Hål i gata, bil mördad

Jag skulle tro att du utan problem får ersättning av kommunen. Lämna in bilen till en auktoriserad verkstad, be dem lämna kostnadsförslag samt ett utlåtande där de förklarar att hålet i gatan har orsakat det hela, posta till kommunen tekniska avdelning samt en kopia till polisen om det behövs för att komplettera polisanmälan.

En kompis kom farandes på en 50-väg i stan när det small till i bilen och då hade kommunen missat att skylta för hål i gatan.
Summa summarum= ersättning för 4 nya 18"-fälgar med avskrivning av de däck som satt på. Däckverkstaden lyckades rikta och balansera de gamla men det hör ju inte hit...

Kommunen fick betala en ny ruta till mig då de hade klippt gräset för nära min bil, bevisbördan låg inte ens på mitt bord utan jag förklarade bara vad som hade inträffat och lämnade in bilen. Dock ville de att jag skulle utnyttja min försäkring till det hela men det tyckte inte jag så de fick betala hela kostnaden för bytet själva.
Så din försäkring ska inte gå in och täcka i det här fallet heller, nu gör den ju inte det förvisso med endast halv men det är vanligt att de brukar försöka köra fulingar som ersättning av självrisk...

Jag skulle tro att du utan problem får ersättning av kommunen.

Är statlig väg (söderleden, E22) men ska skicka in en skadeståndsansökan till Trafikverket.

Nu köpte jag nya billiga fulfälgar istället, så lär inte få i närheten av vad fälgarna kostade.

Fick avslag!

Går inte att överklaga men går att kräva omprövning(?)

Brukar inte vara något bekymmer att få ersättning bara man vänder sig till rätt ställe, är saklig, kan ge ett exakt händelseförlopp med tid och datum samt att vägskadan ej var uppmärkt. Vet de som fått ersättning p.g.a. vägskada även om det ibland kan vara lite tjafs när den ena skyller på den andra = vem som ska stå för skadan. Även hört talas om ersättning vid skador som uppkommit vid väjning för blåljus, ex skrapad fälg eller så.

Har fått ersättning för skador på bil av vägverket för ca 10 år sen då ett häl i vägen efter vägarbete inte var varningsskyltat, inga problem alls.

Brukar inte vara något bekymmer att få ersättning bara man vänder sig till rätt ställe, är saklig, kan ge ett exakt händelseförlopp med tid och datum samt att vägskadan ej var uppmärkt. Vet de som fått ersättning p.g.a. vägskada även om det ibland kan vara lite tjafs när den ena skyller på den andra = vem som ska stå för skadan. Även hört talas om ersättning vid skador som uppkommit vid väjning för blåljus, ex skrapad fälg eller så.

Kul för dom, PMa gärna kontaktinformation till personen som skrev till vägvärket ;)

Det står i beskedet att beslutet inte går att överklaga, dock kan man begära omprövning,
är inte det samma sak?

Omprövning innebär att samma myndighet som tagit beslutet kan göra en ny bedömning, exempelvis för att man kan visa på nya fakta som de inte hade vid första bedömningen. Att överklaga innebär att man har rätt att få saken prövad av högre instans/myndighet/whatever.

Last edited by a moderator:
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...