det hade känts på hojen. Typ pungkross från helvetet?!

Det var djupt så med hoj hade det nog gått åt helvete..

Verkar vara Trafikverket som ansvarar för vägen, reparera först och sen skicka in kvitton samt hålla tummarna.
Tror chansen är 20% att få ut något.

Det var djupt så med hoj hade det nog gått åt helvete..

Verkar vara Trafikverket som ansvarar för vägen, reparera först och sen skicka in kvitton samt hålla tummarna.
Tror chansen är 20% att få ut något.

Skicka en faktura och låt dom isåfall bestrida skriftligt, så har du underlag för kfm, kostar väl endast några hundralappar extra och kan ju vara en liten nagel i ögat på dom.

Försök även om det går hitta fler som skadade bilen i samma hål och för en gemensam talan mot dom.

Dom hänvisar säkert till Force Majeure (eller hur fan det nu stavas). "Det myckna regnandet har underminerat vägen på ett sätt vi inte kunnat förutse och inte haft en rimlig chans att reparera i tid." Eller på ren svenska You be fucked.

Vad jag har hört så är det nästan omöjligt att få ersättning för sånt.
En polare slog sönder en fälg + däck på sin bil förut på samma sätt och han fick inte ett öre.
Men jag hade försökt iaf, och hoppas du får det!

Kollegan fick ut för en mosad katalysator i Linköping.

Vägunderhållet i det här länet är ett rent jävla skämt.

Satt f ö till bords över en middag för ett tag sedan och ägnade ett par minuter åt att ondgöra mig över hur det ser ut. Visade sig att han tvärs över bordet var någon slags chef på VV (eller vad de nu kallar vägunderhållsfunktionen den här veckan). Han blev irriterad. Det var ju synd för honom. :hihi

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla