Hästar!

Själv tycker jag om hästar, faktiskt. Har ridit i 10 år på ridskola, sen räckte inte tiden till.
Det är ett stort fel. Folk har egentligen inte tid.

MEN, felet är också att många håller på lite FÖR mycket.
Ibland mynnar det ut i rena plågeriet nästan... Så prylfixering, har en ett täcke, så ska din tjej ha ett täcke till sin häst också, varesig det behövs eller inte...
Då ska hästen klippas också, sne gå med täcket istället för pälsen ute och frysa, sen blir den sjuk och vetrinären måste komma och... Ja...

En häst ska gå ute, tas in, borstas av, gås igenom, ridas, sen ut igen. Inte hålla på och fjantas med i timtal.
En släkting har ett par hästar, numer är dom för gamla att ridas, men vetrinären har varit ute hos honom 3 gånger på 20 år.
Varför är dom friska? Dom går ute dugnet runt till det blir minusgrader även dagtid, då tas dom in 22 och ut vid 06.

Själv tycker jag om hästar, faktiskt. Har ridit i 10 år på ridskola, sen räckte inte tiden till.
Det är ett stort fel. Folk har egentligen inte tid.

MEN, felet är också att många håller på lite FÖR mycket.
Ibland mynnar det ut i rena plågeriet nästan... Så prylfixering, har en ett täcke, så ska din tjej ha ett täcke till sin häst också, varesig det behövs eller inte...
Då ska hästen klippas också, sne gå med täcket istället för pälsen ute och frysa, sen blir den sjuk och vetrinären måste komma och... Ja...

En häst ska gå ute, tas in, borstas av, gås igenom, ridas, sen ut igen. Inte hålla på och fjantas med i timtal.
En släkting har ett par hästar, numer är dom för gamla att ridas, men vetrinären har varit ute hos honom 3 gånger på 20 år.
Varför är dom friska? Dom går ute dugnet runt till det blir minusgrader även dagtid, då tas dom in 22 och ut vid 06.

Eminent. :yoparty

Jag brukar driva lite med frugan och hennes hEstpolare, och ifrågasätta om inte naturen borde vara formligen nedlusad med döda vildhEstar...de verkar ju vara i behov av vård 24/7... :hihi

Sa har jag min kuse, 16 ar gammal tjurig marr jag hoppar pa barbacka och rider i bara grimma (ibland lyxar jag till det med grimskaften som tyglar...). Hade inte kunnat ha hast i Svedala, for jakla dyrt med stallplats, ho, hardfood sa det der in-och uttagande for jamnan. Timtals varje dag... Tess star ute aret runt, barofta i en jattehage bland bergen, skog, kullar och dalar. Farmagaren tittar till dom varje dag och vi rider 1-2 ggr veckan, da blir hon borstad och pysslad och varannan manad kommer hovslagaren och fixar med mani och pedi.

Det tycker hon ar grejt och vantar inte ens pa att fa grimma pa sig, hon gar ratt fram till hovslagaren och plockar upp sina fotter at honom:tummenupp

Om vintern varit blot och graset ar tunt eller riktigt torra somrar, far hon extra ho eller ensilage. Annars ar hon tjock och fin pa bara gras aret om:) Billigt och bra.

Lastningsproblem tyder pa felaktig hantering.... Som nan tidigare namnt, kolla upp natural horsemanship courses, finns massa intressant som plocar bort dom problemen. Swishs kuse, som lastar sig sjalv ar :yoparty

sne gå med täcket istället för pälsen ute och frysa, sen blir den sjuk och vetrinären måste komma och... Ja...

jag har också undrat vad det är för fel när folk slänger på hästarna filtar, de suger väl åt sig fukt rätt ordentligt, naturen konstruerade väl inte hästarna fel heller.

jag har också undrat vad det är för fel när folk slänger på hästarna filtar, de suger väl åt sig fukt rätt ordentligt, naturen konstruerade väl inte hästarna fel heller.

Men vissa raser konstruerades för ett annat klimat.
Dum dum sill sill

Red under hela min uppväxt hos en kvinna som hade 30 talet hästar..det var i andras ögon ingen "fin" ridskola..vi hade inget ridhus (då marken tillhörde militären) så vi red ute hela tiden:yoparty. Mycket lärorikt då vi på vintern red barbacka och fick en suverän balans.
Vi hoppade naturliga hinder och hästarna blev oerhört ompysslade. Stället fungerade som en underbar fritidsgård där vi äldre barn tog hand om de yngre och det förekom ingen "jag är bättre än dig"-attityd som det förekom på andra ridskolor. Vi red ikapp med stridsvagnar o hästarna var inte påverkade av att ständigt gå i ridhus.

Stället blev så populärt så när hästarna blev gamla, medelålder på 25 år, så började en ful smutskampanj från andra ridskolor.:mad: Hästarna var minsann vanvårdade. :huvet . Ägaren som var 70 år tog detta oehört hårt och när hästarna försvann pga av ålder tog hon inte in nga nya så idag finns verksamheten inte kvar längre :( ..Jag älskar att hålla på med hästar men kan inte se mig anmäla mig till en ridskola där man inte får rida ut som har varit en sådan stor naturlig del av ridningen.

Last edited:
mitt i sommaren +15 grader eller mer? de hästar jag sett har sett ut som vanliga hästar och inte som nakenkatter :tungan

Då brukar det väl bara vara typ ett "kapell" som släpper igenom fukt? Nytvättat hEst som man int vill få skitig (glhf).

Det är min teori, ingen äXXpert på hEstar alls.

Sålänge min flickvän inte bryr sig om min mc och jakthobby (som båda är lika svåra att försvara som en hEsthobby) kommer jag aldrig att gnälla över hennes hEsthobby.

Det är la utmärkt om sliddjuret har nån sysselsätting??!
För helvete, vad glad karl. Tänk och ha henne hemma varje dag efter jobbet, klagandes över att "du gör tamejfan inget annat än skruvar på dina jävla motorcyklar...."
Och livstidshiten; "varför kan du inte bara vara här med mig" samt slagdängan; "VI ska..." (när det egentligen handlar om saker HON vill och inte du)

Skit i vafan hon håller på med så länge det inte är rörmokarn eller trädgårdsmästarn.

Näedu Elffors var du bar' gla' du pöjk. Tror fan inget förhållande mår bra av att de två deltagarna träffas mer än nöden kräver...

Angående lastning, tipsa honan om att det finns kurser i natural horsemanship. Sen löses lastningen på en grisblink.

Din läsförståelse är under all kritik.
För att upprepa mig, Egna intressen är jättebra.
Det ger mig tid till mina intressen.
Det var inte problemet.
Blev det för mycke text?

Last edited:
Dräller tanten omkring i stallet för länge så gör som jag, gå dit och hjälp till så går det fortare. Arbetsfördelning. Medan hon mockar skiten och packar höpåsar osv så drar jag ut och rider en timme. Sedan plåstrar hon om hästen medan jag drar vidare ut och åker hoj/dyker/jobbar/whatever :-)

Då brukar det väl bara vara typ ett "kapell" som släpper igenom fukt? Nytvättat hEst som man int vill få skitig (glhf).

Det är min teori, ingen äXXpert på hEstar alls.

Jag klipper min. Han tränas för löp, och rids ganska hårt. Ska han springa omkring där i din lurviga vinterpäls blir han väldigt svettig väldigt fort. I så fall måste han stå inne och torka med lämpligt täcke efter varje ritt. För att minimera tiden i stallet är han därför klippt, så han inte blir plaskvåt för minsta lilla. Då får han ha lagom med täcke på utomhus så han inte fryser, men det sparar enormt med tid att han kan gå ut direkt efter ridpasset.

Sen kan jag erkänna att jag är lite lat, och har ett halstäcke på honom för att han inte ska bli mer skitig än nödvändigt.

Lastningsproblem tyder pa felaktig hantering.... Som nan tidigare namnt, kolla upp natural horsemanship courses, finns massa intressant som plocar bort dom problemen. Swishs kuse, som lastar sig sjalv ar :yoparty

Min häst hade inte blivit jättebra behandlad innan han kom till mig, och var ganska jobbig att ha att göra med på alla sätt och vis. Största problemet med honom har alltid varit, och kommer alltid vara, att han anser att han är störst, bäst och vackrast. Visar man inte var man står från början med honom så kör han med dig tills du bryter ihop, typ. :D
Han gick inte att få in i en transport utan att man la jacka över huvudet på honom. Inte för att han var rädd, men han skulle bara inte. Det hade han bestämt. Men vi lastar bara och åker iväg när vi ska göra saker han tycker är roligt, så numera är det bara att slänga grimskaftet över halsen på honom. Han springer nästan in, så vill jag slippa bli mos gör jag säkrast i att låta honom kuta in själv. :tungan

Jag älskar att hålla på med hästar men kan inte se mig anmäla mig till en ridskola där man inte får rida ut som har varit en sådan stor naturlig del av ridningen.

Medryttare? Finns många dressyrnördar och liknande som inte vågar rida ut, men deras stackars hästar hade mått mycket bättre av varierad ridning.

Last edited:
Din läsförståelse är under all kritik.
För att upprepa mig, Egna intressen är jättebra.
Det ger mig tid till mina intressen.
Det var inte problemet.
Blev det för mycke text?

:tummenupp:D:hihi

Du har inte fått kn*lla på bra länge, det är där skon klämmer alltså.

Elffors skrev:
Jag är förbluffad hur kan hästar vara så kul?
Provat själv? Kanske är det alternativet som är tråkigare? Dvs det som alla hästmänniskor tvingas göra när de inte är i stallet. Laga mat, ta han om ungarna, klippa gräsmattor, måla väggar, serva bilen osv osv. En flykt ifrån det vardagliga. Du kanske behöver krypa runt hemma lite mer, på alla fyra och med en sadel på ryggen?

Dräller tanten omkring i stallet för länge så gör som jag, gå dit och hjälp till så går det fortare.

Det där är som att betala för att arbeta på fritiden :gnissla

Last edited:
äh, skärp er!! jag säger skaffa er en egen hobby som tar tid eller sluta gnäll. endel killar önskar väl att dem borde få va hemma ensamma mer så dem kan sitta o spela eller nu vad ni gör.

Du kan ju läsa HÄRom du har tid över.

Jag klipper min. Han tränas för löp, och rids ganska hårt. Ska han springa omkring där i din lurviga vinterpäls blir han väldigt svettig väldigt fort. I så fall måste han stå inne och torka med lämpligt täcke efter varje ritt. För att minimera tiden i stallet är han därför klippt, så han inte blir plaskvåt för minsta lilla. Då får han ha lagom med täcke på utomhus så han inte fryser, men det sparar enormt med tid att han kan gå ut direkt efter ridpasset.
DET är en sak, om den tränas för lopp och tävlas med. Då är ju intresser seriöst...

Det jag främst menar är de som klipper sina hästar för att vara som dom stora "grabbarna"...

Dom har egentligen inte tid, så dom hämtar in hästen från hagen, borstar av, på med grejerna, rider som tokar i en timme utan varesig uppvärmning eller avskritt, in med hästen i spolspiltan istället och på med täcke o ut igen... :mad:

Finns många exempel på detta... Framförallt bland rika familjer och egenföretagare (vad jag märkt)

"hur hästar kan vara kul"...

Det är en mäktig känsla att vara "ett med hästen" :)

[YOUTUBE-ID]fcI1DxW_Ys4&feature=channel_page&fmt=18[/YOUTUBE-ID]

O fölungar är ju hur roliga som helst när de kommer springande på sina långa ben..:D

[YOUTUBE-ID]UPrz6yzf-Mg[/YOUTUBE-ID]

Edit unghästar e ganska roliga de med :D

Bifogat

• El%20Garbo.JPG
    El%20Garbo.JPG
    28.2 KB · Visningar: 31
Last edited:
Ganska smart drag, men det bästa borde väl ändå vara att skaffa en dam som hatar allt vad hästar och hundar och sånt heter?
Med hundar menar jag såna där människor som fjantar omkring på utställningar och skit, det tar minst lika tid men är bara mindre farligt. Fördelen med hästen kontra hunden är att hästen lämnar man kvar i stallet medan de envisas med att ta hem byrackorna :mad:
Mig veterligt håller du dig med kattjävlar. Hur kan du klaga på häst- och hundmänniskor då?

Back