Häxjakten på sporthojar (Viktig)

Duke0 skrev:
Ok så du tycker allså att Försäkringsbolagen har all rätt att
ta ut typ 90000 för en R1 som kostar så mycket...eller helt och hållet vägrar att försäkra hojen eller bilen..?

Klart de har, varför inte? Försäkringsbolagen är inga sociala inrättningar kompis...de gör en kommersiell bedömning av intäkter kontra förväntade kostnader och sätter en pris därefter.

Men som någon sa innan: starta ett eget försäkringsbolag då, inriktat på enbart sporthojar och överbevisa alla här. Ta 6000 eller 10 000 hel/hel rakt av och du kommer att bli marknadsledande på sporthojsförsäkringar garanterat. Ska bli mycket intressant att se hur många månader företaget överlever....du vet, det finns folk som funderat på det här tidigare, före dig, och insett att det aldrig skulle hålla kommersiellt. Men då kanske är den wizkid alla väntat på...?
 
Om man ska sammanfatta det hela så vet dom flesta som kör sporthoj att vi har en stor del att skylla oss själva för dom höga premierna.

Ibland blir man ju fasktist inte direkt förvånad över att det sker allvarliga olyckor så som många av oss kör. Så dit jag vill komma är, låt oss bevisa för FB att vi kan hålla nera olyckorna, först då kan vi få ner premierna, thats it!

Annars har vi nog inte så stor rätt att klaga på dom utan det är bara att gilla läget.

Ha de

Tolf
 
"Citat:
Inskickat av Nr:18
Nej, jag har inte råd. Om det hade varit en bra affär hade nån redan insett det och startat ett fb som bara försäkrar sporthojar. "

Duke0 skrev:
Och vad grundar du dessa antaganden på??

Det kan jag säga direkt till dig (som har jobbat både på försäkringsbolag och med deras datorsystem som konsult.

Sporthojar är svindyra i försäkring, inte för att delarna i sig är dyra utan för att det kostar multum att lappa ihop människor efter en rejäl krasch. Vad tror du själv två års rehab efter en rejäl smäll kostar ett försäkringsbolag? (hint, vi pratar många miljoner).

Folk som kör supersporthojar kraschar mer än folk som kör touringhojar tex.

BMW-försäkringen (där jag pyntar 1800/år hel/hel på min funduro) genererar såvitt jag vet en viss vinst åt försäkringsbolaget. Så varför tror du att den försäkringen är så billig kontra sporthojar? Någon komplott mot sporthojsåkarna? Skulle inte tro det. Vidare finns det andra hojar som har mycket pulver och är billiga. Tex Triumph Sprint och BMW boxer r1200s (122 hästar). Men det kanske inte räcker om du skall posa vid korvmojen?

Men jag återgår till svaret du ger: Om det nu är så att försäkringsbolagen är elaka mot de 22-åringar som vill åka retta, varför startar du inte ett försäkringsbolag själv om du nu har ett business case som är så vattentätt som du säger ovan? Du kommer att kunna skotta guld med snöskyffel.
 
Funker Vogt skrev:
"Citat:
Inskickat av Nr:18
Nej, jag har inte råd. Om det hade varit en bra affär hade nån redan insett det och startat ett fb som bara försäkrar sporthojar. "



Det kan jag säga direkt till dig (som har jobbat både på försäkringsbolag och med deras datorsystem som konsult.

Sporthojar är svindyra i försäkring, inte för att delarna i sig är dyra utan för att det kostar multum att lappa ihop människor efter en rejäl krasch. Vad tror du själv två års rehab efter en rejäl smäll kostar ett försäkringsbolag? (hint, vi pratar många miljoner).

Folk som kör supersporthojar kraschar mer än folk som kör touringhojar tex.

BMW-försäkringen (där jag pyntar 1800/år hel/hel på min funduro) genererar såvitt jag vet en viss vinst åt försäkringsbolaget. Så varför tror du att den försäkringen är så billig kontra sporthojar? Någon komplott mot sporthojsåkarna? Skulle inte tro det. Vidare finns det andra hojar som har mycket pulver och är billiga. Tex Triumph Sprint och BMW boxer r1200s (122 hästar). Men det kanske inte räcker om du skall posa vid korvmojen?

Men jag återgår till svaret du ger: Om det nu är så att försäkringsbolagen är elaka mot de 22-åringar som vill åka retta, varför startar du inte ett försäkringsbolag själv om du nu har ett business case som är så vattentätt som du säger ovan? Du kommer att kunna skotta guld med snöskyffel.

Tack för ett bra inlägg! :tummenupp
 
Det jag saknar i statistiken från MC-OLA är möjligheten att ta reda på annat än vad de valt att presentera. Jag är t.ex. intresserad av hur många som omkom OCH som använde en knäppt hjälm, inte var drogpåverkade, framförde en icke-stulen hoj samt hade A-kort.

Man kan ju se hur många av de som omkom som var drogpåverkade och hur många som inte använde hjälm men inte om det vara samma personer?

OM det är så att en stor del av de som omkom inte uppfyllde de 4 tidigare nämnda punkterna så anser jag nog att problemet inte kan anses som direkt MC-relaterat.

Dock så gissar jag att ovanstående "orsaker" hänger ihop. Stulen MC/inget körkort, drogpåverkad/ingen hjälm?

Om någon kan få fram den information jag eftersöker så skulle jag bli tacksam!
 
Funker Vogt skrev:
Sporthojar är svindyra i försäkring, inte för att delarna i sig är dyra utan för att det kostar multum att lappa ihop människor efter en rejäl krasch. Vad tror du själv två års rehab efter en rejäl smäll kostar ett försäkringsbolag? (hint, vi pratar många miljoner).

Folk som kör supersporthojar kraschar mer än folk som kör touringhojar tex.

BMW-försäkringen (där jag pyntar 1800/år hel/hel på min funduro) genererar såvitt jag vet en viss vinst åt försäkringsbolaget. Så varför tror du att den försäkringen är så billig kontra sporthojar? Någon komplott mot sporthojsåkarna? Skulle inte tro det. Vidare finns det andra hojar som har mycket pulver och är billiga. Tex Triumph Sprint och BMW boxer r1200s (122 hästar). Men det kanske inte räcker om du skall posa vid korvmojen?

Bra med insiktsfulla inlägg :tummenupp :klappar
 
En stor del av försäkringskostnader har inte direkt med allvarligare olyckor att göra.

En stor tugga äts av försäkringstagare som "lägger" sin hoj i parti och minut med några repor o kanske en sprucken kåpdel som följd. Vad kräver försäkringstagaren i det läget? Jo, ett nytt kåpset för att det bla "måste färgmacha", " vill inte ha en lagad del på min älskling", "bla, bla, bla". De stora kostnaderna som följer "tvingar" försäkringsbolaget att lösa in hojen för dess näst intill fulla värde...allt pga några repor. ( och ja, jag har sett en del sinnessjuka hojar som lösts in, står du 10 m ifrån så ser du i huvudtaget inte att hojen är lagd. ) Kostnaden för försäkringstagaren: självrisk.

Hade följden blivit att bonusen försvann, premien höjs osv, osv så hade inte så många varit lika petiga alt. varit lite mer rädd om sin dyrgrip.
 
Funker Vogt skrev:
"Citat:
Inskickat av Nr:18
Nej, jag har inte råd. Om det hade varit en bra affär hade nån redan insett det och startat ett fb som bara försäkrar sporthojar. "



Det kan jag säga direkt till dig (som har jobbat både på försäkringsbolag och med deras datorsystem som konsult.

Sporthojar är svindyra i försäkring, inte för att delarna i sig är dyra utan för att det kostar multum att lappa ihop människor efter en rejäl krasch. Vad tror du själv två års rehab efter en rejäl smäll kostar ett försäkringsbolag? (hint, vi pratar många miljoner).

Folk som kör supersporthojar kraschar mer än folk som kör touringhojar tex.

Ok bror duktig, förklara då varför vagnskadedelen är den STORA kostnaden på premierna?

(Att du har jobbat med deras datorsystem betyder väl inte att du kan ett skvatt om försäkringar, som att säga att en kille som monterar gynekologstolar är världens bästa gynekolog lr nåt) :hihi
 
Last edited:
RedBaron skrev:
Just det du efterlyser står i länken som hörde till meddelandet som Duke0 hämtade uppgifterna till. Läs här


Tackar för länken. Informationen talar sitt tydliga språk, de flesta dödsolyckorna orsakas av unga förare av prestandahojar som kör över sin förmåga. Vi som fortfarande lever kan ju välja att ta lärdom av detta och köra med respekt för vårt och andras liv i sommar.

Dagens tjat - Åk på de 'öppna' bandagarna som arrangeras runtom i landet varje säsong !! :tummenupp
 
Funker Vogt skrev:
"

Det kan jag säga direkt till dig (som har jobbat både på försäkringsbolag och med deras datorsystem som konsult.

Sporthojar är svindyra i försäkring, inte för att delarna i sig är dyra utan för att det kostar multum att lappa ihop människor efter en rejäl krasch. Vad tror du själv två års rehab efter en rejäl smäll kostar ett försäkringsbolag? (hint, vi pratar många miljoner).

Nja det där är väl inte riktigt sant förutom att de är väldigt dyrt att lappa ihop människor som ramlat. På min lilla 600:a och de flesta hojar jag ringt på så är trafikförsäkringen överkomlig och det är den som betalar eventuella rehabkostnader/ersättning för utebliven inkomst(som dock kan bli väldigt dyrt). Sjukvården står vi skattebetalare för och det är märkligt hur f-bolagen lyckats få halva sporthoj.com att tro att det är försäkringsbolagen som betalar sjukvården idag. Dock vill borgarna i nästa val att försäkrinsgbolagen skall ta större del av sjukvårdskostnaden och då ligger nog vårt intresse rätt pyrt till.

Eventuella xtra kostnader fördelas dock över allas mc-trafikförsäkringar på respektive bolag så nog subventioneras sporthojskollektivet en del, skulle sporthojarna stå för sin egen kostnad där så vore det nog rökt för sporthojen. Då har man å andra sidan droppat tanken om försäkringar som ett sätt att fördela kostnaden på ett stort kollektiv för den som råkar ut för en olycka.

Det som kostar vad jag förstått det som är stölder/försäkringsbedrägerier samt all lagad plast som skall ersättas av folk som får ett par repor när de lägger ner sin hoj, detta tar bolagen med all rätt ut på dyra delkasko och vagnskadeförsäkringar
 
Suomalainen skrev:
Ok bror duktig, förklara då varför vagnskadedelen är den STORA kostnaden på premierna?

(Att du har jobbat med deras datorsystem betyder väl inte att du kan ett skvatt om försäkringar, som att säga att en kille som monterar gynekologstolar är världens bästa gynekolog lr nåt) :hihi

Bror duktig? :)

Tja, eftersom jag arbetat med beräkningssystemen så anser jag nog ändå (no offence :hihi ) att jag har lite koll ändå på premieräknandet. Men vi kan bortse från det hur som haver.

Nu är det inte alltid som vagnskadedelen är den största biten (nu talar jag om motorcyklar rent allmänt). Men visst (som ovan skrivs) är plastlagningarna något som får den att dra iväg rejält. Det har iofs tex Hondaförsäkringen försökt ändra på med högre självrisk, och där var trafikförsäkringen så vitt jag kommer ihåg dyrare än vagnskadan när jag kollade på en Fireblade i våras.

Till slut, om moderaternas förslag om egenfinansierad trafikförsäkring slår igenom kommer det inte vara något snack om vilken del som kostar. Men oavsett det är det en rätt akademisk diskussion. Premien är hög pga hög risk, oavsett om det är pga skador i material och eller på människor.
 
Det är ett mindre kollektiv som bär kostnaden på vagnskadedelen.

Trafik enligt lag, alltså alla som kör har trafikförsäkring, alla har inte vagnskade försäkring på sin hoj!

Därav den högre premien på det momentet i försäkringen, sen vet vi väl alla att plasten inte är direkt gratis, inte heller lackeringen av just mc är gratis...
 
Funker Vogt skrev:
Bror duktig? :)

Tja, eftersom jag arbetat med beräkningssystemen så anser jag nog ändå (no offence :hihi ) att jag har lite koll ändå på premieräknandet. Men vi kan bortse från det hur som haver.

Nu är det inte alltid som vagnskadedelen är den största biten (nu talar jag om motorcyklar rent allmänt). Men visst (som ovan skrivs) är plastlagningarna något som får den att dra iväg rejält. Det har iofs tex Hondaförsäkringen försökt ändra på med högre självrisk, och där var trafikförsäkringen så vitt jag kommer ihåg dyrare än vagnskadan när jag kollade på en Fireblade i våras. .
Om du nu har så bra koll så borde du inte skrivit detta i första inlägget:
"Sporthojar är svindyra i försäkring, inte för att delarna i sig är dyra utan för att det kostar multum att lappa ihop människor efter en rejäl krasch. Vad tror du själv två års rehab efter en rejäl smäll kostar ett försäkringsbolag? (hint, vi pratar många miljoner)."

eller hur? :hihi


Funker Vogt skrev:
Till slut, om moderaternas förslag om egenfinansierad trafikförsäkring slår igenom kommer det inte vara något snack om vilken del som kostar. Men oavsett det är det en rätt akademisk diskussion. Premien är hög pga hög risk, oavsett om det är pga skador i material och eller på människor.

Om, och endast OM. Men så är det inte nu, vilket vi nog ska vara glada för!
 
Last edited:
Duke0 skrev:
...
jag har inte kommit med några jävla argument ...



Kanske den roligaste tråden hittils i år! Och då har säsongen inte ens börjat!


Edit; Dock undrar man ju hur trasig DNA-stege vissa har....
 
Last edited:
Jonaz_STHLM skrev:
Det jag saknar i statistiken från MC-OLA är möjligheten att ta reda på annat än vad de valt att presentera. Jag är t.ex. intresserad av hur många som omkom OCH som använde en knäppt hjälm, inte var drogpåverkade, framförde en icke-stulen hoj samt hade A-kort.
Och inte blev påkörda av ett blindstyre till bilförare.
I övrigt håller jag med dig.
 
Hårding skrev:
Sjukvården står vi skattebetalare för och det är märkligt hur f-bolagen lyckats få halva sporthoj.com att tro att det är försäkringsbolagen som betalar sjukvården idag.

Ja, men försäkringsbolagen betalar också ut stora summor för rehab, invaliditetsersättning osv.
 
Ungefär lika fruktbart att diskutera f-premier m sporthojsägare som
- rökning m rökare
- kattskit o -piss m kattägare
- religion m Jehovas vittnen
om jag nu generaliserar lite och menar resp. kollektiv. :D
/u
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top