Häva privatköp? Motorn tar vatten..

Jag är ganska mesig på köpa å sälja men inte ens jag hade gett dig nått, hade påpekat att det inte va så innan och va det så så va det så

inte som min mor som tog tillbaka enduro för dem skurit den.. trots att både jag å farsan (ingen av oss hemma den stg på henne) sa åt hene att inte göra det. De va sista gången jag inte står på mina egna fordon...

Haha vilka löjliga "lagar".

# säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till

Hur fan ska man kunna bevisa något sådant?

# den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Nu beror det väl lite på vad det är för fel, men får man inte ett ganska bra helhetsintryck av hur objektet är vid syning..
Sen kommer man runt det genom att skriva att varan är i av köparen godkänt skick..

Last edited:
Nu måste jag vara lite fräck och ställa en fråga som, IMHO, är högst avgörande och som tillika ingen har ställt i denna tråd: Vad gav du för bilen?

Nu måste jag vara lite fräck och ställa en fråga som, IMHO, är högst avgörande och som tillika ingen har ställt i denna tråd: Vad gav du för bilen?

Betalade 17000 för den. Inga stora summor men att börja plana topp och byta packning kostar snabbt lika mycket har jag förstått. Inget jag gärna börjar ford-relationen med om man säger så.

Blir nog att testa kylartätning och köra på. Blir det värre så kanske man kan hitta beg. motor. Sitter samma i bla Scorpio (2,9 v6).

Blir nog ingenting med att häva köpet i alla fall, men att få tillbaka 2-3000 för detta fel tycker jag inte är orimligt iom att jag inte tycker mig kunna förväntas upptäcka det under provkörning och kontroll.

Rubrik: häva privatköp:D:D

Till skillnad från företagsköp. Privatköp betyder bara att personen som genomför köpet gör det i egenskap av privatperson. Termen har inget med motkontrahenten att göra.

Men ett bra försök. :rolleyes:

Blir nog att testa kylartätning och köra på. Blir det värre så kanske man kan hitta beg. motor. Sitter samma i bla Scorpio (2,9 v6).

.

Kylarcement och liknande tjafs kan man använda om det läcker lite i kylaren.. Har du trasig blockpackning eller sprucken topp så skulle jag nog rekomendera att lyfta den och göra det ordentligt..

eller så bytter du packningen innan det går för långt så kostar det 500-1000 i packning.. palnning av ena toppen kostar inte många tusen.

scorpio v6a? är det 2.9l v6an? den sitter i sierra också, otroligt tråkig men tål 1 bar och mycket hårdlekande= din topp har knappast slagigt sig bytt packningen va glad

eller så bytter du packningen innan det går för långt så kostar det 500-1000 i packning.. palnning av ena toppen kostar inte många tusen.

scorpio v6a? är det 2.9l v6an? den sitter i sierra också, otroligt tråkig men tål 1 bar och mycket hårdlekande= din topp har knappast slagigt sig bytt packningen va glad

Ja precis den är det. Ja du har säkert rätt i det. Jag ska ta och kolla upp detta närmare om det bara kunde sluta regna någon gång. Ska se exakt hur mycket vatten den drar och kolla ordentligt för läckage på andra ställen.

Känner ingen avgaslukt från kylarvätskan så det är i alla fall en bra sak.

Hur bär man sig sen åt för att få insuget att passa när man har planat ena toppen på en V motor?
Menar du att den inte ska passa eller att du behöver två insugspackningar?

Om vi antar att du mennar alt.2 så lär du lossat båda topparna för att se vilken som tar in vatten, för inte fan har man sån tur att man ser det på stiften, jag har iaf inte gjort det. Och även om du gör det skulle jag köpt hel sotningssats och lyft andra också för att se att det e schyst.

Dock kostar en såndär motor samma som packningssatsen typ..

/ Old sierra abuser

Last edited:
Hur bär man sig sen åt för att få insuget att passa när man har planat ena toppen på en V motor?

När en topp slår sig så skevar den ju inte flera cm direkt. :D Inte mycket som ska bort vid en planslipning..

Kan ju som sagt ha varit smuts/rost också, var bara en tanke jag fick.

Ringde precis förra ägaren som bedyrade att han inte visst något om problemet, till saken hör att han bara kört bilen 30 mil sedan april när han köpte den.

Duktig som jag är så pratade jag med tidigare ägaren innan jag åkte och kollade på den. Och han nämnde ingenting om att den skulle ta vatten. Tidigare brukaren har haft bilen sedan 2004 och han borde ju verkligen veta, och har ingen anledning att ljuga för mig heller vad jag kan förstå..

Återvändsgränd :gnissla

Faktum är att man har vissa rätt- och skyldigheter även vid privat affär, även om det i regel är runt-hörnetgaranti som gäller så finns detta lagstiftat.

Läs här. http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Privatkop/

Apap fulcitera inte:)

Till skillnad från företagsköp. Privatköp betyder bara att personen som genomför köpet gör det i egenskap av privatperson. Termen har inget med motkontrahenten att göra.

Men ett bra försök. :rolleyes:

Tar tillbaka, var lite för snabb i min ironi där:rolleyes:

Last edited:
Kylarcement geggar gärna igen värmepaketet om du har otur. Laga felet istället för att fulfixa. Finmalen vitpeppar och kanel funkar bättre än man kanske tror och sätter inte igen nånting, om man nu ska köra latmansmek.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg