Hävde mitt köp BMW Segeltorp

kha

Bor utanför Tungelsta
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Bandit 1200 -05
För ett par veckor sedan skrevs ordern på en vad jag trodde var en fabriksny K1200RS -04 hos BMW i Segeltorp. Hämtade mitt nyförvärv i fredags, körde en 30 mil i helgen. Igår måndag kom registreringsbeviset på det stod det att den var årsmodell 2003, uttgagen 2003-01. Tittade på köpeavtalet, jo visst stod det där att det var en 04. Ringde genast upp säljaren och kollade om han inte sålt en fabriksny -04 till mej, jovisst gjorde jag det blev svaret.
Jag förklarade att regbeviset sade annorlunda, han blev tyst en kort stund, "jag kollar med chefen, jag ringer upp dej" Säljaren ringer efter ett par minuter, börjar med att be om ursäkt, det blev visst nåt fel, det är en 03:a, tyvär fel årsmodell angivet men priset var rätt !!!
Det enda vi kan göra är att häva köpet om du vill det !!!
Efter en natts begrundande bestämde jag mej att häva köpet av den anledningen att jag kände mej lurad av BMW Segeltorp.
Dom erbjöd ingenting i kompensation för sitt misstag, kunde inte heller ge ett bra pris på en ny 2005:a. :huvet

Så efter 4 dagars ägande av en BMW K1200RS är jag nu tillbaka på min gamla "pärla" :)

Mitt tips handla din BMW någon annanstans än BMW Segeltorp :kocko

/Kent

UrbanTiger skrev:
Ehhh... du har ju kontrakt på en ny-04:a
Du ska ha en ny -04:a av dom. Om inte så skulle du kontakta konsumentvägledren i din kommun.
Du har rätten på din sida.

Och du... ring BMW Sverige, eller vad dom nu heter och prata med någon ansvarig där. Du har väl din kopia på kontraktet kvar, LR ?

Just det. Du har papper på att du skall få köpa en 04:a till det angivna och överenskommna priset. Alltså bara för BMW att plocka fram en 04:a till dig. Ganska solkart enligt min mening. Har dom inte en 04: måste dom erbjuda dig något annat. Tough shit för dom, om det blir en 05:a. Som sagt kontakta konsumentvägledaren så får han smälla BMW på fingrarna.

Fråga dock! Hur var den att köra??

JB

Last edited:
Ingen idé att åka till Solna heller, totalt retarderade individer - både på MC och bil. Och i Danderyd säljer de inga hojar och på den mittemot AVA är de efterblivna också.

Alltså, köp inte BMW.

Köper man en ny hoj så vill man kanske ha en "relation" även efter köpet, om man känner sig lurad, eller tvingar/hotar dem att skaka fram en ny hoj så har man ingen skön kontakt med säljaren där sedan.

Sådana relationer är ointressanta för mig, men kanske viktigt för trådstartaren.

UrbanTiger skrev:
Ehhh... du har ju kontrakt på en ny-04:a
Du ska ha en ny -04:a av dom. Om inte så skulle du kontakta konsumentvägledren i din kommun.
Du har rätten på din sida.

Och du... ring BMW Sverige, eller vad dom nu heter och prata med någon ansvarig där. Du har väl din kopia på kontraktet kvar, LR ?

Fast nu hävde ju han själv köpet, så avtalet gäller väl inte längre?

.

UrbanTiger skrev:
Nja... det är inte helt solklart att dom kommer undan ändå fast dom bytt tilbaka hojarna.

Följer dom inte bara de EU-regler som länge använts på kontinenten?
Det är väl bara vi i SE som envisas med att tillv år = årsmodell?

Tillverkningsår BEHÖVER inte vara = leveransår
Årsmodellen blir = uttagsåret?

Sa du inte att köpet, är hävt? Innebär inte det rent juridiskt att det köpekontrakt du hade inte gäller, dvs du betalar inget och de levererar inget?

Tråkigt att det strular men jag är inte förvånad. Passa er för att göra affärer med Bilcentralen i Segeltorp. Jag bor i Segeltorp och känner till inte mindre än tre fall där folk blivit jävligt illa behandlade, iofs när det gäller bilköp men det är ju av mindre betydelse. VD är enligt uppgift ett riktigt psykfall som ger helt ny näring åt alla fördomar man kan tänkas ha om branschen....och ledarskapet sätter ju tonen som bekant.

Många bra synpunkter, några frågor:
Hojen är en riktigt bra kompromiss på allt, inte bäst på nåt inte sämst på nåt, riktigt "trevlig" motorcykel helt enkelt.

Visst kunde jag stått på mej och bråkat som f-n, jag hade ju köpeavtalet på min sida, men man blir besviken och arg, jag ville bara ha tillbaka min gamla "pärla" och be dom åka till nåt varmare ställle.

Har lagt upp tråd på BMW klubben, där var det fler som blivit kasst behandlande av BMW Segeltorp.

Enligt uppgift skall BMW Solna skärp till sig, men det vet man ju aldrig.
Är det någon som har haft att göra med Carlbarcks Mc i Kumla, dom ska visst inte "luras" så mycket.

Har skickat mail till BMW Sverige och frågat om det är så här man behandlar sina kunder generellt, väntar med spänning på svaret.

/Kent

kha skrev:
Många bra synpunkter, några frågor:
Hojen är en riktigt bra kompromiss på allt, inte bäst på nåt inte sämst på nåt, riktigt "trevlig" motorcykel helt enkelt.

Visst kunde jag stått på mej och bråkat som f-n, jag hade ju köpeavtalet på min sida, men man blir besviken och arg, jag ville bara ha tillbaka min gamla "pärla" och be dom åka till nåt varmare ställle.

Har lagt upp tråd på BMW klubben, där var det fler som blivit kasst behandlande av BMW Segeltorp.

Enligt uppgift skall BMW Solna skärp till sig, men det vet man ju aldrig.
Är det någon som har haft att göra med Carlbarcks Mc i Kumla, dom ska visst inte "luras" så mycket.

Har skickat mail till BMW Sverige och frågat om det är så här man behandlar sina kunder generellt, väntar med spänning på svaret.

/Kent
Kan bara rekommendera Carlbark's.
Precis byggt nytt och är måna om sitt rykte.

mina 50 öre

Förstår inte varför folk blir så tokigt anti dom som råkat gjort ett misstag, dom är bara människor dom med, man behöver inte bråka sig igenom nåt för att få nåt, dom flesta säljare brukar vara väldigt trevliga och hjälpsamma om man är det tillbaks, känns som folk bara tok ratar dom om ett företag gjort minsta fel. är det så?

Därför ska man köpa en R1 - då vet man hur respektive årsmodell ser ut :mattias

Bra gjort av MC handlaren att gå med på att häva köpet. Det är många firmor som strular på tills man tröttnar och ger upp.
+ poäng till dom.

Tyvärr e d väl så att ett så stort märke som BMW behöver inte be om ursäkt eller ge bra priser...Dom säljer bra ändå....TYVÄRR!!

Är det bara jag som tycker att handlaren har agerat på ett väldigt bra sätt? De gjorde ett misstag och lät kunden häva köpet när det uppdagades.

Samtidigt kan man ju undra hur sannolikt det är att en försäljare på en stor firma (med rimligtvis väl utarbetade rutiner) går igenom hela köp&sälj-processen av en fabriksny hoj med en kund, utan att någonstans på vägen upptäcka att det handlar om fel årsmodell?
Jag har lite svårt att tro att det endast handlar om ett misstag. Bra att sån här info kommer fram.

Jocke W skrev:
Förstår inte varför folk blir så tokigt anti dom som råkat gjort ett misstag, dom är bara människor dom med, man behöver inte bråka sig igenom nåt för att få nåt, dom flesta säljare brukar vara väldigt trevliga och hjälpsamma om man är det tillbaks, känns som folk bara tok ratar dom om ett företag gjort minsta fel. är det så?

Jag bråkade inte det minsta, utan försökte att prata med dom om en annan cykel, tex en 05:a av samma modell, och naturligtvis hade jag lagt på mer pengar, kan ju inte kräva vad som helst, alt kompensera det misstag som begåtts, det handlar iallafall enligt min mening om ca 10-15000 i skillnad mellan en 03 och 04, men dom ville inte göra någonting alls förutom att be om ursäkt, det enda dom kunde göra var att häva köpet, vilket förvånade mej och gör att inte kommer jag att göra några fler affärer med dom.

/Kent

TM skrev:
Samtidigt kan man ju undra hur sannolikt det är att en försäljare på en stor firma (med rimligtvis väl utarbetade rutiner) går igenom hela köp&sälj-processen av en fabriksny hoj med en kund, utan att någonstans på vägen upptäcka att det handlar om fel årsmodell?
Jag har lite svårt att tro att det endast handlar om ett misstag. Bra att sån här info kommer fram.

Just därför känner man sig lurad och inte vill ha med dom att göra ....

/Kent

Jocke W skrev:

Du har aldrig varit där hör jag....visst kan alla begå misstag men på något märkligt sätt verkar "ödet" var extra tufft mot just Bilcentralen i Segeltorp (de tillhör fö inte BMW-gruppen, de är en fristående åf, därför är det ingen större vits att gnälla på BMW centralt.). Info som inte stämmer om bilarnas ursprung, dålig service, arrogant bemötande, en säljavdelningen som tar 1,5 vecka på sig att svara på mail etc etc. De är helt enkelt inte särskilt proffsiga.

Mats757 skrev:
Bra gjort av MC handlaren att gå med på att häva köpet. Det är många firmor som strular på tills man tröttnar och ger upp.
+ poäng till dom.

+ poäng till något som är fullständigt självklart???? :va :va

Vilka mc-firmor har du gjort affärer med???

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti