Häva styrslag?

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
RSV4R
Ibland när man sätter ner hjulet efter en slangning får man ju lite mindre styrslag ett par ggr från sida till sida,särskilt när det går fort. Brukar lösa sig utan ngn dramatik. Häromdan blev det lite mer spännande. La ner den efter en lång slangning i relativt hög fart, vilket jag gjort tusen ggr utan större bekymmer. Direkt får jag våldsamma slag från sida till sida, efter 5-10 stycken ökar utslagen så det slår mot styrstoppen några ggr. Totalt 15-20 ggr innan hojen bestämmer sig för att det får räcka. Att hålla emot är ju bara att glömma... Funderar på två saker:

1: Varför? Satte jag ner hjulet snett? För hårt? Slitet däck (check!)?
Att en bättre styrdämpare än K6:ans original hade varit bra vet jag...

2: Bra sätt att häva skiten på? Nu höll jag bara hårt med händerna och slappnade av med armarna och visst, det slutade till slut, men det hade inte skadat om det tagit 100 m mindre. Funderar på om fotbromsen kan hjälpa. Gaspådrag kändes som en omöjlighet med svårighet att ens hålla kvar i styret.

Ngn slangarkung som har svar? :va

Hmmm... utan att vara "slangarkung" är min uppfattning att en hårt ställd styrdämpare tvärtom kan förvärra situationen genom att överföra svängningarna från styret till ramen/bakhjulet.
Har själv klotat en gång pga styrslag som till slut slet loss bakhjulet och dansen kunde börja (TL1000s bästa igenkänningstecken).

Styrdämparen hjälper primärt till att hålla mindre rörelser i schack - t ex omedvetna styrutslag när framfoten lättar... den hjälper även bromsa mindre styrslag - blir det mer våldsamma styrslag, är det nog lite tur eller medvetet gaspåslag som räddar. Lägre tyngdpunkt (lägga sig över tanken) samt lägre momentpunkt (överföra kroppsvikten via fotpinnar genom att lyfta av röven något) hjälper också...

Gaspåslag är alltid bra i alla situationer när inget annat funkar :tummenupp

Slitet (platt) framdäck förvärrar helt klart då radien inte längre är större mitt på däcket än på sidan. (Jämför en bomberad rem-skiva där remmen strävar att ligga i mitten).

Att försöka grabba tag i styret och tvinga styret still medför att det blir sämre - i värsta fall att baken börjar dansa i otakt... Låt hojen reda ut svängningen med milt gaspådrag är nog det teoretiskt bästa - men inte det lättaste :gnissla

Last edited:
Bromsa med bakbromsen funkar bra.

Slitet (platt) framdäck förvärrar helt klart då radien inte längre är större mitt på däcket än på sidan. (Jämför en bomberad rem-skiva där remmen strävar att ligga i mitten).
Jag har upplevt det precis tvärtom. Ett platt bakdäck, speciellt i kombination med ett riktigt spetsigt framdäck... tex ett bandäck kan göra hojen väldigt ostabil och nervös. Sen när man har bytt till ett par vettiga normala gatdäck så har hojen blivit stabil igen.

Last edited:
Hmmm... utan att vara "slangarkung" är min uppfattning att en hårt ställd styrdämpare tvärtom kan förvärra situationen genom att överföra svängningarna från styret till ramen/bakhjulet.
Har själv klotat en gång pga styrslag som till slut slet loss bakhjulet och dansen kunde börja (TL1000s bästa igenkänningstecken).

Styrdämparen hjälper primärt till att hålla mindre rörelser i schack - t ex omedvetna styrutslag när framfoten lättar... den hjälper även bromsa mindre styrslag - blir det mer våldsamma styrslag, är det nog lite tur eller medvetet gaspåslag som räddar. Lägre tyngdpunkt (lägga sig över tanken) samt lägre momentpunkt (överföra kroppsvikten via fotpinnar genom att lyfta av röven något) hjälper också...

Gaspåslag är alltid bra i alla situationer när inget annat funkar :tummenupp

Att försöka grabba tag i styret och tvinga styret still medför att det blir sämre - i värsta fall att baken börjar dansa i otakt... Låt hojen reda ut svängningen med milt gaspådrag är nog det teoretiskt bästa - men inte det lättaste :gnissla
Kapar tråden lite grann..:)
Enda situationen då jag upplevt lite styrfladder är vid rejält pådrag ur
snabba kurvor på bana. Som jag förstått det beror det på att
bakdämparen komprimeras och gaffeln "sträcks" med och framhjulet blir "lätt".
I det läget känns det inte riktigt sunt att gasa ännu mer...eller?
Finns det annan omedelbar "medicin" för den sortens fladder?

...Enda situationen då jag upplevt lite styrfladder är vid rejält pådrag ur snabba kurvor på bana. Som jag förstått det beror det på att bakdämparen komprimeras och gaffeln "sträcks" med och framhjulet blir "lätt".
I det läget känns det inte riktigt sunt att gasa ännu mer...eller?
Finns det annan omedelbar "medicin" för den sortens fladder?
Hehehe... detta är just det "lilla" fladdret som en dämpare hjälper mot. Mer pådrag är alltid av godo, släpper man abrupt i det läget riskerar man att förvärra styrslagen (högre belasting på framhjulet och därmed mer energi i slagen).
Anledningen är inte förändring i styrgeometri utan att framdäcket "söker" rätt spår och slår lite för att snabbt finna detta. :tummenupp
Vid avslag eller broms (fram eller bak) komprimeras gaffeln och därmed minskar gaffelvinkeln mot kontaktytan = mer snabbsvängt = mer fladder.

Inte konsensus direkt. Bromsa bak eller inte, det är frågan. Med ett sånt styrslag som jag fick tror jag inte det går att gasa, var nöjd med att inte tappa styret... Min uppfattning är, med viss osäkerhet, att jag får mer styrslag när däcken börjar få motorvägsplatta. De styrslag man får ur kurvorna på bana är aldrig något jag upplevt jobbigt.

Gasa när du sätter ner och håll styret rakt så ska det inte vara nån fara, mindre fladder på sin höjd.

Edit: fast jag har ju nästan bara wheelat med motard, men körde jag så som jag skrev så fladdrade det i princip aldrig...

Prövade en trajja s3 en gång och wheelade med den, satte ner i 200+ och det fladdrade inte det minsta.

Hehehe... detta är just det "lilla" fladdret som en dämpare hjälper mot. Mer pådrag är alltid av godo, släpper man abrupt i det läget riskerar man att förvärra styrslagen (högre belasting på framhjulet och därmed mer energi i slagen).
Anledningen är inte förändring i styrgeometri utan att framdäcket "söker" rätt spår och slår lite för att snabbt finna detta. :tummenupp
Vid avslag eller broms (fram eller bak) komprimeras gaffeln och därmed minskar gaffelvinkeln mot kontaktytan = mer snabbsvängt = mer fladder.

Sådana har man ju fått ett par gånger. Fick ut ur ejjes på åsen, men då träffade jag av ett lite gupp för att jag skar kurvan för hårt, det slutade med att jag var tvungen att resa upp och åka ut i gräset.

Inte för att jag har erfarenhet själv, men enl. "A flick of the wrist II" så stämmer det som sägs om styrdämp här i tråden. Grejen ska vara att slappna av och inte hålla i, lagom lätt i praktiken antar jag :-)

Inte för att jag har erfarenhet själv, men enl. "A flick of the wrist II" så stämmer det som sägs om styrdämp här i tråden. Grejen ska vara att slappna av och inte hålla i, lagom lätt i praktiken antar jag :-)
Nja, tror inte det är så svårt ändå, om det inte flaxar alltför jävligt.
Enda stället det hänt mig (ett flertal gånger) är ut på långa rakan på
Gotland. Mest känns det nog som att jag inte gjorde något extra alls.
Knep med knäna och fortsatte att gasa, så gick det över efter några sekunder...typ :D

Uppenbarligen är detta rätt medicin enligt dom som vet nå't så man e väl
naturbegåvning eller nå't :)

Last edited:
Nu kanske man inte alltid minns saker så som man gör dem men jag har iaf wobbel/styrfladder ofta, nästan varje varv på sviestad kör så för att jag gillar det och fått för mig att jag kan utnyttja det lite. Rätt eller fel jag vet inte.

Iaf lite tips vet ej om nåt igentligen funkar men verkar funka för mig.
Sätt en balanseringsvikt på ena styrstoppet, ger inte samma resonans är tanken här.
Håll kvar gas alt. öka, dvs. öka inte framhjuletsinverkan. (OBS! om tidigt/välidgt lite funkar det att dumpa gasen).
Håll emot lagom, tvinga inte styret men dämpa det rörelsen lite. (Om du kör bana och har återkommande på samma ställe och inte vill ha det sätt armbågen mot knäet och lås på så vis styret, inte gjort själv men en kompis som körde min förra hoj fick göra så)

Vad gäller sittställning, grepp med knäna osv. vete sjutton vad jag gör egentligen. Går på känsla och följer motorcykeln den brukar veta bäst (inte helt överens med min nya men så har det också blivit en och annan flygtur).

Slutsats, slappna av följ med hojen fixar det :) (balanseringsvikten tror jag skarpt på iaf för att de inte ska eskalera lika fort)

Inte konsensus direkt. Bromsa bak eller inte, det är frågan. Med ett sånt styrslag som jag fick tror jag inte det går att gasa, var nöjd med att inte tappa styret... Min uppfattning är, med viss osäkerhet, att jag får mer styrslag när däcken börjar få motorvägsplatta. De styrslag man får ur kurvorna på bana är aldrig något jag upplevt jobbigt.

Det värsta jag upplevt var när jag körde ett race med snett bakhjul (ja dum miss men vi hade ganska lite tid, eller nåt) då var det bara att hålla emot som hjälpte när det väl startade var det ofta efter utgången ur kurvor och berodde mer på hastigheten, mjuk i kroppen och väldigt väldigt mjuk i gasen (öka) om det fortfarande wobbla när rakan var slut så av med gas snabbt och hårt på med bromsen (så länge framhjulet är typ rätt och du är mjuk i händerna) då får framhjulet plötsligt massa mer grepp och stabiliserar sig. Det var iaf det jag kom fram till innan jag crashade. Crashen berodde dock på att jag inte pumpade fram bromsbeläggen under raken utan ville köra fortare.

TIPS visa hojar (T.ex. R6 -01) slår gärna bak bromsbeläggen när det wobblar mycket, pumpa tryck i bromsen innan du passerat din bromspunkt ej efter :näsblod

Last edited:
Mer pådrag är alltid av godo, r.

Det har jag också hört, och har även testat det. Men jag tycker inte det hjälper alls. En skröna tror jag!
Ju mer tryck på framhjulet, desto fortare slutar det. Men jag har aldrig haft tokslag heller, men då kan man ändå inte gasa...

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti