Häxjakten på sporthojar (Viktig)

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Ingen
Jag satt i en annan tråd o diskuterade den häxjakt som vägverket för mot oss som kör sporthoj...
och detta kan nog vara av allas intresse..
obs det är bara min analys helt utan att ha en aning om hur datan har samlats till statestiken..
men för mig är det kristallklart
Att det är vinklad statestik till Sporthojarnas nackdel
Och så vag att den den egentligen borde tas bort...
Man bör känna till att det försegår en häxjakt på Sporthojar här kallad Supersport i Sverige det har det gjort sedan länge...
Men denna presentation tar nog priset ..och är väldigt färgad av hat och att hitta syndabockar,
(vilket är hög prioritet i Sverige i dag.) Ta estonia katastroffen, tsunamin , tåg olyckor bussolyckor ja alla olyckor)

Undrar just vem som verkligen ligger bakom denna rörelse och hur denna kan känna ett sådan hat mot något som kan vara så roligt som motorcykelåkning och då främst på sporthoj
Det är förskräckligt att människor dör det det men att skylla allt på Supersport hojar det är inte lösningen...
För det är inte problemet..



Detta står tydligen på Vägverkets hemsida...vv.se

Några AXplock bara...


Föraren bedömts kört mer än 30 km/h över skyltad hastighet.



Kommentar av Duke0:
Av vem? det är ju väldigt beroende på vem som bedömmer och vilken så att säga inställning denna har till motorcyklar överhuvudtaget) dvs helt värdelös statestik




I 7 % av dödsolyckorna har själva vägbanan bedömts haft brister av avgörande betydelse.

Kommentar av Duke0:
Detta är också ett väldigt vagt sätt att föra statestik, vem har bedömt? Det räcker inte, dvs det är väldigt enkelt att bara påstå det i en rapport att vägen är OK, också väldigt färgat av vem som bedömmer...vi har många hemska vägar i sverige och det är väldigt dåligt underhåll på många ställen och utgår man från den standarden så är det nog väldigt svårt att hitta brister och skylla på vägen..



4 av 10 omkomna mc-förare har bedömts kört mycket över den tillåtna hastigheten.


Kommentar av Duke0:
Av vem? det är ju väldigt beroende på vem som bedömmer, och vilken inställning denna har till motorcyklar överhuvudtaget) dvs helt värdelös statestik
tilllägg Mäta bromsspår görs ju, men om de saknas??




Fler än hälften av de omkomna körde Supersport.

Kommentar av Duke0:
Alltså mer än 50% det står inget om hur många fler 51-78% känns lite vinklat tycker jag
att glömma är väl inte att det faktiskt då i så fall handlar om kanske nära hälften icke supersport
Dessutom var i helvete drar de gränsen fär supersport?? är Suzuki GS 500-92 supersport?
GSX600F, Honda hornet

Om de tagit med liter/kg effekt kan det nog se anorlunda ut
Allså helt upp till betraktaren författaren att spela med sinnet..
= Helt värdelös statestik (o folk bara nickar o fortsätter häxjakten på sporthojar)




7 av 10 omkomna som tagit sitt körkort körde Supersport.



Kommentar Av Duke0
Som tagit sitt körkort??? Väldigt mystiskt...men det står supersport och det känns...



Nästan 9 av 10 mc-förare som bedömts kört mycket över skyltad hastighet körde Supersport.


Kommentar Duke0:
Ja se ovan ang Vad är Supersport? och här har är det än bedömning igen
sedan har de fått det till 9 AV! 10 samt Supersport (vad det nu är) nästan 9 dvs 85% eller 88% nästan 20% icke Supersport , offroad o touring o motard o custom




Ren skär vinklad försök till hjärntvättning man kan få allt att se förskräckligt ut med vinklad statestik

Och politiker som oftast har väldig tidspress har nog svårt att verkligen se detta på ett kritiskt sätt som jag gjort..
jag menar tittar man snabbt så är det ju förskräckligt...

Och det kan man ju tjäna massor av pengar på som försäkringsbolagen gör...

Så lita inte på statestik...



Peace on Earth...:)

/ Duke0
 
Duke0 skrev:
Lägg ner snacket om att försäkringsbolag tjänar stora pengar på sporthojar.

Varför inte bara konstatera att det händer många olyckor med sporthojar och sedan vara glad över att någon försöker göra något åt det?
Istället för att gömma huvudet i sanden med hjälp av den gamla klyshan att statistik inte går att lita på?

Aldrig har jag upplevt så många olyckor som när man är ute och åker hoj.
Jag tycker det bara är bra att VV informerar om riskerna så att folk blir mer medvetna.
 
Jag brukar iofs inte lita på statIstiken i vanliga fall heller, men jag hänger inte riktigt med på vart du vill komma. Lite mer kött på benen och lite mer utförligare kommentarer krävs om du tror att du ska komma nån vart med det hela.
Vem som har bedömt är säkerligen inget som döljs, utan man beskriver det så i ett kortfattat stycke för att få det så enkelt som möjligt. Du får säkert ta del av de kompletta bedömningarna om du frågar snällt, det är inget som är hemligt för oss lekmän direkt.
Och man behöver inte vara högskole-ingenjör för att förstå att "supersportarna" är överrepresenterade i olycksfalls-statistiken, och jag tror inte det är opålitligt. Sen vad som är supersport får du nog också ett svar på om du bara frågar rätt person på Vägverket.
 
Imponerande att göra samma groda i två trådar på så kort tid :hihi
 
Vad jag tycker är tråkigt i alla dessa diskutsioner om mc olyckor är
denna fokus på bara sporthojar.Varför tar dom inte upp hur var när
olyckor hänt.Ålder brukar dom ta upp kan ju inte vara så värst svårt
att ta med.

Vem som är vålande bil/mc.
Singelolycka.
Ålder.
Haft KK hur länge.
Fått det på köpet med bil kortet typ år 1800 frost.
Typ av mc glid/sport/motard mm.
Drogpåverkade.
Stulen.
Hastighet.
Väglag.
Viltolycka.
Tid på dygnet.

Listan kan säkert göras lång men jag tror att det blir en rättvisare
statestik om man stolpar upp det mera urförligt och inte bara fokuserar
på sporthojar.Visst har även jag svårt att hålla igen på gasen ibland
men jag väljer när och var jag vill.Men helt klart har man ju sett allt
för många skräckexempel på förare sport som glidare göra dumma tabbar
och tro att dom äger vägarna.Finns allt för många äldre som tycker äntligen
ungarna har flyttat och vi har mer tid över och KK har man ju trotts att
dom kanske aldrig suttit på en hoj.Dom går och köper sig en ny fin hoj
som väger flera 100 kg och tror att det är som att köra en bil.Men aj så
fel dom har det är ju helt skillda sätt och man måste ju vara dubbelt
så uppmärksam som hojåkare.Finns mycket som kan göras för att minska
olyckorna men ibland så känns det som att de lägger fokus på helt fel saker.

Mina 2 cent.
 
Blåbusen skrev:
Vad jag tycker är tråkigt i alla dessa diskutsioner om mc olyckor är
denna fokus på bara sporthojar.Varför tar dom inte upp hur var när
olyckor hänt.Ålder brukar dom ta upp kan ju inte vara så värst svårt
att ta med.

Vem som är vålande bil/mc.
Singelolycka.
Ålder.
Haft KK hur länge.
Fått det på köpet med bil kortet typ år 1800 frost.
Typ av mc glid/sport/motard mm.
Drogpåverkade.
Stulen.
Hastighet.
Väglag.
Viltolycka.
Tid på dygnet.

Listan kan säkert göras lång men jag tror att det blir en rättvisare
statestik om man stolpar upp det mera urförligt och inte bara fokuserar
på sporthojar.Visst har även jag svårt att hålla igen på gasen ibland
men jag väljer när och var jag vill.Men helt klart har man ju sett allt
för många skräckexempel på förare sport som glidare göra dumma tabbar
och tro att dom äger vägarna.Finns allt för många äldre som tycker äntligen
ungarna har flyttat och vi har mer tid över och KK har man ju trotts att
dom kanske aldrig suttit på en hoj.Dom går och köper sig en ny fin hoj
som väger flera 100 kg och tror att det är som att köra en bil.Men aj så
fel dom har det är ju helt skillda sätt och man måste ju vara dubbelt
så uppmärksam som hojåkare.Finns mycket som kan göras för att minska
olyckorna men ibland så känns det som att de lägger fokus på helt fel saker.

Mina 2 cent.
Just det du efterlyser står i länken som hörde till meddelandet som Duke0 hämtade uppgifterna till. Läs här
 
Micke N skrev:
Lägg ner snacket om att försäkringsbolag tjänar stora pengar på sporthojar.

Varför inte bara konstatera att det händer många olyckor med sporthojar och sedan vara glad över att någon försöker göra något åt det?
Istället för att gömma huvudet i sanden med hjälp av den gamla klyshan att statistik inte går att lita på?

Aldrig har jag upplevt så många olyckor som när man är ute och åker hoj.
Jag tycker det bara är bra att VV informerar om riskerna så att folk blir mer medvetna.


Ok så du tycker allså att Försäkringsbolagen har all rätt att
ta ut typ 90000 för en R1 som kostar så mycket...eller helt och hållet vägrar att försäkra hojen eller bilen..?
För att en jävla mc hatare har fixat till statestiken så att
Sport hojar och sportbilar får skulden...
Jävla spekulationer är vad det är...
Och av allt att dömma inte ens värdefull fakta...
Motorcyklismen har ökat det leder till fler olyckor..
Är det inte så att de har den bästa väghållningen mest precisa styrningen finns hos dessa hojar...?


Du ser alltså inte att faktan är vinklad eller???

XRV-Henning skrev:
Duke0, sorry men du är ute och cyklar här...

Ok på vilket sätt är jag ute och cyklar..??

Dee_cati skrev:
Jag brukar iofs inte lita på statIstiken i vanliga fall heller, men jag hänger inte riktigt med på vart du vill komma. Lite mer kött på benen och lite mer utförligare kommentarer krävs om du tror att du ska komma nån vart med det hela.
Vem som har bedömt är säkerligen inget som döljs, utan man beskriver det så i ett kortfattat stycke för att få det så enkelt som möjligt. Du får säkert ta del av de kompletta bedömningarna om du frågar snällt, det är inget som är hemligt för oss lekmän direkt.
Och man behöver inte vara högskole-ingenjör för att förstå att "supersportarna" är överrepresenterade i olycksfalls-statistiken, och jag tror inte det är opålitligt. Sen vad som är supersport får du nog också ett svar på om du bara frågar rätt person på Vägverket.


jo jo men det jag är skrivet är ju från min sida av steken...
Eftersom jag är krigförare av en supersport men det törs man ju knappt säga...med 100hk här inne..
så jag svarade med samma mynt...
och visst det är inget...

Och Kan DU med handen på hjärtat säga att det verkligen är så att sporthojar är överrepresenterade...?=?
Har du sätt de riktiga siffrorna har du sätt vilka modeller
Kan man lita på att det är sant?? Med sån statestik som jag fick se...är det ju inte riktigt bergsäkert...

Micke N skrev:
Lägg ner snacket om att försäkringsbolag tjänar stora pengar på sporthojar.

Varför inte bara konstatera att det händer många olyckor med sporthojar och sedan vara glad över att någon försöker göra något åt det?
Istället för att gömma huvudet i sanden med hjälp av den gamla klyshan att statistik inte går att lita på?

Aldrig har jag upplevt så många olyckor som när man är ute och åker hoj.
Jag tycker det bara är bra att VV informerar om riskerna så att folk blir mer medvetna.


Fortsättning...
nått tjänar de pengar på..annars kunde de inte ha den kartell mot oss de har...

lorkan skrev:
Statistik. :mattias

Äh. Du har fel.

har jag :huvet
 
Wake up and smell the coffee!
Om du tror att fb tjänar stora pengar på sporthojar kan du väl göra alla här en tjänst och starta ett fb och försäkra enbart sporthojar! Maxpremien borde vara 3000 eftersom sporthojar har bäst bromsar och chassie och de bästa förarna. Du skulle få massor av kunder, tja nära nog alla här på forumet skulle teckna en helförsäkring hos dej! Lysande affärsidé, den har bara ett fel; Du skulle kursa innan du ens startat eftersom den första olyckan med personskador skulle kosta mer än du fått in i premie. Hojens värde har i stort sett inget att göra med premien, det dyra är personskadorna. Har du funderat på varför fb inte vill göra denna lysande affär? :rolleyes:
 
Nr:18 skrev:
Wake up and smell the coffee!
Om du tror att fb tjänar stora pengar på sporthojar kan du väl göra alla här en tjänst och starta ett fb och försäkra enbart sporthojar! Maxpremien borde vara 3000 eftersom sporthojar har bäst bromsar och chassie och de bästa förarna. Du skulle få massor av kunder, tja nära nog alla här på forumet skulle teckna en helförsäkring hos dej! Lysande affärsidé, den har bara ett fel; Du skulle kursa innan du ens startat eftersom den första olyckan med personskador skulle kosta mer än du fått in i premie. Hojens värde har i stort sett inget att göra med premien, det dyra är personskadorna. Har du funderat på varför fb inte vill göra denna lysande affär? :rolleyes:

Och du har testat då?? eller..
 
Duke0 skrev:


Ja, det har du.

Skall du övertyga någon annan så får du komma med lite andra argument till varför Vägverkets och SMCs statistik skulle vara oriktig än "all statistik är lögn" och att de är "mc-hatare".

Det är självklart att det inte är rolig läsning för en sporthojsentusiast, men för det betyder inte man bara kan ignorera faktum eller förkasta statistiken som lögner.

Om man vill driva dina åsikter så är det bra att läsa på lite först och att inte komma inte dragandes med anekdoter som bevis, på så vis är risken mindre att man framstår som en idiot.

Duke0 skrev:
Och du har testat då?? eller..

Det är relativt enkel matematik, tar inte lång tid innan du kommer upp i miljonbelopp för rehabkostnader, sjuk/skadeersättning, rättgångskostnader osv vid säg en olycka med t.ex. ryggskador och eventuell vårdslöshet inblandad.
 
Duke0 skrev:
Ok så du tycker allså att Försäkringsbolagen har all rätt att
ta ut typ 90000 för en R1 som kostar så mycket...eller helt och hållet vägrar att försäkra hojen eller bilen..?

Byt bolag om du tycker permien är för hög.


Förövrigt tycker jag du gapar över inget.
 
xyx skrev:
Ja, det har du.

Skall du övertyga någon annan så får du komma med lite andra argument till varför Vägverkets och SMCs statistik skulle vara oriktig än "all statistik är lögn" och att de är "mc-hatare".

Det är självklart att det inte är rolig läsning för en sporthojsentusiast, men för det betyder inte man bara kan ignorera faktum eller förkasta statistiken som lögner.

Om man vill driva dina åsikter så är det bra att läsa på lite först och att inte komma inte dragandes med anekdoter som bevis, på så vis är risken mindre att man framstår som en idiot.

Jag har inte bett om att framstå som nånting...
jag har inte kommit med några jävla argument om att all statestik ljuger, men denna lilla på skrift vägverkets hemsida som de skyltar med på ett sådant sätt som de gör.. är inte egentligen något bra argumment för att skylla på sporthojar..som hurvida mitt resonemang är politiskt korrekt skiter jag fullständigt i ...och det hör dessutom inte hit...om du läser lite nogrannare så ser du att jag inte försökt få nån med mig eller emot mig..utan bara väckt frågan..
Usch det kan finnas ett och annat stavfel med..
 
Last edited:
Duke0 skrev:
...blah blah blah...(Inte orkat läsa igenom mer än 10 % av dravlet)
Det är rätt duktigt jobbat att lyckas få alla emot sig i den här frågan, på ett sporthojsforum.
Bara det borde ge dig en hint om att du är ute å cyklar.

Duke0 skrev:
...Så lita inte på statestik...
Nä, jag litar hellre på din expertis... :rolleyes:


:blah
 
Nr:18 skrev:
Nej, jag har inte råd. Om det hade varit en bra affär hade nån redan insett det och startat ett fb som bara försäkrar sporthojar.

Och vad grundar du dessa antaganden på??

War-psycho skrev:
Det är rätt duktigt jobbat att lyckas få alla emot sig i den här frågan, på ett sporthojsforum.
Bara det borde ge dig en hint om att du är ute å cyklar.

Nä, jag litar hellre på din expertis... :rolleyes:


:blah

Ho ho ho..ja gör det du...
 
Fan va griniga alla är.Får ni inte göka hemma eller?
Nä ut och pippa lite så ska ni se att livet ter sig ljusare.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top