Hävde mitt köp BMW Segeltorp

Jocke W skrev:
Förstår inte varför folk blir så tokigt anti dom som råkat gjort ett misstag, dom är bara människor dom med, man behöver inte bråka sig igenom nåt för att få nåt, dom flesta säljare brukar vara väldigt trevliga och hjälpsamma om man är det tillbaks, känns som folk bara tok ratar dom om ett företag gjort minsta fel. är det så?

Får mig att tänka på min kusse som lämnade in sin tjejs nya 330 på BMW i Solna för att ett av dimmljusen slutat fungera. Han skrev upp mätarställningen innan han lämnade in den. Får illbaka bilen några dagar senare med då 20 mil extra på mätaren! Behöver jag nämna att dimmljuset fortfarande var ur funktion :huvet

JB

Måste nog ta BMW lite i försvar...Jag har själv köpt en ny bil hos Bilcentralen i Segeltorp och har bara blivit bra bemött. Även på den tiden de fanns på andra sidan gatan. Har även fått bra hjälp av BMW centralt (BMW Sverige)

Låter förstås lite konstigt att de som åtgärd vill häva köpet? Slutade dialogen där, jag menar, hade de inga andra förslag?

1992 lät jag en lokal bilverkstad i en liten ort i Hälsingland byta en länkarm, vill jag minnas, inför en besiktning. Bara några dagar innan hade jag bytt alla fyra däck. Den genialiske mekanikern på bilverkstaden rotade i min framvagn utan att sedan ställa in den. När jag senare frågade varför han inte ställde in framvagnen fick jag som svar att han viss gjort det, så som han brukade göra på Amazoner och andra Volvobilar (!) Dvs på en höft. Det tog förstås inte lång tid innan framdäcken var helt förstörda. Bilverkstaden ville inte ta på sig ansvaret och då skrev jag ett brev till BMW Sverige. Det resulterade i att bilverkstaden gav mig nya framdäck och betalde en "riktig" bilverkstad för en korrekt framvagnsinställning.

Taget ur köplagen. Där har du dina rättigheter, eller hade innan du hävde köpet.

Bifogat

• Screenshot-14.png
    Screenshot-14.png
    20.2 KB · Visningar: 190
fazerfun skrev:
+ poäng till något som är fullständigt självklart???? :va :va

Vilka mc-firmor har du gjort affärer med???

Nästan alla MC handlare har en viss förmåga att sälja saker dom inte kan speciellt mycket om. Att fråga om någonting är oftast helt lönlöst. :fatta!
Så länge det inte är problem med någonting så är det alltid frid och fröjd. :hihi
Men blir det problem då kommer det som ammen i kyrkan vadå??? :huvet
Kunskap och service är som bortblåst.

Att någonting är skrivet i lag och är helt självklart betyder inte att det följs av handlarna.
Det skulle ha varit betonat med en viss ironi det jag skrev tidigare.

Mats757 skrev:
...

Att någonting är skrivet i lag och är helt självklart betyder inte att det följs av handlarna.
....

I detta fallet var det ganska givet att dom begått ett misstag, svart på vitt så att säga.

Läser just nu köprätt i skolan (dock inte lagtexten vid min sida just nu).
Du som konsument i detta fall har helt rätt å som lagtexten kortfattat beskriver så har handlaren möjlighet att rätta till felet inom, av dig bestämd, rimlig tid (s.k. tilläggstid). Eller att häva köpet. Men något man glömmer är ett "affärsmässigt beteende" i många fall, å just bil- och mcfirmor figurerar ofta i rättsliga uppgörelser enl. vår lärare. Vidare hittar de ofta på egna rent olagliga lösningar vid felleverans, skador m.m.

Däremot har du nu gett muntlig accept på att bryta avtalet (som jag förstår), så nu kan vi lägga ner detta......

Men det kanske ni redan hade gjort!?

Jas-95 skrev:
Får mig att tänka på min kusse som lämnade in sin tjejs nya 330 på BMW i Solna för att ett av dimmljusen slutat fungera. Han skrev upp mätarställningen innan han lämnade in den. Får illbaka bilen några dagar senare med då 20 mil extra på mätaren! Behöver jag nämna att dimmljuset fortfarande var ur funktion :huvet

JB

ja om det e sant så vet jag inte vad jag ska säga, helt otroligt dåligt av dom isåfall.

Chronic skrev:
Köper man en ny hoj så vill man kanske ha en "relation" även efter köpet, om man känner sig lurad, eller tvingar/hotar dem att skaka fram en ny hoj så har man ingen skön kontakt med säljaren där sedan.

Sådana relationer är ointressanta för mig, men kanske viktigt för trådstartaren.

mej med, det var därför jag hävde köpet
/Kent

Freakshow skrev:
Läser just nu köprätt i skolan (dock inte lagtexten vid min sida just nu).
Du som konsument i detta fall har helt rätt å som lagtexten kortfattat beskriver så har handlaren möjlighet att rätta till felet inom, av dig bestämd, rimlig tid (s.k. tilläggstid). Eller att häva köpet. Men något man glömmer är ett "affärsmässigt beteende" i många fall, å just bil- och mcfirmor figurerar ofta i rättsliga uppgörelser enl. vår lärare. Vidare hittar de ofta på egna rent olagliga lösningar vid felleverans, skador m.m.

Däremot har du nu gett muntlig accept på att bryta avtalet (som jag förstår), så nu kan vi lägga ner detta......

Men det kanske ni redan hade gjort!?

Avtalet är upphävt, jag har hämtat tillbaka min "pärla".
Jag inser att jag kunnat bråkat/stått på mej ang mitt köpeavtal, men hur kul är det :pannkyss

/Kent

Jocke W skrev:
Förstår inte varför folk blir så tokigt anti dom som råkat gjort ett misstag, dom är bara människor dom med, man behöver inte bråka sig igenom nåt för att få nåt, dom flesta säljare brukar vara väldigt trevliga och hjälpsamma om man är det tillbaks, känns som folk bara tok ratar dom om ett företag gjort minsta fel. är det så?

Sjalvklart kan alla raka gora ett misstag. Problemet uppstar nar man som kund papekar misstaget och inte far kompensation/ursakt etc. I sadana fall ska man naturligtvis havda sin ratt. Tyvarr ar det manga som inte gor det - kanske en anledning till att skitforetag som Ava overlever.

kha skrev:
Jag bråkade inte det minsta, utan försökte att prata med dom om en annan cykel, tex en 05:a av samma modell, och naturligtvis hade jag lagt på mer pengar, kan ju inte kräva vad som helst, alt kompensera det misstag som begåtts, det handlar iallafall enligt min mening om ca 10-15000 i skillnad mellan en 03 och 04, men dom ville inte göra någonting alls förutom att be om ursäkt, det enda dom kunde göra var att häva köpet, vilket förvånade mej och gör att inte kommer jag att göra några fler affärer med dom.

/Kent

Låter konstigt.
Nu har ju inte jag läst SÅ mycket avtalsrätt, men jag tycker iaf det låter som fel i varan enligt 19 § Konsumentköplagen. Årsmodellen var ju en väsentlig del av att du köpte hojen. Då har du ju rätt till (enligt 22 § samma lag)
1) Avhjälpande (kan bli svårt att bygga om en ´03 till en ´04 :va )
2) Omleverans
3) Prisavdrag
4) Ersättning för att själv avhjälpa felet
5) Hävning av köpet (alltså i sista hand).

Som konsumt har du väldigt stort skyddsvärde och kan dra en tvist ganska långt... Bra för konsumenter, dåligt för säljare/tillverkare/grossister m fl.... :gnissla

UrbanTiger skrev:
Ehhh... du har ju kontrakt på en ny-04:a
Du ska ha en ny -04:a av dom. Om inte så skulle du kontakta konsumentvägledren i din kommun.
Du har rätten på din sida.

Och du... ring BMW Sverige, eller vad dom nu heter och prata med någon ansvarig där. Du har väl din kopia på kontraktet kvar, LR ?

Helt riktigt! Du har avtalslagen och dess grundprincip "pacta sunt servanda" - avtal skall hållas på din sida :fakta

Dessutom har du i detta fall konsumentköplagen att stödja dig på, vilket ger dig extra stöd iom att du anses vara i ett avtalsmässigt underläge gentemot försäljaren. Har du redan hävt köpet kanske de kan krångla sig ur det hela genom att hävda just detta, att avtalet hävts av motparten, men det är helt klart värt ett försök!

Go get 'em ! :fatta!

Lider med dig, finns alltid dåliga handlare.
Men, även de bästa i Sverige borde åka på en studieresa till Tyskland, där kan man snacka om att måna om kunden. Får fortfarande personliga brev från "min" säljare om provkörningar, lanseringar mm. Då var det dessutom en begagnad hoj jag köpte.
OM jag skulle köpa nytt, om det var praktiskt möjligt ( möjligt ja men inge' billigare) skulle jag köpt hos BMW Fulda.

Tråkigt när detta händer.
Var dock glad att de tog på sig ansvaret direkt (är väll ganska solkart fall iof), de flesta firmor jag stött på skulle ha börjat bråka och skita i dig och reglerna direkt -iaf om du redan betalt den.
BMW i Sverige har dock rent generellt en attityd mot kunder som är häpnadsväckande dåligt, det hjälper inte att gå upp i hirarkin heller -det är snarare sämre där. :kocko

Hm.... blanda inte ihop avtalslagen med köprätten! Avtalet är en sak å förhållandet i köpet är en annan!
Avtalet var det säkert aldrig fel på å är nu brutet.
Det var väl "leveransen", vilket berörs i köprätten!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti