Det finns fler idioter än man tror på vägarna. Jag red en av mina unghästar till ridhuset en dag, för några år sedan, mitt i vintern. Man måste följa en asfalterad väg ca 2 km för att komma dit, och hästen hade gått där förr, och var hyffsat trafiksäker.
Men just denna dagen kom en idio körandes på fel sida av vägen (han genade i en sväng, där jag befann mig). Han körde så pass nära att min stigbygel drog i sidan på hans pickup. Hästen blev ju självklart inte överlycklig, och jag blev skitförbannad och räckte finger åt gubben. Då vände han och körde efter mig. Jag red av vägen och ställde mig på fältet vid sidan, medan han stod och skrek som fan på mig om att jag var en kuksugare och allt mellan himmel och jord. Hästen var ju inte skattad heller, och eftersom jag inte hade någon regskylt på henne (???) så fick hon inte gå på vägen. Jag frågade bara vem det var som var en kuksugare egentligen, när det var han som kört så nära att repan var hans eget fel.
han blev tyst och satte sig i bilen och körde iväg igen, så jag red upp på vägen igen och fortsatte hemåt. Det var fruset ute så jag kunde inte rida på den buliga åkern, där jag annars brukar befinna mig så länge där inte är sått.
Men gubbfan hade bara kört iväg för att vända igen, och kom nu efter mig. Jag hade hunnit en bit ju, så där fanns inte längre någonstans att komma ner på åkern, det sluttade brant ner på båda sidor och eftersom det var fruset vågade jag inte rida ner där. Han körde upp bakom mig och tryckte på framåt liksom Hästen blev ju orolig och ökade farten. till slut galopperade vi fram längs den isiga vägen i vansinnesfart, och då kör idioten IN I BAKEN på hästen, 2 ggr, innan han vänder igen. Vi hade vansinnig tur då hästen lyckades hålla sig på vägen trots knuffar och is på vägen. Vad fan hade inte hänt om vi gått omkull när han körde in i oss? Han hade ju kört rakt över oss.
Nu blev detta en lång historia här, men värt att nämna ändå tycker jag.